Jak zachowa się prąd elektryczny?

Mamy dwa obwody zamkniętę przez metalową płytę, jak na obrazie
http://www.freeimagehosting.net/d5eg6

Z tego co wiem, prąd elektryczny to ruch elektronów. Elektrony przeskakują z
jednego atomu na kolejny (tak czytałem; przepraszam jeśli zbyt upraszczam).
Jednak po środku metalowej płyty atomów jest stała liczba, a chcą je
wykorzystać elektrony płynące przez obwód nr 1 i elektrony płynące przez
obwód nr 2. Tak mi się przynajmniej wydaje, bo nie znam się na tym, a
interesuje mnie to zagadnienie. Chciałem zapytać, jak będą wyglądały
strumienie przemieszczających się elektronów w samym środku płyty.

Pozdrawiam,
  Robbo

Re: Jak zachowa się prąd elektryczny?
Albo tu, jak będzie wyglądał strumień elektronów w samym środku?

http://www.freeimagehosting.net/qq9gx

Re: Jak zachowa się prąd elektryczny?

zakładając takie same napiecia, rezystancje  i podane kierunki prąd
ów w środku bedzie dokładnie zero :-) A prąd popłynie zupełnie
inaczej niz niebieskimi liniami tzn na górze od czerwonego z lewej z opis
em obwód 1 do zółtego z opisem "obwód2". Na dole od zółtego z l
ewej do czerwonego z prawej (po prostej i coraz szerszymi łukami)
W połowie kwadratu bedzie pozioma linia gdzie prąd nie bedzie płyną
ł wcale czyli płytę mozesz tam przeciąć bez zmiany rozkładu pr
ądu. A jak rozetniesz to łatwiej to sobie wyobrazić.

Zwróc uwage ze to nie sa dwa osobne obwody tylko jeden.

b.

Re: Jak zachowa się prąd elektryczny?

Mozna uproscic jeszcze bardziej - mamy pewien rozklad pola elektrycznego, a
elektrony plyna zgodnie z wektorami tego pola.
No i wyjdzie ze wypadkowa obu wektorow jest w prawo czy w lewo przy tym
polaczeniu.

J.

Re: Jak zachowa się prąd elektryczny?

Nie każdy ruch. W szkole (kiedyś podstawowej, dziś pewnie w gimnazjum)
mówią, że "uporządkowany". Ale to też nieprawda.

Niektórym się wydaje, że elektron z elektrowni zapindala im po drucie
do domu z prędkością bliską prędkości światła. Ale tak nie jest. Te
elektrony plączą się bez ładu i składu po miedzi jak pijany we mgle.
Niezależnie od tego, czy płynie prąd, czy nie. A jak płynie, to jakby
pijany na wietrze -- trochę go znosi w jedną stronę. Prędkość znoszenia
(składowa uporządkowana, jakby to w szkole powiedzieli), czyli faktyczna
prędkość prądu jako ruchu elektronów, to zwykle nie więcej niż kilka
centymetrów na sekundę. Dużo miniej niż sama prędkość poruszania się
elektronów.

Jako się rzekło, nie jest tak, że jakiś konkretny "prąd" czy "obwód"
wykorzystuje konkretne elektrony. Prąd elektryczny, to zjawisko
statystyczne. Tutaj statystycznie kierunki wyznacone przez jeden obwód
(z Wrocławia na Białystok) i drugi (z Rzeszowa na Szczecin) zsumują
sie w jeden poziomy.

Gdyby miały *wyglądać*, to by te elektrony wciąż wyglądały jak pijane
bąki. W tym ruchu trudno by było dopatrzeć się jakichś strumieni.

Bez mikroskopu widzę atomy
Nawet elektron co mknie jak szalony
Re: Jak zachowa się prąd elektryczny?

Ciekawe wyjaśnienie jest też tutaj:

http://www.wykop.pl/link/1453739/jak-szybko-porusza-sie-elektron-w-przewodzie-elektrycznym/

Bezpośredni link do filmu:

http://www.youtube.com/watch?v=jbi7gJTPSXk

--
"Project Manager to człowiek, który myśli, że jak weźmie
dziewięć kobiet, to urodzą dziecko w miesiąc."

Re: Jak zachowa się prąd elektryczny?
eśli
ała
r 1 i
aje, bo
ytać,
onów w samym

Zapoznaj się z pojęciem "pola elektrycznego stacjonarnego".

--
Darek

Site Timeline