Jaka antena radiowa ? H czy V ?

Witam
chcialbym kupic zewnetrzna antene do odbioru radia, ale troche zglupialem :
stacje FM nadaja w V czy H ? Czy tez roznie bywa i trzeba kupic H+V ?

Fantom

Re: Jaka antena radiowa ? H czy V ?

Zależy, gdzie mieszkasz.
Znajdź swoje ulubione stacje na;
http://radiopolska.pl/wykaz/lokal.php

W Warszawie wszystkie stacje nadają V, w innych województwach bywa różnie -
czasem wszystkie H, niekiedy , na granicy rejonów, pomieszane H i V.

Re: Jaka antena radiowa ? H czy V ?

tu masz wybór i modele
http://www.dipol.com.pl/oferta-anteny-radiowe,4346.htm

Re: Jaka antena radiowa ? H czy V ?

To ja wiem. Ja pytam czy mam kupic V czy h czy mieszana.

Fantom

Re: Jaka antena radiowa ? H czy V ?

Dzieki za info. Sprawdzilem : wiekszosc V ale czesc ma H. Czy na takiej
anteneie V odbiore radio na H, tylko najwyzej gorszy sygnal bede mial ?

Fantom

Re: Jaka antena radiowa ? H czy V ?

Zależy od anteny, odległości od nadajnika ukształtowania terenu, plam na
słońcu i miesiączkowania pingwinów. Sygnał będzie gorszy, przynajmniej
6dB, przy antenach kierunkowych większe tłumienie. Stacje lokalne
odbierzesz nawet na mokrej sznurówce, tu jest praktycznie obojętnie, o
ile nie będziesz stawiał jakichś super-kierunkowych anten.

Re: Jaka antena radiowa ? H czy V ?

Aha - czyli tlumienie meidzy polaryzacjami to jakies 6 dB ?

Fantom

Re: Jaka antena radiowa ? H czy V ?

Pisałem, że zależy od anteny. Przy prostej antenie lambda/4 masz ok. 6dB
między H a V. Przy antenie long Yagi-Uda 10 elementów masz tłumienie
dużo wyższe. Pewnie rzędu 12-15dB. Tylko na ch.. ci ta informacja?
Spróbuj rozwiązywać problem, a nie jakieś stwarzać. Pytania, które
musisz sobie zadać to:
jakich stacji chcę słuchać, gdzie one są, na jakich częstotliwościach i
w jakiej polaryzacji i jaką mocą nadają. Jak wszystkie stacje pod nosem,
to stawiasz pręt na dachu i gotowe (pamiętać o uziomie!!). Jak masz
różne polaryzacje, odległość od nadajnika 100km itd, to trzeba się wtedy
bardziej tym zająć i ewentualnie podłączyć system anten. Ale na 99% przy
zamieszkiwaniu terenów nie-pustynnych wystarczy anten 5/8 lambda
pionowo. Jak się mieszka zbyt blisko nadajnika i ma się badziewne radio
(czyli normalne, ostatnio w sklepie kupione), to można  mieć problemy ze
zbyt wysokim sygnałem. Wtedy antenę za szafę i gotowe.