Jak to ugryźć?

Przymierzam się do takiej oto "zabawki":
Jest sobie piec CO z dmuchawą zasilaną ze sterownika. Dmuchawa posiada
taką klapkę, która zamyka się, gdy dmuchawa nie pracuje, ograniczając
dopływ "lewego" powietrza. Niestety często (szczególnie przy dużym
wietrze) owa klapka jest podnoszona "cugiem", co skutkuje niepożądanym
skokiem temperatury na piecu.
Umyśliłem sobie, że tak tak dmuchawą, sterownik mógłby sterować też
klapką ( z dmuchawy wystaje taki drut, który porusza klapką), jednak nie
wiem co mogłoby być elementem wykonawczym takiej konstrukcji. I to
właśnie jest moje pytanie.

pozdrawiam
raqs

Re: Jak to ugryźć?
[...]
( z dmuchawy wystaje taki drut, który porusza klapką), jednak nie

Serwo modelarskie ?
http://allegro.pl/listing/search.php?string=serwo&from_showcat=1&category10%61

pozdrawiam
Witek

Re: Jak to ugryźć?
To jest właśnie to!
Dzięki za podpowiedź.

pozdrawiam
raqs

Re: Jak to ugryźć?
A może rozważ po prostu założenie miarkownika. Skoro opał pali się od
naturalnego ciągu to znak, że sztuczny nie jest potrzebny.

Re: Jak to ugryźć?
Nie do końca. Przy bezwietrznej pogodzie "cug" jest za słaby i opał
przygasa. Wówczas lewego powietrza prawie nie ma i piec trzyma
nastawioną sterownikiem temperaturę.

pozdr
raqs

Re: Jak to ugryźć?

W takim razie potrzebny jest ci ogranicznik ciągu kominowgo. Dokładnie taka
sama klapka jaką masz w kotle - uchylna do środka i z ciężarkiem,
zainstalowana w dole komina lub w czopuchu. W przypadku zwiększonego ciągu
(wiatr), przejmuje ona nadmiar podciśnienia. Oczywiście nastawiona na
mniejsze ciśnienie niż klapka w kotle.

Re: Jak to ugryźć?
Poczytałem o tym serwach, okazuje się, że potrzebne jest dość
skomplikowane sterowanie. Najprościej byłoby tak: dmuchawa włączona -
coś pociąga za wędzidło klapki otwierając ją, dmuchawa wyłączona - np
sprężynka zamyka klapkę.

pozdr
raqs

Re: Jak to ugryźć?
Chyba zastosuję siłownik zamka centralnego.

Re: Jak to ugryźć?
tylko on nie może pracować za długo chyba że zastosujesz jakiś zatrzask

jeffrey

Re: Jak to ugryźć?
Nie rozumiem, wydawało mi się, że siłownik taki pracuje: impuls -
otwieram, impuls - zamykam?

raqs

Re: Jak to ugryźć?

Taki siłownik to silnik z mechaniką ;)... Typowy sterownik do zamka
centralnego zasila go przez ok 2s. Dając odpowiednią polaryzację steruje
kierunkiem (otwarcie/zamknięcie). Jednak taki siłownik generuje siłę w
czasie zasilania (czyli przez te kilka sekund)... Później można nim
swobodnie ruszać w jedną i drugą stronę ;)... Nadaje się on do tego,
żeby na przykład przesuwać jakąś blokadę, ale nie może on w sposób
ciągły "trzymać" klapy...

  Konop

Re: Jak to ugryźć?
Może silniczek od wycieraczek samochodowych.

Sylwester Łazar
Re: Jak to ugryźć?

Ja bym pomyślał nad elektromagnesem z magnesem stałym,
W przy braku zasilania magnes trzyma sie rdzenia elektromagnesu,
podłączamy zasilanie i elektromagnes odpycha magnes stały - klapka sie
otwiera.
Ważna kwestia biedunowości elektromagnesu żeby odpychał a nie dodatkowo
przyciągał.
No i jeszcze sprawa wyważenia klapki po dodadniu magnesu stalego na tej
dźwigience.

Gejzero

Re: Jak to ugryźć?

Hej

Mam takie cudo w swoim piecu, chyba minimalnie inny model bo u mnie nie
ma żadnego drucika wystającego z dmuchawy, klapka jest podnoszona
ciśnieniem powietrza.
Jak otworzysz popielnik to czy przy tej klapce nie masz czasem
wystającego pręcika z taką większą śrubką na końcu? Ta śrubka to
ciężarek dociążający klapkę właśnie po to aby nie podnosiła się sama.
Może wystarczy to podregulować - odkręcić trochę i po sprawie.

A na marginesie to czy tego powietrza "lewego" masz aż tyle? U mnie
tylko przy mocno rozpalonym piecu słychać jak klapka delikatnie
podskakuje ale nie otwiera się na tyle by było to zauważalne np. przy
zużyciu węgla albo temperaturze pieca...

Darek

Re: Jak to ugryźć?
Owszem, jest ta śrubka, jednak przy silniejszym wietrze jest za lekka i
klapka się podnosi sama. Gdybym znów zwiększył ciężar tej śrubki,
dmuchawa ma "ciężej" i wchodzi na wysokie obroty, więc pomyślałem że
idealnym rozwiązaniem będzie elektroniczna kontrola otwarcia klapki ...

pozdr
raqs

Site Timeline