Jak to zrobić -układ przełączający sterowany impulsowo

Użytkownik "Piotrek SP5FCI" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:c6a8qg$ejr$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

się

Najprosciej zastosowac przekaznik bistabilny plus przycisk.

Pozdrawiam Jarek

Reply to
JarekC

Witam serdecznie Gdzie szukać schematu, a moze ktos jest w stanie podpowiedzieć jak to zrobić, chodzi o to ze mam jakby dwa obwody A I B ze wspólną masą i jest to włąvzane przełącznikiem dżwigienkowym,a ja potrzebuję układ który będzię się przełączał wyłącznikiem chwilowym, naciskam raz działa układ A, naciskam drugi raz układ B, naciskam znowu i układ A, fajnie by było jakbym mógł uzyskać jeszcze sygnalizacje na ledzie który ukłąd własnie działą.

Jak to zrobić , czy ktoś może mi pomóc

pozdrawiam piotrek sp5fci

Reply to
Piotrek SP5FCI

Poszukaj w sieci: przerzutnik flip-flop, przerzut typu D, układy cyfrowe TTL

7474 albo CMOS 4093.

Jacek "Plumpi"

Reply to
Plumpi

Użytkownik "Plumpi" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:c6ai4v$78o$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

ja bym wykorzystal flip-flop typu T plus inwerter (jesli ma to odlaczac mase)

pozdr sobol

Reply to
sobol

Pogóglaj 'przerzutnik RS'. 1/2 7400 wystarczy.

Romku RS nie wystarczy, ponieważ jest on sterowany dwoma sygnałami/przyciskami wyłącz/załącz czyli Reset/Set (R/S). Oczywiście można dołączyć dodatkowe elementy R/C, które zamienią ten przerzutnik w flip-flop, ale mogą one pracować niestabilnie, gyż wymagają dobrze uformowanego sygnału, co bez dodatkowych elementów eliminujących drgania styków jest niemożliwe. Z tym CMOS 4093 to po prostu się pomyliłem. Aczkolwiek z tych bramek da się wszystkie przerzutniki zrobić :)

Jacek "Plumpi"

Reply to
Plumpi

Sorrki - z tym CMOS-em to się pomyliłem nie jest to 4093 tylko 4013

Jacek "Plumpi"

Reply to
Plumpi

Masz rację - nie doczytałem, że chodzi o jeden przycisk. Ale to nie problem - są do wykorzystania jeszcze dwie bramki :-)

Jakikolwiek flip-flop będzie wymagał formowania sygnału... Na drugiej połówce 7400 można zrobić przerzutnik Schmitta (jak to się pisze, u diabła?) i wtedy na wejściu RC do filtrowania, a z wyjścia tylko poprzez kondensatory na RS i gotowe :-)

:-)