Jak zbudowany jest wskażnik paliwa?

Witam.
Jak zbudowany jest układ wskaźnika paliwa w samochodzie?
Wskaźnik ma dwie cewki nawinięte na sobie. Prostopadłe do siebie.
Są tam dwa rezystory 75R.
Jak mierzyłem je omomierzem (tylko cewki było do nich podłączone) jeden miał
75 a drugi 50.
W zbiorniku jest płytka z napyloną warstwą oporową. Suwak na masę a z płytki
oporowej do wskaźnika.

http://img580.imageshack.us/img580/1345/wskani1.jpg

Pewny nie jestem bo rysowałem z pamięci. Tak to powinno wyglądać?

I tu pytanie. Dlaczego wskazuje od połowy zakresu w górę?

Wskaźnik z deską połączony jest folią z napylonymi/naklejonymi ścieżkami.
Połączenia są w punktach A,B,C. Wiadomo jak nie będzie przejścia a A lub B
to się nie ruszy. A co będzie jak nie ma przejścia w punkcie C?

Robert

Re: Jak zbudowany jest wskażnik paliwa?

Czyli zapewne tzw ustroj ilorazowy.
Prad w jednej cewce daje wektor w jedna strone, prad w drugiej w
prostopadla, kierunek wypadkowej zalezy od stosunku natezen, a
wskazowka przymocowana do magnesika, ktory sie pokrywa z wypadkowym
wektorem.

Na moj gust to jeden opornik 75 ohm powinien byc szeregowo z cewka
C, a nie rownolegle do niej.
Taki sredni prad odniesienia, tzn przy polowicznie napelnionym
zbiorniku.

Jak wskazowka ma sprezynke to od polowy w bok.
A jak nie ma, to zawsze w bok :-)

J.

Re: Jak zbudowany jest wskażnik paliwa?

Użytkownik "J.F."

Nie ma sprężynki. I tylko reguluje się pływakiem od połowy do max.

Robert

Re: Jak zbudowany jest wskażnik paliwa?

Nie zacina sie ?
Sprawdz potencjometrem, albo opornikami - moze ten rezystor
odniesienia sie przestawil, moze potencjometr w baku sie zepsul ..
albo cos co mnie spotkalo - bak sie wgniotl i naprawde nizej nie
opadal.

P.S. A wgniotl sie chyba dlatego ze od/napowietrzenie sie zatkalo.

J.

Re: Jak zbudowany jest wskażnik paliwa?

Użytkownik "J.F

Nie

Włączyłem w szereg z tym potencjometrem amperomierz. Przesuwając pływak
widać, że reguluje w całym zakresie.

Re: Jak zbudowany jest wskażnik paliwa?

IMO wygląda poprawnie. Dolny 75 przesuwa wskazówkę w lewo (inaczej by stała
po środku) a akcja opornikiem regulowanym przesuwa wskazówkę z tego lewo na
prawo.
Bo mechanizm ma zacięcie? Bo stoi po środku bez offsetu w lewo (możliwa
przyczyna - brak przejścia dolnego 75)
Każdy taki mechanizm ma sprężynkę powrotną której moment nie ma większego
wpływu kiedy miernik działa (włączymy stacyjkę) Ale kiedy wyłączymy prąd,
ta sprężynka przkręca wskazówkę poza lewy kraniec aż do zderzaka. Pytanie -
czy po wyjęciu kluczyka wskazówka idzie w lewo do oporu?

--
Jacek

Re: Jak zbudowany jest wskażnik paliwa?

Użytkownik "Jacek Maciejewski"

Mechanizm działa. Dosyć ciężko ale działa.

Nie wraca. Nie ma sprężynki. Ale czy powinien mieć?
W innym aucie działający wskaźnik po wyjęciu kluczyka nie powraca do skraju.

A wracając do tego wskazującego od połowy. Obok jest drugi wskaźnik temp.
silnika. Mechaniczne identyczne (różny kolor drutu nawojowego). Ale ma
sprężynkę.

Robert

Re: Jak zbudowany jest wskażnik paliwa?

Hmmm, a czym sprawdzałeś "ciężkość" :)

Dziwne. U mnie w maluchu wraca :) W szkole uczyli że sprężynka powinna być
w każdym różnicowym bo inaczej nie odróżnisz stanu bezprądowego od stanu
pracy. Może nie widać tej sprężynki bo jest od spodu? A może rzeczywiście
jej nie dali bo doszli do wniosku że położenie wskazówki nie powinno się
zmieniać jak wyłączyć stacyjkę... HGW co sobie jakiś konstrukcjonista
wymyśli :) A w dzisiejszych elektronicznych ustrojstwach może być całkiem
dowolnie.
Wracając dlaczego działa od połowy.  IMO w mierniku bez prądu i bez
sprężynki jeśli nim pokręcimy w lewo-prawo na osi która jest i osią
mechanizmu, wskazówka powinna swobodnie (pominąwszy ewentualne tłumienie
mechanizmu) przemieszczać się między ogranicznikami. Wskazówka
przemieszczana ludzkim włosem powinna dać się przesuwać od jednego do
drugiego końca. Jak jest w tym przypadku? (pytam o moment tarcia w
łożyskach)
No właśnie :)

--
Jacek

Re: Jak zbudowany jest wskażnik paliwa?

być

w przypadku wskaźnika paliwa to chyba nawet zaleta, bo "zapamiętuje" stan
paliwa w baku, w każdym razie występują wskażniki bez sprężynki i
wskazówka nie wraca.

e.

Re: Jak zbudowany jest wskażnik paliwa?

Propo nie wracania to ja w Fordzie mialeł wskaźnik, który miał coś w rodzaju
hamulca wykonanego z jakiegoś lepkiego smaru. To on właśnie zatrzymywał
wskazówkę w położeniu po wyłączeniu. Rozbierałem go ponieważ urwało się
jedno z wyprowadzeń cewki i wskaźnik pokazywal pierdoły. Udało się go
podlutować ale za długo mi nie służył. Może w tym przypadku coś z
uzwojeniami jest nie tak ?

Gejzero SQ3OGX

Re: Jak zbudowany jest wskażnik paliwa?
A ścieżka w czujniku na pewno dobra?

Re: Jak zbudowany jest wskażnik paliwa?

Użytkownik "kogutek"

Tak. Wstawiłem amperomierz. Reguluje w całym zakresie.

Robert

Site Timeline