Jak zrobic zasilacz 10V, 30V

Dzien dobry

Potrzebowalbym taki zasilacz 9,7V i 31V o wspolnej masie. Nie za bardzo wiem jakiej mocy ale zakladam, ze prady na kazdej z linii nie beda przekraczaly 1A.

Wykorzystam do tego LM317 (chyba, ze ktos mi podpowie cos lepszego).

Chcialbym do tego wykorzystac transformator ktory ma kilka uzwojen : 4V,

10V, 12V i ponad 40V

- wszystko mierzone bezposrednio na transformatorze bez obciazenia. Wydaje mi sie, ze trzebaby po prostu wziac 40V do tego 31V i 12 do 9,7V. No i teraz pytanie na co musze zwracac uwage jesli potem chce normalnie polaczyc masy tych 2 zasilaczy ? A moze daloby sie wykorzystac jedno uzwojenie ? Roznica napiec wyjscie - wejscie bedzie ponad 30V. To chyba nienajlepiej ? Albo te 9,7V robic ze stabilizowanego juz 31V ? Zakladam oczywiscie, ze te 1 uzwojenie by wytrzymalo chociaz nie jestem tego taki pewny i wolalbym jednak wykorzystac dwa uzwojenia tego transformatora.

Reply to
tu-i-tam

moze jednak kup gotowe? Zabawa z 230V jak sie nie ma zielonego pojecia nie jest jednak zbyt zdrowa.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

tu-i-tam pisze:

Jeśli te uzwojenia mają wspólny punkt to nie możesz użyć mostków prostowniczych tylko prostowanie jednopołówkowe. Masą musi być ten punkt wspólny uzwojenia względem którego masz te napięcia. Niestety napięcie wyprostowane będzie niższe. Możesz też oczywiście rozdzielić uzwojenia jeśli transformator nie jest zalany. Jeśli uzwojenia są oddzielne to możesz użyć mostki i łączysz ich minusy razem.

Reply to
Mario

Nie maja wspolnego punktu. Kazde z uzwojen jest innym drutem i ma osobno wyprowadzone koncowki. Transformatora przerabial nie bede. Ja wiem jak to mam zrobic tylko zastanawiam sie na jakie moge trafic niespodzianki. Na przyklad z tego co mi wiadomo nie mozna laczyc szeregowo uzwojen tak zeby kazde z nich bylo nawiniete w przeciwnym kierunku (to prawda ?). Jezeli wystarczy zrobic dwa zasilacze (na kazde uzwojenie) a potem mozna spokojnie masy polaczyc to z reszta nie ma zadnego problemu. Zrobie to sobie na tych LM317.

Reply to
etet

Nie znam takiego zakazu. Robiłem tak w przypływie desperacji.

Jezeli wystarczy zrobic dwa zasilacze (na

To jeszcze oceń ile napięcia odłoży się na uzwojeniach transformatora przy pełnym obciążeniu . Możesz mieć trochę za duże napięcia po wyprostowaniu mostkiem. Z 40V zrobi ci się około 55V DC i LM317 będzie się męczył.

Reply to
Mario