Jak wzmocnić b. krotki impuls

Witam.

Potrzebuje wzmocnić sygnał TTL o czasie trwania ok 2-3 ns (repetycja do ok
100 KHz) i podać go a diodę LED UV, tylko że potrzebowałbym aby ten prąd
wyniósł ok 1A.
Czym i jak to zrobić ?
BFQ19 ma za mały prąd bo tylko 100 mA (150mA w impulsie), ale poskładanie
kilku raczej nie wchodzi w grę przy tak krótkich impulsach.
Na czym można by to zrobić ... w rozsądnych pieniądzach ?

Pozdrawiam
JG

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls

    Może przebicie lawinowe w tranzystorze? Ostatnio na 2N2369 udało się
wyciągnąć impulsy świetlne o połówkowym czasie trwania 200ps - z
sterowania zwykłej diody laserowej. Ale czy będzie 1A  to nie wiem.

--
Filip.

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls

Nieźle .... wg pdf-a w impulsie 10us można  teoretycznie 0.5A wyciągnąć

Mógłbyś podrzucić jakiś schemacik ?

Pozdrawiam
JG

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls

Schemat jest stąd:
http://people.stfx.ca/mgallant/Phys201/SpeedOfLight/index.html

Filip.

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls

Do gromadzenia energii dla przebicia lawinowego moBF%na uBF%yE6% linii
transmisyjnej (np. kawaB3%ka koncentryka), zaletEA% ma takB1% BF%e w trakci=
trwania przebicia napiEA%cie jest mniej wiEA%cej staB3%e, a dB3%ugoB6%ciB1%
przewodu moBF%na regulowaE6% czas trwania impulsu.

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls

Jak sie osiaga tak ktotkie impulsy i jak sie mierzy ich potem ich
dlugosc ? :-)

J.

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls

Można i krócej - tak z 10000 razy :D Chodziło o zbudowanie jakiegoś
układu do wykład:

http://people.stfx.ca/mgallant/Phys201/SpeedOfLight/index.html

A pomiar był jakimś szybkim oscyloskopem z szybkim detektorem. Ale to
był szybki pomiar do oszacowania, trzeba jeszcze się zastanowić czy nie
ma ograniczenia w paśmie osc. itp.

--
Filip.

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls

A patrzyles po jakis wzmacniaczach video u maxima czy Analoga ?

Mozna sie tez po czesci radiowej rozejrzec - jednowatowy wzmiacniacz
na 2GHz to teraz w kazdej komorce ..

A moze wlasnie swietnie sie poskladaja ?

P.S. UVED tak szybko zadziala, czy sie okaze ze pojemnosci, czasy
relaksacji itp ?

Zaraz ... przeciez w swiatlowodach juz grubo ponad 1G hula - patrz po
osprzecie sieciowym.
HP/Agilent/Avago, NS, ST i moze jeszcze LT do kompletu.

J.

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls

ale to dzieki sterowaniu nadprogowemu laserem, pojemnosc nie jest
przeładowywana.

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls

Przeglądałem, ale albo za wolne, albo za mały prąd wyjściowy

1 W to przy 3.3 V to nie da mi 1A

Może spróbuję jak nic innego mi nie wyjdzie, ale ten 2N2369 wygląda
obiecująco.

Z różnych publikacji, które czytałem wygląda że sobie radzą ... a gdy
przyładuje się do takiej np. zielonej diody prąd 3-4A przy napięciu 300-500V
z tranzystora lawinowego to zaczyna świecić w ultrafiolecie :-)

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls

No coz, moje doswiadczenie mowi ze raczej przechodzi w podczerwien,
ale ja pradem stalym, to moze byl efekt termiczny :-)

J.

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls

łuk elektryczny ma dużo UV ;P

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls

Nie wierzę że da się włączyć zwykłą diodę LED na czas 2-3ns :)
Zmierz pojemność kryształu w stanie przewodzenia i indukcyjność
doprowadzeń. Przypuszczam ze BYĆ MOŻE realne są czasy o rząd dłuższe
dopiero.

A. Grodecki

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls

Jeszcze nic nie mierzyłem, ale zacytuje Ci kilka artykułów:

MHz LED source for nanosecond fluorescence sensing

http://iopscience.iop.org/0957-0233/13/1/311

"Optical pulses were recorded using the time-correlated singlephoton
counting technique [8]. A Phillips PM2257B photomultiplier tube [22] was
used to detect the optical pulses and the resultant signal was relayed to
the 'start' channel of a EG&G Model 567 time-to-amplitude converter (TAC)
via a constant fraction discriminator EG&G Model 584. The 'stop' signal for
the TAC was taken directly from the oscillator of the pulsed LED. Such
'reverse start-stop mode' of operation minimizes the TAC dead time [8]. The
output of the TAC was then fed to a Viking Model 5000 multichannel. analyser
for data acquisition. The blue-green (525 nm), green (560 nm) and amber (590
nm) LEDs were obtained from RS components (Catalogue Nos 228 1863, 585 395
and 826 723 respectively) and because of timing spread due to the
photomultiplier and NIM electronics the measured LED optical pulse FWHM
presented here are slightly broadened (approximately in quadrature) by the
instrumental impulse response FWHM which is 350 ps. Figure 4 shows the
spectral outputs of the three LEDs studied here recorded on a SPEX Fluoromax
fluorimeter. Figure 5 shows the corresponding pulse profiles. The FWHM were
1.9, 3 and 3.6 ns for the LEDs with peak emissions 525, 560 and 590 nm
respectively."

