Jak z 5V uruchomić przekaźnik 12V? (

Jak za pomocą 5V które mam z LPT mogę wysterować przekaźnik który ma cewkę na 12V? Proszę o podanie szczegółowego opisu (co jak podłączyć) gdyż z elektroniki jestem zielony

Reply to
kropka

Powiedziałbym - zapomnij ;)

sword

PS. Z LPT nie masz 5V tylko stany logiczne.

Reply to
Adam Jurkiewicz

Nie zauważyłem, żeby autor wątku wykluczył zewnętrzne zasilanie. Dość istotny jest rodzaj przekaźnika. Duży, np. samochodowy wymaga sporego prądu, zatem bez zewnętrznego zasilania się nie obędzie, za to wystarczy rezystor, tranzystor i dioda. Natomiast przy przekaźniku miniaturowym np. polaryzowanym lub kontaktronie można trochę powalczyć. Napięcie podtrzymania przekaźnika jest zwykle dużo niższe dod napięcia zadziałania a napięcie zadziałania niższe od znamionowego. Na zsumowanych (diodami!) wyjściach LPT można uzbierać już nieco prądu przy napięciu niewiele niższym od 5V. Jeśli do tego dodamy układ powielający napięcie w chwili załączania przekaźnika (patrz: Re10/79), to może się okazać, że zewnętrzne zasilanie nie będzie potrzebne. TG

kropka" <""xnicram(malpa)\"@tlen(kropka).pl <""xnicram(malpa)\"@tlen(kropka).pl"> napisal nam:

wydajnosc lpt za mala... na moj gust :0

ale 5V - 12V przekaznik to gdzies widzialem spis rozwiazan typu "boost" do dopalenia przekaznika, jak sie zalaczy to 5V moze podtrzyma juz styki. Ogolnie to poszukaj ultra nisko poborowego przekaznika na 5V moze da rade :))

No raczej autor chce zrobić to bez zasilacza ;)

Tak, i życze powodzenia w ubijaniu portu na płycie (zapewnie) przy aktualnym stanie wiedzy...

sword

Reply to
Adam Jurkiewicz