Jak sterowac silnik asynchroniczne ? - Page 2

Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?
z prądu przemiennego -

"Kluczując" bezpośrednio napięcie przemienne to można co najwyżej zrobić
cyklokonwertor.
Te które mają możliwość zwrotu do sieci też mają prostowniki tylko, że sterowane.

Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?
UBF%ytkownik Elektrolot napisaB3%:
ej zrobiE6%

Nie "najwyBF%ej" a aBF%. RF3%wnie dobrze sB3%uBF%y do regulacji czEA%stot=
liwoB6%ci20%
przebiegu wyjB6%ciowego jak klasyczny ukB3%ad prostownik - falownik.

RobiB1%ce w trybie oddawania energii za falownik - a to co w normalnej20%
pracy jest falownikiem robi w tym momencie za prostownik sterowany.

Ale my tu pianEA% bijemy - istotne jest BF%e dwukilowatowe falowniki bywa=
jB1%20
robione w wersji do mocowania na szynie DIN, jak bezpieczniki20%
automatyczne... MaB3%e sB1%, BF%adne wielkie pudB3%o.

--20%
Darek

Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?
wyjściowego jak

Niestety nie. Maksymalną częstotliwość jaką się da uzyskać na wyjściu
cyklokonwertera to około 20Hz,
dlatego stosuję się je głównie do napędów wolnobieżnych dużych mocy.
Przetwornica częstotliwości zapewnia pełny zakres częstotliwości.

jest falownikiem robi w

Zgadza się. Prostownik podłączony do sieci jest wtedy wysterowywany do pracy
falowniczej (kąt
opóźnienia włączenia tyrystorów większy od 90 stopni).
Tak dokładnie to są dwa prostowniki sterowany i niesterowany połączone
przeciwrównolegle.
Inne rozwiązanie to zamiast dwóch prostowników stosuje się prostownik PWM
zbudowany z tranzystorów
IGBT, który umożliwia przepływ energii w obie strony.

Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?

Jest jeszcze takie cos jak falownik matrycowy (macierzowy?):
http://www.die.ing.unibo.it/dottorato_it/Matteini/Matteini_PhD_part2.pdf

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?

Przetwornice częstotliwości (niepoprawnie falowniki) przecież tak właśnie
działają. Tam nie ma
żadnego transformatora. Prostownik + obwód pośredniczący DC + falownik. A to
"kluczowanie"
tranzystorów mocy odbywa się zgodnie z przyjętym algorytmem. Np w metodzie
bezpośredniego sterownia
momentu (DTC) z tabeli jest wybierany konkretny stan przełączeń poszczególnych
tranzystorów w
falowniku. Tabela ta zawiera informacje, które tranzystory należy
włączyć/wyłączyć w zależności od
położenia wektora strumienia stojana, wartości tego strumienia i wartości
momentu silnika.

Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?

Dobrze by było w tym miejscu ustalić, co "poprawnie" można nazwać
falownikiem.

Mam UPS z taką "przetwornicą częstotliwości", moc zdaje się coś koło 2kVA.
Napięcia w zasadzie nie przetwarza, bo bateria akumulatorów ma około 200V.
Trnsformator w środku jest, wielki jak w spawarce.

Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?

Falownik to przekształtnik, który przetwarza napięcie/prąd DC na napięcie/prąd
AC.
Chyba wszyscy się zgodzą, że urządzenie, które jest zasilane z sieci AC i na
wyjściu ma AC, jest
przekształtnikiem AC/AC a nie DC/AC.

Na UPSach się nie znam. Wątek dotyczy sterownia silników. Ja nigdy nie widziałem
przetwornicy
częstotliwości przeznaczonej do sterownia prędkości silników, która miałby
zabudowany transformator
w obwodzie mocy.
Jedno jest pewne UPSa nie nazwałbym bym przetwornicą częstotliwości, przecież na
wejściu mamy 50Hz i
na wyjściu też.

Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?

Ja się zgodzę. Zgodzę sie również z tym, że technika w ostatnich czasach
czyni wielkie postępy -- czasem potrafi wyprodukować urządzenia typu
"dwa w jednym" -- na przykład prostownik i falownik w jednej obudowie.

Ja to widziałem taki na tyratronach. Ale to dawno było, więc chyba
nieprawda.

Mam mocno ograniczone zaufanie do takich konstrukcji. Wolę te UPS-y, które
potrafią z zerowej częstotliwości na wejściu zrobić 50Hz na wyjściu.

Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?

Zgadzam się jak najbardziej ;)
Tylko czy wypada takie urządzenie nazywać falownikiem, deprecjonując znaczenie
prostownika?

OK. Za młody jestem żeby to widzieć takie cudo.

Ja miałbym większe zaufanie dla UPSa typu online, które nie tylko generuje
napięcie wyjściowe w
trakcie zaniku napięcia wejściowego ale także w trakcie obecności napięcia
wejściowego.
Działą on na zasadzie podwójnego przetwarzania, podobnie tak jak przetwornica
częstotliwości.
To jedyne skojarzenie które mi się nasunęło z przetwornicą częstotliwości.

Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?

Wypada. Raz taki prostownik zdeprecjonują, innym razem dowartościują --
bilans wychodzi na zero. Ludzie na urządzenie do ładowania akumulatorów
samochodowych mówią "prostownik". A tam najwięcej miejsca zajmuje,
i najwięcej waży, transformator.

