Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowanego scalaka?

Z gF3%ry przepraszam za ten lamerski ton ale dopiero zaczynam przygodEA% z
elektronikB1%, przy okazji to mF3%j pierwszy post. Mianowicie mam takie
pytanie, w firmie gdzie pracuje wyrzucono mnF3%stwo starych komputerF3%w,
chciaB3%bym wy lutowaE6% pewne ukB3%ady scalone z niektF3%rych starych kart
muzycznych i sieciowych ale nie wiem jak siEA% do tego zabraE6%, zwykB3%B1
lutownicB1% nie potrafiEA% tego zrobiE6%, jest moBF%e jakiB6% sposF3%b na
odzyskanie ukB3%adF3%w scalonych, ktF3%re zostaB3%y fabrycznie wlutowane, m=
oBF%e
jest jakiB6% sposF3%b na rozpuszczenie pB3%ytki, czytaB3%em kiedyB6% coB6% =
sposobie rozpuszczania za pomocB1% kwasu mrF3%wkowego?

Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowan ego scalaka?

Wersja brutalna:
Jak chcesz odzyskać scalaka, a płytka do wywalenia to utnij płytkę
delikatnie koło nóżek scalaka, w wersji odwrotnej, tnij nóżki scalaka.

Pozdrawiam
Rafał

Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowan ego scalaka?

Przy odrobinie wprawy robiłem to "przemysłową wersją HotAir" czyli
opalarką ToyaTools z hipermarketu :-) Tą metodą oczywiście ciężko jest
wylutować z płytki jeden konkretny scalak, bo przy okazji odpadają
wszystkie elementy w pobliżu, ale to dla Kolegi chyba nie problem.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowanego scala ka?

elektroniką, przy okazji to mój pierwszy post. Mianowicie mam takie
pytanie, w firmie gdzie pracuje wyrzucono mnóstwo starych komputerów,
chciałbym wy lutować pewne układy scalone z niektórych starych kart
muzycznych i sieciowych ale nie wiem jak się do tego zabrać, zwykłą
lutownicą nie potrafię tego zrobić, jest może jakiś sposób na
odzyskanie układów scalonych, które zostały fabrycznie wlutowane, może
jest jakiś sposób na rozpuszczenie płytki, czytałem kiedyś coś o
sposobie rozpuszczania za pomocą kwasu mrówkowego?

Myślę, że dmucha się opalarką (nie mam, nie widziałem w akcji) i scalak
spływa.

Dawno, dawno temu jak conieco wylutowywałem to robiłem sobie z drutu
odpowiednie groty do lutownicy transformatorowej (mam całą kolekcję).
Np. do 1206 ma dwa czubki i ładnie podnosi się z płytki cały element i
wyłącza lutownicę. Potem pięćseta w drugą rękę i przy kolejnym włączeniu
lutownicy wyjmuje się element.
Dla SOT23 prawie takie samo, ale jeden czubek mniej czubaty aby złapał 2
piny.
Dla SO i DIPów odpowiednio długa linia, aby rozgrzać całą jedną stronę i ją
podważyć, a potem drugą. Robiłem kiedyś nawet kwadrat do obudowy 44piny, ale
to nie za bardzo dało się jednocześnie wszędzie docisnąć - dopiero duża
ilość cyny pomogła.
P.G.

Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowanego scala ka?

zelazko...

wyjutjubuj sobie "desoldering iron"

c.

Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowanego scalak a?

sprawdziB3%em na youtube sztuczkEA% z BF%elazkiem, sprF3%buje jB1% w domu, =
mam
tylko nadziejEA%, BF%e "niesknoce" BF%elazka bo inaczej BF%ona mnie za jaja
powiesi

Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowanego scala ka?

sprawdziłem na youtube sztuczkę z żelazkiem, spróbuje ją w domu, mam
tylko nadzieję, że "niesknoce" żelazka bo inaczej żona mnie za jaja
powiesi

Załatw sobie żelazko "techniczne"!

Włodek

Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowanego scala ka?

a co mozna sknocic w zelazku?

c.

Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowan ego scalaka?
Powitanko,

Ehh, tez chetnie bym zostal po godzinach w takiej firmie;-)

Grzac mocno, ale krotko. Jak jedna kosc z calej plytki, albo nawet
kilka, to przeciwna strona na kuchenke gazowa, a z drugiej chwytasz
scalaczka i delikatnie czekajac az cyna pusci pociagasz. Potem rzucasz
na jakas plyte metalowa coby ostygl. Ta metoda wylutowalem juz nawet
oporne zlacza z plyt.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowan ego scalaka?
UBF%ytkownik Pawel "O'Pajak" napisaB3%:
w,

Taaa. Dobre rady cioci Kwapiszewskiej!

Nie "mocni, ale krF3%tko" tylko powoli wygrzaE6% caB3%oB6%E6 do okoB3%o =
150 stopni20%
i dopiero wF3%wczas zwiEA%kszyE6% tempo nagrzewania. I nie rzucaE6% scala=
ka na20%
nic zimnego - to nie temperatura zabija scalaki a jej szybkie zmiany!20%
KilkanaB6%cie sekund wiEA%cej w temperaturze dwustukilkudziesiEA%ciu stop=
ni20%
BF%adnej krzywdy scalakowi nie uczyni - zbyt szybkie schB3%odzenie moBF%e=
20%
spowodowaE6% w materiale obudowy takie lokalne naprEA%BFenia BF%e bondin=
g pourywa.

