jak wyrezać dziurę

przygotowałem zagadnienie:
czy Ktoś może walczył z dziurą w obudowie Z23?
jak wyciąć taką dziurę, tylko wiertłem fi 12:
http://e-serwis.org/smietnik/obudowa_Z23_1.jpg
żeby uniknąć takiego losu:
http://e-serwis.org/smietnik/obudowa_Z23_2.jpg
?

Re: jak wyrezać dziurę

Ostrożnie ;-)

Duże obroty i mały nacisk. Wiertarka w stojaku, a nie w łapie :-)
Solidne zamocowanie materiału wierconego, aby nie wyrwało w końcowej
fazie wiercenia.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: jak wyrezać dziurę
P.S. O ile tworzywo jest dość miękkie, to można spróbować wiertłem do
drewna.

Re: jak wyrezać dziurę
Może być i twarde o ile wiertło do drewna nie jest z kompletu 10sztuk za
5zł z hipermarketu:) Można kupić dobrej jakości albo jeszcze lepiej
samemu wyszlifować sobie z dobrego wiertła do stali. Sam często wiercę w
tworzywach sztucznych wiertłami do drewna z tym że dodatkowo jeszcze
zmieniam ich profil żeby głębiej wcinało się na obwodzie w materiał
zanim zacznie go wybierać całą powierzchnią i mocno zwężam i zaostrzam
środek żeby się precyzyjniej dopasowało do napunktowania. Tych samych
wierteł używam do wiercenia w cienkich blachach miedzianych bo jeszcze
nie dorobiłem się wiertła stopniowanego.

Re: jak wyrezać dziurę

Są specjalne wiertła do miękkich materiałów. Jeśli dobrze pamiętam to
oznaczone są jako NWMc HSS. Są inaczej zaszlifowane niż te do stali.
Czasem można je kupić na Allegro w cenie "zwykłego" wiertła.

Paweł

Re: jak wyrezać dziurę
http://www.specnarzedzia.pl/item41525_milwaukee_wiertlo_do_drewna_12mm.aspx
Wiertło do drzewa jak w/w mocowanie w imadle wiertarką
ze statywem lub stołową i obroty max 500/minutę, po napunktowaniu szpikulcem
odrazu
na gotowo wiertłem, tylko powoli żeby nie wyrwało.
Osobiście wierciłem 60 otworów 10mm i szło idealnie.
Próbowałem z ręki ale wyrywa i nie da rady utrzymac pod końcem wiercenia.
--
pzdr, j.r.

Re: jak wyrezać dziurę

W plastiku to raczej wolne obroty i odpowiednio naostrzone wiertło tak,
żeby nie wyrywało pod koniec wiercenia. Źle naostrzone może albo wyrwać
z zamocowania, albo wyrwać tworzywo w miejscu wiercenia. Tylko naostrzyć
odpowiednio to trzeba umieć. No i przy większej średnicy wskazane jest
najpierw nawiercenie wiertłem o małej średnicy np. 2mm. Zwłaszcza jak
otwory mają być precyzyjnie zrobione. Bezpośrednie wiercenie z dużym
prawdopodobieństwem spowoduje że otwór będzie przesunięty.

Re: jak wyrezać dziurę

chodzi o tą dziurę w środku pudełka, nie o tą na rogu,
na połączeniu dwóch połówek obudowy...

Re: jak wyrezać dziurę

Heh dziur w tych obudowach robilem setki i akurat najlepiej to wychodzi
na goraco.

Re: jak wyrezać dziurę

Ja wycinam nietypowe otwory taką starą ruską wypalarką do drewna a
resztę wygładzam skalpelem i pilniczkiem.
Oto wypalarka:
http://img220.imageshack.us/img220/8975/img5702jpgmayrq8.jpg
Możesz też wziąć lutownicę np pistoletową i dać jakiś znacznie dłuższy
grot aby się tak nie paliło.

Re: jak wyrezać dziurę
Użyć dobrej wiertarki, która jest w stanie utrzymać wysokie obroty.

Re: jak wyrezać dziurę

Użyć zepsutych nożyczek i utrzymywać niskie obroty. Ręcznie. Włściwie
nie chodzi o nożyczki, tylko o nożyczek (w liczbie pojedynczej), czyli
jedno ostrze. Tym się dobrze dłubie dziurę nie tylko w plastikach, ale
w tekstolitach, laminatach, a nawet w aluminium. Kształt instrumentu
wiertniczego (skos) i ostrze są do tego akurat. Można robić jednym
przyrządem otwory o różnej średnicy.

Trzeba sobie jakoś radzić, powiedział baca zawiązując but dżdżownicą.

Re: jak wyrezać dziurę

Bardzo dobra metoda - serio, choE6% nie kaBF%de noBF%yczki B3%adnie skraw=
ajB1%.20%
Bywa nawet BF%e lepiej skrawajB1% tyB3%em niBF% ostrzem!
Problemem moBF%e byE6% B3%B1czenie poB3%F3wek, mocno je B6%cisnB1%E6.

__
Irek.N.

Re: jak wyrezać dziurę

Jeszcze kiedyś wierciłem *świdrem* do drewna. Świdrem, nie wiertłem.
Takim ręcznym. Nie pamiętam jak on się nazywa -- ślimakowy, czy jakoś tak.

Re: jak wyrezać dziurę
1. czy masz imadło, aby delikatnie uchwycić obudowę (mocno, a jednocześnie
nie zmiażdżyć)?
1a. czy wiertarka, którą posiadasz to akumulatorowa czy sieciowa w stojaku
(bo takimi wyjdzie najlepiej)
2. przgotuj zestaw wierteł od 5 do 12mm co milimetr
3. od wiertła fi 8 powinny być przytępione, aby uniknąć "szarpania"
4. potrzeba trochę cierpliwości i wyczucia w prowadzeniu wiertarki.
- aby uniknąć szkody na obudowie najlepiej próbę przeprowadź na kawałku
plastiku o podobnej grubości
 - powodzenia powinno się udać. Ja robię podobne rzeczy przy powiększaniu
otworów do kabla we wtykach plastikowych D-SUB 15-pin (3x5)
AC

Re: jak wyrezać dziurę

Można też dać wiertło stożkowe to wtedy są łagodne przejścia z jednego
rozmiaru na następny nie ma obawy że będzie szarpać. Takie wiertła można
kupić na ellegro za kilkadziesiąt zł, a przyda się też do aluminiowych
czy stalowych obudów.
http://allegro.pl/listing.php/search?string=wiert%C5%82o+sto%C5%BCkowe

Re: jak wyrezać dziurę

Tak jak kolega napisał tylko wiertło stożkowe lub tzw. choinkowe. Takich
używam już od dawna i nie ma problemu z otworami. Trzeba tylko nawiercić
mały otwór pilotujący.

Pzdr

Re: jak wyrezać dziurę

Czyli poprawnie wiertło stopniowe, dobrej jakości mają zniechęcające ceny:)

Re: jak wyrezać dziurę
Jeszcze jedno - przed rozpoczęciem wiercenia napunktować miejsce szpikulcem
najlepiej takim od noża monterskiego
AC

Re: jak wyrezać dziurę

Ja takie rzeczy robię ręczną frezarką z mini frezem trzpieniowym.
Bardzo ładnie tnie wszelkie plastiki.

Site Timeline