Jak zrobić cewke o danej indukcyjności.

Witam. Chce sobie zrobić nadajnik na fale AM z tej stronki

Ale nie wiem jak wykonać cekwe L1 która ma 200uH i jeszcze mnie interesuje co oznaczają te pionowe znaki = przy cewce... jestem amatorem i nie bardzo się na cewkach znam. Jeżeli ktoś mógł by mi powiedzieć jak taką cewke zrobić sposobem chałupniczym to był bym bardzo wdzięczny...

Pozdrawiam Jarek O.

Reply to
Jarek

=== oznaczają że na rdzeniu. Bez rdzenia duża wychodzi. Jak nie dostaniesz takiej w sklepie albo niedostatecznie dokładną to kup rdzeń i nawiń. W archiwum jest nieco o nawijaniu dławików.

CosteC

Reply to
CosteC

Mon, 20 Feb 2006 17:58:41 +0100 jednostka biologiczna o nazwie "Jarek" snipped-for-privacy@poczta.fm wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Jak nie masz miernika indukcyjności to musisz znać Al rdzenia. Al jest w nH/zw^2, możesz sobie z tego wyprowadzić indukcyjność lub liczbę zwojów. Do obliczania cewek powietrznch są odpowiednie wzory, zapewne znajdziesz w googlach lub archiwum. Ale w zasadzie i tak przydałby się miernik indukcyjności żeby zmierzyć jak cewka wyszła.

Oznaczają rdzeń, ferrytowy w tym wypadku (przy blaszanym linie byłyby ciągłe, nie przerywane).

Polecam abyś zajrzał do książek dla początkujących. Tytuły polecanych pozycji znajdziesz w archiwum.

Reply to
BLE_Maciek

Te kreski oznaczja ze cewka jest z rdzeniem (w przeciwienstwie to tych powietrznych)

Co do cewki jak juz chcesz koniecznie sam zrobic samiast kupic, to przydalby Ci sie miernik indukcyjnosci i mozesz metoda prob i bledow nawijac po kilka zwoi na jakims ferycie.

Reply to
NukeR

Użytkownik "NukeR" snipped-for-privacy@poczta.gazeta.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@nuker.siec...

Wole kupić :-) czy to jest poprostu dławik??

Reply to
Jarek

Znalazłem narazie dławiki 220uH i 100uH ale sądze że nie można by jakoś połączyć dwóch dławików w szereg??

Reply to
Jarek

Użytkownik "Jarek" snipped-for-privacy@poczta.fm napisał w wiadomości news:dtcvbf$ctu$ snipped-for-privacy@news.dialog.net.pl...

:) , można żeby nie kombinować, zacznij od 220uH , to tylko 10% wiecej

Włodek

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

Oto co Jarek napisał:

Nawiń na starym pręcie anteny ferrytowej jakieś 50 zwojów drutu

0,2-0,5mm. Albo użyj gotowej cewki średniofalowej z takiej anteny. Starą antenę wyciągnij z jakiegoś złoma. Z reguły są dwie cewki a średniofalowa będzie ta nawinięta w jednej warstwie, o mniejszej ilosci zwojów :)
Reply to
Jacek Maciejewski

Jak bym miał jakieś złomowane radio to by problemu nie było :) Czy mogę połączyć w szereg dwa dławiki 100uH czy lepiej zamontować tam 220uH i nie będzie problemu??

Reply to
Jarek

Oto co Jarek napisał:

Można tak albo tak, większej różnicy nie ma. Ale z prętem ferrytowym nieco większy zasięg by był. Dławiki ponadto maja maławą dobroć i generator może się nie wzbudzić.

Reply to
Jacek Maciejewski

To mam ostatnie pytanie gdzie dostane trymer 500pF też do tego nadajnika bo za cholere nie moge znaleźć w sklepach internetowych...

Reply to
Jarek

Oto co Jarek napisał:

Trymery czyli kondensatory dostrojcze nie mają tak dużych pojemności. Typowo na 35pF się kończą. Musisz użyć kondensatora zmiennego, takiego jak do przestrajania odbiornika, jednej lub dwóch sekcji połączonych równolegle. Zresztą, zapewne nie musisz wcale przestrajać generatora tak szeroko. Zapewne nawet się nie da, będzie gasł przy zbyt małych pojemnościach obwodu. Dobierz sobie jakiś kondensator stały z niewielkim trymerem., tak by generator był słyszalny w odpowiednim miejscu odbiornika na jakim będziesz odbierał.

Reply to
Jacek Maciejewski

Wszystkie rzeczy jakich potrzebujesz byłyby w starym radyjku tranzystorowym na fale średnie. Koniecznie poszukaj tego na jakimś handlu, starociach, u przybyszów zza Buga. Może wejdź do jakiegoś starego (koniecznie) warsztatu napraw RTV i starszy pan poratuje cię jakimś radyjkiem Dana, Koliber, Migo itp.

Roman

Reply to
Roman

Witam

Nie ma takich fal AM. AM oznacza z angielskiego modulację amplitudy.

Cewka powinna mieć dość dużą dobroć aby generator(nadajnik) był stabilny i zechciał się wzbudzić. Nie wiem czy znasz przepisy dotyczące konstrukcji i użytkowania nadajników. Nie zdziw się, że jak to uruchomisz to do drzwi zapuka policja.

Reply to
Zbych