--20%
Darek

Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowanego scalaka?

To są jeszcze chętni na taki złom? Powyżej jakich ilości wzbudzają
się chęci?

Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowan ego scalaka?
Powitanko,

Nie ilosci, a jakosci. Ukladow raczej bym nie wyciagal, ale jakas
nagrywarka dvd by sie przydala, z jakis bardzo starych rzeczy mozna
wyciagnac ciekawe elementy mechaniczne, a sprawne rzeczy moga sie
przydac w szkole mojego Syna.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowanego scala ka?

A nie wolałbyś pracować w takiej, w której płacą na tyle abyś
sobie mógł nowy komputer kupić zamiast tęsknić za gratami? :-)

Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowanego scala ka?

to nie jest problem finansowy. Elektronikom z zamiłowania, którzy jeszcze
się w swojej pracy totalnie nie zużyli (czytaj: jeszcze ją lubią) po
prostu zawsze się oczy cieszą do takich gratów. Oczywiście 99-100% tego,
co zostanie z nich pozyskane i tak ląduje na złomie a sam proces
pozyskiwania to czysta strata czasu, ale co zrobisz :)

e.

Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowan ego scalaka?
Powitanko,

I do tego te kobity - nie przeszkadza im 150 par wlasnych butow, ale
jedna sliczna maszynka w przedpokoju to juz straszne zagrozenie dla
porzadku;-) Wlasnie rozbebeszylem przepiekny ploter (chyba) polskiej
produkcji i jestem pelen podziwu dla mechanikow. Ilez to lozysk
kulkowych, prowadnic, slizgow, sprzegielek i obiekt porzadania -
wspanialy silnik krokowy. Mrrrau;-)

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowanego scala ka?

(ciap)

:-)

Włodek

Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowanego scalak a?

WB3%aB6%nie z jednej z kart (konroler SCSI) wylutowaB3%em stary procesor Z8=
0
firmy Zilog. WrF3%cEA% do wB1%tku o zbieraniu staroci. PracujEA% jako
programista w duBF%ej korporacji i staE6% mnie na to aby kupiE6% sobie nowe
elementy ale nie o to chodzi, po pierwsze, pieniB1%dze nie chodzB1% drogB1%
i dwa, dla mnie konstruowanie "systemF3%w" z nowych kupionych elementF3%w
czy teBF% pozyskanych ze starych czEA%B6ci naprawdEA% niema znaczenia. Ja
lubiEA% projektowaE6%, rozwiB1%zywaE6% problemy i zgB3%EAbiaE6% przy tym s=
wojB1%
wiedzEA% - tylko to siEA% dla mnie liczy, a jak coB6% wyjdzie dziaB3%ajB1%c=
ego z
mojego warsztatu to juBF% caB3%kowity odlot. KtoB6% wczeB6%niej napisaB3% =
BF%e do
wylutowywania zaprojektowaB3% sam kilka bardzo ciekawych grotF3%w do
lutownicy, na pewno miaB3% przy projektowaniu i budowie niezB3%B1 frajdEA%
o to chodzi. W BF%yciu oprF3%cz seksu ;)  waBF%ne jest takBF%e aby siEA%
rozwijaE6% w moBF%liwie jak najwiEA%kszej liczbie dziedzin, aby byE6%
ciekawszym dla tego B6%wiata.
Pozdrawiam,
RafaB3%

Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowan ego scalaka?

Nieee, renesans się dawno skończył. Obecnie lepiej się rozwijać w ściśle
określonym kierunku i specjalizacji, tym się rządzi wolny rynek. Jak
myślisz - więcej zarobisz jako wybitny specjalista np. konstruktor
silników rakietowych w JPL NASA, czy może jako człowiek od wszystkiego,
który i stronę w HTMLu skleci, i coś przylutuje, i napisze w C++ a na
końcu zrobi dokumentację w Wordzie. Mózg ludzki ma ograniczoną pojemność
i ucząc się 100 rzeczy nigdy nie osiągniesz takiej wiedzy jak przy 2-3
specjalnościach.

Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowanego scalaka?
Pan Adam Dybkowski oderwał się od jednej ze swoich trzech specjalności

A czy to o zarabianie chodziło? Poza zarabianiem istnieje jeszcze
(1) wydawanie, (2) niezarabianie, (3) robienie rzeczy niepotrzebnych,
(4) nicnierobienie ... (n+1). Na ogół są to rzeczy o wiele bardziej
przyjemne.

Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowanego scalaka?

Ale NASA chyba jakos rewelacyjnie nie placi. A na koniec program lotu
skasuja, fachowcow zwolnia .. i kto ich zatrudni ? :-)

No niestety - strasznie sie to wszystko skomplikowalo, wszystkiego nie
opanujesz.