Jak zasilić grzałkę na 40 V

Witam

Jak niektórzy wiedzą mam grzałkę do gazu w migomacie.

Grzałka jest na 40 V :-(, ma ma 50 Om.

Wczoraj podłączyłem ją przez żarówkę 40 W. Spiralka się nagrzała, ale za słabo.

Na grzałce było 12V na żarówce 220 V, żarówka świeciła praktycznie pełną mocą.

Wiem, że mogę podłączyć grzałkę przez kilka żarówej równolegle, ale po co mam świecić w dzień.

Może zasilić toto przez jakiś opornik?

Potrzeba mi prostego sposobu. Żebym dał radę zrobić samemu.

Pozdrawiam

Jacek

Reply to
Agent 0700

Agent 0700 snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

Ja bym z transformatora zasilił.

Reply to
sok marchwiowy

Orginalnie jest z transformatora, ale chcę przeobić na zasilanie z gniazdka.

Orginalnie jest przekaźnik, który przełącza zasilanie grzałki przemiennie z podajnikiem, ale niestety jest to trochę nie działające dlatego tak.

Da radę czy zostają tylko żarówki równolegle?

Pozdraiwam

Jacek

Reply to
Agent 0700

Agent 0700 pisze:

Nie kombinuj z zasilaniem bezpośrednim bo Cię maszyna zabije.

Reply to
Mario

Nie takie rzeczy przeżyłem :-)

Pozdrawiam

Jacek

Reply to
Agent 0700

A nie można zasilić z gniazdka przez jakiś opornik?

Pozdrawiam

Jacek

Reply to
Agent 0700

Dnia Wed, 18 Feb 2009 12:17:20 +0100, Agent 0700 napisał(a):

Mozna ale trzeba by go mieć. A on by musiał mieć moc 150W i 22om. Spróbuj taki kupić. Takie rozwiązanie ma minusy: Tracisz moc niepotrzebnie, masz

220V sieci na grzałce i przewodach, świeci w oczy i poparzyć się można... A trafo jest dobrym rozwiązaniem. Dodatkowo, jak zrobisz odczepy, masz możliwość regulacji. Można jeszcze zrobić sterownik triakowy albo zasilić grzałkę przez dobrany dławik albo przez dobrany kondensator. Każde z tych rozwiązań ma wady :)
Reply to
Jacek Maciejewski

A skąd Ci wyszło że 22 omy? Dla tej grzałki trzeba "zbić" 190 V, co przy prądzie 0,8 A potrzebnym nominalnie dla grzałki daje ok. 240 Om ;-)

W tym przypadku chyba najlepszym...

Reply to
Robert_J

W takim razie zastosuję regulator na triaku :-)

Pozdrawiam

Jacek

Reply to
Agent 0700

Użytkownik "Agent 0700" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:gnh0lb$r2m$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Grzecznie ci sugerują prawidłowe rozwiązania a ty brniesz w kłopoty. Zastosuj co tam chcesz, przeżyj kłopoty, ponieś straty, potem zrobisz jak Ci sugerowali na początku Jakżeś leniwy, kup sobie dwa pospolite, małe transformatory 230V/24V i połącz wtórne szeregowo - mały wysiłek i prawie sukces.

Dnia Wed, 18 Feb 2009 13:47:58 +0100, Robert_J napisał(a):

Aaa... zero zgubiłem :) no i sieć dla mnie ma 220V :)

Reply to
Jacek Maciejewski

glupi pomysl . migomat to urzadzenie w ruchu, urwie ci sie zero od grzalki i latwo zlapiesz faze.

a regulator na triaku ma poza tym jeszcze jedna powazna wade, potencjometry w nim uzywane czesto potrafia nie kontaktowac. nie mowiac o przypadkowym pokreceniu takowym. chwila nieuwagi i szukasz grzalki do wymiany..

nie rozumiem czemu nie podoba ci sie transformator. w oswietleniowym dostaniesz od reki, dowinac kilka zwojow i po klopocie,

--

Reply to
Piotr Curious Gluszenia Slawinski

Oporniki trzeba sobie zrobić z drutu oporowego, albo wyjąć z lampy do opalania. Najłatwiej będzie użyć dławik zamiast opornika.