A CMOS Time-Resolved Fluorescence Lifetime Analysis Micro-System

http://www.mdpi.com/1424-8220/9/11/9255 /
Dostępny za free

In 1995, Araki and Misawa [24] demonstrated the use of commercially
available blue InGaN/AlGaN LEDs for fluorescence lifetime measurements.
Driven by an external RLC (resistor, inductor, capacitor) circuit and
controlled by an avalanche transistor, these devices generated 4ns wide
optical pulses with a 10 kHz repetition rate and a peak optical power of
40mW. In order to operate the avalanche transistor required a 300 V
collector voltage.

Jest tego trochę więcej nie do wszystkich mam dostęp, zwłaszcza tych z IEEE
ale ogólnie to da sie wysterować diodę impulsami tego rzędu. Ja i tak nie
potrzebuję tak krótkich impulsów, mi wystarczy 10ns, ale te 10 ns to i tak
nie jest to tyle co Ty piszesz.

Pozdrawiam

JG

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls
Wszystko pięknie, ale z pewnością nie jest to zwykła pospolita dioda
LED. Konstrukcja musi być przystosowana do szybkich przełączeń, szybkie
wstrzyknięcie i równie szybkie wyssanie ładunku ze złącza. Bo mówimy tu
o pasmie analogowym zbliżającym się do GHz. W przypadku zwykłej LED
zapomnij.

A. Grodecki

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls

Hmmm..

To zależy co rozumiesz zwykła, pospolita dioda LED

Wystarczy abyś sprawdził RS Components co kryje sie pod numerami
katalogowymi które były podane w jednym z cytatów:

Dwie z trzech tam podanych nadal są w ofercie :

http://uk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R22%81863

To jest niebiesko zielona dioda Nichia :
http://docs-europe.origin.electrocomponents.com/webdocs/04a6/0900766b804a606d.pdf

A to jest jakaś bursztynowa :-) bliżej nie zidentyfikowana
http://uk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R82%6723

Jak dla mnie to pospolite diody LED.

BTW ja będę stosował diody UV na 405 nm, 375 nm i 360 nm jak dla mnie to są
normalne diody fi 5mm obudowa silikonowa ... takie jakie są stosowane np. w
detektorach do banknotów.

Pozdrawiam

JG

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls
Hej.
Kiedyś dawno temu, przyszedł do mnie profesor z zagraniczną publikacją
mikroskopu skaningowego tego z igłą. Na rysunkach poglądowych wszystko było
bajecznie proste(artykuł naukowy parę kartek), tylko nigdzie nie było
pokazane jak dokładnie to jest zawieszone, ta igła. "To może zrobimy coś
takiego dla studentów jako ćwiczenie ?!" Widziałem ten mikroskop potem na
filmie w telewizji na uniwersytecie w Tokio, wielkość szafy 4 drzwiowej z
lustrem. Badania robione najczęściej w długi weekend kiedy miasto trochę
mniej drga bo ludzie wyjechali. Problemem nie było jak zaostrzyć igłę do
wielkości jednego atomu, tylko jak to zawiesić. Często tak jest w
publikacjach naukowych, że nie chwalą się jak to dokładnie zrobili,
szczegóły, tylko publikują rysunek poglądowy i wyniki, a to że przerobili
diodę LED na przykład zmieniając jej doprowadzenia, przecież to ich
tajemnica jak to się pięknie mówi "przecież nie będę zdradzał wszystkim
szczegółów mojego dorobku naukowego".

Pozdrawiam.

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls

Jasne, że tak jest, ale jeśli pojawia sie kilka póblikacji , różnych
autorów, to znaczy, że jest to powtarzalne.... a jeśli ktoś publikując
ukrywa dość istotne fakty, to powinien to patentować, a nie publikować w
czasopismach naukowych. Sam sie nie raz natknąłem na publikacje, których
eksperymentów nie da się powtórzyć, ale te osoby tylko kopią pod sobą dołki,
bo potem nikt ich nie zacytuje :-)

Co do samych LED-ów, to wiadomo, że trzeba maksymalne skrócić końcówki i
ścieżki którymi idzie ten impuls, chyba że zrobi się linię transmisyjną i
dopasuje impedancję ...

A wracając do STM-u to z tego co widziałem w sieci da się go zrobić
"homemade" :-)

Pozdrawiam

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls
Powiem tak: ja tego za bardzo nie widzę, ale próbuj. W praktyce LED-ami
nie steruje sie szybciej niż z częstotliwością ok 50kHz (sterowniki IR)
więc nie sa to elementy optymalizowane na szybkość, lecz na sprawność.
Na Twoim miejscu prędzej zainteresowałbym sie małymi pchełkami SMD niż
5-milimetrowymi. Trzeba zebrać sporo modeli i porobić pomiary
kryształów. Nowsze modele LED mają oszczędniejsze wykonania a więc
mniejsze kryształki a więc są potencjalnie bardziej obiecujące.
Nigdy nic nie wiadomo. Jeden transoptor przełącza w kilka mikrosekund a
tak samo wyglądający inny w 100 nanosekund. W kartach katalogowych LED
nie znajdziesz parametrów dla Ciebie cokolwiek mówiących na temat
przełączania, więc cała robota spada na Ciebie.

A. Grodecki

Re: Jak wzmocnić b. krotki impuls

A Ronja robi trochę szybciej ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/RONJA