Jaka powinna byc iskra?

mam pytanie o parametry iskry, która zainicjowałaby rozładowanie
kondensatora.

Problem jest następujący: bateria kondensatorów (w sumie 200mF)
naładowana jest do napięcia 30V albo trochę więcej. Ma się rozładować
"zwarciowo" i przy okazji zespawać mały metalowy element.
Oczywiście dotknięcie elektrod powoduje rozładowanie. Ale chodzi
o to, żeby elektrod nie stykać, tylko utrzymywać w odległości
około 2 milimetrów i zainicjować rozładowanie baterii przez
zjonizowanie powietrza między elektrodami. Jonizacja - przy
zastosowaniu iskry powstającej przy napięciu około 3kV.

Eksperymenty wykazały, że iskra nie powoduje rozładowania baterii.
Może jest za krótka (w czasie), za "cienka"... Czy ktoś wie,
jakie parametry powinna mieć taka inicjująca iskra i czy uda się
w pełni rozładować baterię kondensatorów przy takich parametrach
(30V, 200mF, odległość 2mm)?

Pozdrawiam
Piotr

Re: Jaka powinna byc iskra?
Hello Piotrne,

Do zera się nie uda - za duża szczelina - napięcie spada poniżej
minimum koniecznego do utrzymania łuku i koniec.

Re: Jaka powinna byc iskra?

Desoft

Re: Jaka powinna byc iskra?
Twój problem został rozwiązany jakieś 40 lat temu. W jednym z Młodych Techników
była opisana zgrzewarka kondensatorowa. Za włącznik po dociśnięciu elektrod
robiła przerobiona łapka na myszy. Biblioteka i szukasz.

Re: Jaka powinna byc iskra?

A nie sklei sie ?

Poza tym lapke trudno sie naciaga, a zycie otwarlo nowe
mozliwosci - bateria tyrystorow, IGBT, mosfetow moze nawet, diody
UV, lasery UV.

J.

Re: Jaka powinna byc iskra?

...do usranej śmierci, za przeproszeniem. Bo to w "Horyzontach
Techniki" było, nie w "Młodym Techniku". Ale można też szukać
w archiwum tej grupy -- też było o tym wszystko co potrzeba.

Re: Jaka powinna byc iskra?

 > o tym wszystko co potrzeba.

Szukałem, ale na razie bez efektów... Myślałem,
że może ktoś zna odpowiedź i tylko poda szacunkowe
parametry iskry, która potrafi zainicjować rozładowanie
takiego kondensatora (ewentualnie napisze, że się nie da).

Pozdrawiam
Piotr

Re: Jaka powinna byc iskra?

Wątek "Radia retro, brakuje lampy? Zrob ja sobie sam.", rozpoczęty
-- nawet nie trzeba po archiwaliach łazić, bo leży jeszcze na przykład
na serwerze news.onet.pl.

A nie, to nie było o jonizowanej iskrze, tylko o myszołapkach
i o tyrystorach. Ale też do zgrzewania.

Podstawowy problem widzę w dociśnięciu zgrzewanych elementów przed
odpaleniem tego "tyratronu na powietrze atmosferyczne". Pomysł może
ciekawy, ale mało praktyczny -- jak już czyms dociskać, to po co
kombinacje z zamykaniem obwodu przez zjonizowane powietrze?

Re: Jaka powinna byc iskra?

Ale właśnie nie ma być wcale dociskane. Urządzenie ma służyć
nie do zgrzewania, tylko spawania drobnych elementów. Ogólnie,
ma być podobne do takiego czegoś:
    http://pattech.pl/produkt.php?pid=2
Ta spawarka (PUK3) spawa właśnie impulsami prądu o natężeniu
ok. 200A i czasie trwania od kilku do 30 milisekund. Ale
zapłon następuje przez dotknięcie ostrą elektrodą spawanego
materiału. Elektroda jest umocowana na mechaniźmie odciągającym ją
od spawanego miejsca na odległość kilku milimetrów, natychmiast
po rozpoczęciu wyładowania. Nie wiem, z jaką prędkością
(tj. w jakiej odległości od materiału jest po 30 ms).
Przy dotykaniu elektroda jest jednak nadtapiana i szybko się
zużywa.

Chciałem sprawdzić, czy da się zbudować podobną spawarkę,
ale z wyładowaniem inicjowanym iskrą. Jak pisałem, są z tym
problemy. Nie wiem, czy napięcie powodujące iskrę jest zbyt
niskie, czy iskra za krótko trwa, czy w ogóle to będzie działać
nawet jeśli iskra będzie większa...

P.

Re: Jaka powinna byc iskra?
Takie buty. Trzeba było tak od razu. Tam jest na 100% transformator spawalniczy
z charakterystyką dla spawania metodą TIG. I do tego jonizator wcz o napięciu
kilku kilowoltów. Z kondensatorami da się zrobić bez problemu urządzenie
spawalnicze do przypawania kołków, zgrzewarkę i ile będzie się dysponowało
odpowiednim włącznikiem. Przy takiej zgrzewarce nie należy wymagać cudów bo
napięcie pracy będzie nieodpowiednie. Typowa zgrzewarka ma napięcie pracy
wynoszące pojedyncze wolty. W zgrzewarce pracuje prąd nie napięcie.

Re: Jaka powinna byc iskra?

 > dla spawania metodą TIG.

Nie, tam jest bateria kondensatorów ok. 160mF (chyba,
że to jest zakamuflowany transformator w kształcie
kondensatorów...) Jonizator jest tam niepotrzebny, bo elektrodą
dotyka się bezpośrednio spawanego materiału. A ja chciałem mieć
wersję z iskrą...

P.

Re: Jaka powinna byc iskra?

Ale czy to na pewo będzie zespawane a nie tylko osmrodzone?

U mnie maszyna zgrzewa.. Zasada ta sama - rozładowanie kondensatorów.
Ale elementy są zciskane elektrodami.
Ładowana jest bateria kondensatorów do jakichś 2.5kV a nastepnie wyzwalany
jest tyrystor i następuje rozładowanie.
Oczywiście przez transformator, coby na elekrodach nie wiecej jak 30V zdaje
się było.
Zaleta że nie ma oślepiającego łuku.

--
Irokez

Re: Jaka powinna byc iskra?

Będzie zespawane. Sprawdzone wspomnianą spawarką PUK3.
Nadaje się tylko do małych elementów albo do nadtopienia
małej "kropki" na powierzchni czegoś większego i przyspawania
jakiegoś drobnego elementu.

P.

Re: Jaka powinna byc iskra?
Jonizacja - przy

Za malo energii i wystarczajacy kanal sie nie jonizuje. Musisz albo
zwiekszyc energie iskry (nie wiem jak ja robisz - moze starczy zwiekszyc
kondensator) albo zwiekszyc 30V.

Dobrym testem jest zmierzenie iskry na 10kR - napiecie iskry nie powinno
spasc wiecej niz 20-30%.

--
Jerry1111

Site Timeline