Reply to
wt

Myślisz że dławik będzie tańszy, mniejszy, łatwiej dostępny niż transformator. Jak sądzisz, dławik zabezpieczy przed pojawieniem się napięcia zagrażającego życiu w przypadku uszkodzenia grzałki, bo ja wiem że nie zabezpieczy, będzie droższy i trudniej go kupić. Dławik to jakiś pomysł, ale według mnie marny. Tylko transformator. Na dodatek przemądrzały pytający ma taki transformator, tylko pod czaszką mu się dymi żeby życie sobie skomplikować i go nie widzi.

Reply to
kogutek

Sa dlawiki do swietlowek i innych lamp.

marny prawde mowiac.

Najłatwiej będzie użyć dławik zamiast opornika.

Moze najlatwiej, ale najmniej skuteczne. Dlawik jak sama nazwa mowi sluzy do ograniczenia skladowej zmiennmej pradu a nie do ograniczenia napiecia. Przy 50 cyklach/s koszt doboru/budowy dlawika bedzie co najmniej 3x wyzszy niz transformator i na dodatek moze okazac sie nie skuteczny,(nie tracilem czasu aby to obliczac). Szczegolnie bez wiekszego znaczenia dla odbiornika o charakterze rezystywnym jakim jest grzalka. Jedyne z mozliwie trafnych rozwiazan - to transformator o czym wiele ludzi pisalo wczesniej, ale autor watku uparcie szuka innych rozwiazan niekoniecznie tanszych i prostych. Dodatkowy opor wlaczony szeregowo to nic innego niz druga dodatkowa grzalka. Moze posluzyc do ogrzewania pomieszczenia (przydatne w okresie zimowym).

Mozna tez oczywiscie zastosowac uklad triaka sterowany microprocessorem tak aby srednie,skuteczne napiecie na wyjsciu triaka nie bylo wyzsze niz 40V~,a zalaczanie odbywalo sie w...... Ale przeciez nie o to tu chodzi; MA BYC TANIE I PROSTE!

emarcus

Reply to
othello

Wszyscy dobrze Ci tu radzą. Kup transformator i nie kombinuj. Tu nie chodzi tylko i wyłącznie o obniżenmie napięcia. Tu także chodzi i przedewszystkim chodzi o bezpieczeństwo. Po to grzałka jest zasilana z napięcia bezpiecznego (poniżej 50V), żeby nikomu nie zrobiła krzywdy. Po pierwsze daje Ci napięcie bezpieczne, a po drugie daje Ci separację od sieci zasilającej. Z resztą Twoje życie, Twój wybór.

Reply to
Jacek "Plumpi

othello pisze:

A po diabla mikroprocesor? No chyba że ktoś koniecznie chce się sprawdzić w pisaniu kodu odpornego na zwisy ;) Takie rzeczy robi się na prostym układzie RC+diak.

Układ na triaku jest tani i prosty - z tego co wiem można nawet kupić gotowe "reduktory napięcia" 220-110V (jeśli sprzedawca jest uczciwy - poinformuje klienta że nie można ich używać do zasilania elektroniki). Fakt - redukcja napięcia skutecznego o połowę to nie to samo co redukcja o 80% - regulacja czegoś takiego bez miernika napięcia skutecznego (do autora wątku - tanie mierniki klasy 20zl raczej tego nie mają) będzie upierdliwa. Z drugiej strony muszę poprzeć lobby "transformatorowe" - taki układ nie odseparuje grzałki od sieci (BARDZO niebezpieczne) a w razie awarii poda na grzałkę pełne napięcie sieciowe - jeśli grzałka jest droższa od transformatora - kup trafo, jeśli tańsza - kup grzałkę na 220V. Pozdrawiam GRG

Reply to
grg12

Przebicie izolacji przystosowanej do 50V (ktoś o tym pisał, chyba umknęło), urwanie zera, cokolwiek, i masz napięcie sieci w potencjalnie śmiertelnym miejscu. Przywiązywanie tak dużej wagi do bezpieczeństwa i dmuchanie na zimne to nie jest przesada - takie rzeczy naprawdę zabijają ludzi. W małym procencie przypadków, ale jeżeli już porazi, to w stu procentach, nie w kilku. Jeżeli robisz to raz to zrób raz a dobrze.

Ktoś sugerował kupienie dwóch transformatorów na 24V i połączenie ich szeregowo - prostsze i bezpieczniejsze od regulatora na triaku i nic nie musisz przewijać, a może okazać się, że kiedyś uratuje ci to życie.

Reply to
Adam Wysocki