Ten co o nim pisałem, to ma tak, że w czasie gdy napięcie wejściowe
jest obecne, falownik pracuje, ale na biegu jałowym. I synchronizuje
się z częstotliwością i fazą linii zasilającej. W razie wystąpienia
przerwy, błyskawicznie i bezszmerowo bierze na siebie zasilanie
pełną mocą. Gdy zasilanie wróci, to odbiorniki przełączane są "na
sieć" dopiero po ponownej synchronizacji.

No to ten całkiiem niepodobnie -- stara się niczego nie przetwarzać,
tylko jak papuga powtarza to, co daje elektrownia.

Do przetwarzania częstotliwości, to fajna jest supeheterodyna.

[OT]Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?

I dlatego, że ludzie mówią na zestaw trafo + prostownik mówią "prostownik" to
przetwornicę
częstotliwości powinno się nazywać falownikiem.

Czyli dalej opisujesz typ offline a ja pisałem o online ponieważ tylko w takim
widać jakąś analogię
do przetwornicy częstotliwości. W przykładzie który podajesz nie widać żadnej.
Więc nie wiem czemu
cały czas ciągniesz temat.

No właśnie.

Superheterodyna i UPS bardzo dobre skojarzenie.

Dla mnie OT.

Re: [OT]Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?

Mniej więcej. Bo można też na mysz mówić precyzyjnie "manipulator
stołokulotoczny", ale to mi jakoś tak niespecjalnie się podoba.

A miała być analogia? Myślałem, że wciąż chodzi o kwestię zaufania.

Zależy jak kto umie patrzeć. W czasie synchroniazacji widać przetwarzanie
częstotlliwości -- np. z 49,5HZ na 50,0Hz, albo odwrotnie. A przy braku
zasilania świetnie przetwarzane jest 0Hz na coś koło 50Hz.

Bo chodziło o to, kto ma do czego większe zaufanie i dlaczego.
No to ja do tego UPS-a mam.

No właśnie. Zaufanie i przetwarzanie ma ze sobą niewiele wspólnego.
Proste jak buzdyganem strzelił.

Przetwarzanie częstotliwości i superheterodyna -- dobre.
UPS i przetwarzanie częstotliwości -- nie bardzo.

Re: [OT]Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?

czasy sie zmienily i zostaly glownie manipulatory.
Stolonieszklanosuwne.

A jesli postawiony po to zeby czestotliwosc byla stabilna ? :-)

J.

Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?

Powinien miec pixoko do szescianu, o ile nie ma jakis dziwnych
nieliniowosci oporu przeplywow :)

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?
UBF%ytkownik J.F. napisaB3%:

Ale kiepsko - przy zmniejszaniu napiEA%cia zmniejszajB1% obroty ale BF%rB1%
20%
coraz wiEA%cej prB1%du, coraz bardziej siEA% grzejB1%... Najprostsza drog=
a do20%
sfajczenia silnika (a czasem i chaB3%upy...)

--20%
Darek

Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?
Kup sobie amperomierz prądu pzremiennego. Podlącz go pod silnik wentylatora i
autotransformator. Pokręć galką na autotransformatorze. A potem pisz ile chcesz.

Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?
Witam
Ostatnio sie nieco interesowałem tematem zwalniania dmuchaw z silnikiem
indukcyjnym.
Często piszą, że dobrym podejściem jest falownik, a raczej przemiennik
częstotliwości i ja się z tym oczywiście zgadzam.
Tylko jakoś na rynku nie ma takich układów. Natomiast w tematyce wentylacji,
gdzie takie silniki się stosuje, znaleźć można autotransformatory, elektroniczne
regulatory napięcia zmiennego oraz regulatory tyrystorowe do dmuchaw.
Przykład regulatora: REB lub ETX
http://www.venture.pl/produkt,338,REB,pl.htm

Spotkałem też na elektrodzie wątek o hałaśliwej pracy zwolnionego silnika i
proponowane rozwiązanie to szeregowy dławik dużej mocy (od jakiejś lampy chyba
200W).

Natomiast regulatory do oświetlenia mogą nie pracować dobrze z obciążeniem takim
silnikiem - trzeba o tym wiedzieć.

W oryginalnym okapie lepszej firmy oczywiście widziałem prosty regulator fazowy.

Prawdą jest, że takie zwalnianie silnika indukcyjnego, które jest wynikiem
zwiększania poślizgu jest bardzo mało sprawne. Silnik ciągnie dużo prądu, a
kręci się wolniej. Możliwe jest przegrzanie silnika.
EM

Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?

Tylko powtorze - cala masa wentylatorow pokojowych jest tak
zwalniana.
Ostatnio rozkrecalem pompe CO - tez [przelacznanie uzwojen]. Choc
akurat tu temperatura kontrolowana dosc dobrze :-)

J.

Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?
elektroniczne
takim
fazowy.
Weź mały wentylator i zmierz prąd przy różnych napięciach zasilania a potem pisz
pisz pisz.

Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?

Wiekszosc silnikow indukcyjnych do AGD jest konstrukcyjnie przystosowana
do sterowania napiecowego obrotami. Maja wirniki o duzej rezystancji
(klatki nie napisze, bo roznie to jest wykonane) i pracuja z duzymi
poslizgami, jest wiec przestrzen do manipulowania poslizgiem i obrotami
napieciowo. Cena tego - sprawnosc ponizej 50%.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Site Timeline