Jak sprawdzić nadawanie CB bez anteny ?

Witam.

Czy można w łatwy sposób ocenić, czy radio CB nadaje bez anteny i
wołania o odpowiedź? Chodzi o jakies proste metody domowe bez zakupu
miernikĂłw mocy itd.

Zastanawiam się nad wsadzeniem zarowki w gniazdo anteny - zakładając że
mamy tam coś koło 4W powinno dac rade zaświecić jakąś zarowkę. Pytanie
na jakie napięcie? Ewentualnie może wsadzenie rezystora (50 Ohm?) i
sprawdzanie czy robi się ciepły ;).

Chodzi o ocene typu "jest nominalna moc". Niedawno okazalo mi się, że CB
z uszkodzonym nadawaniem nadawało ... coś koło 10x slabiej (subiektywna
ocena wyssana z palca) i wsadzenie anteny umozliwiało rozmowę - tylko ze
z sasiadem z innego pietra ...

Re: Jak sprawdzić nadawanie CB bez anteny ?

4W*50ohm -> 14V, 0.3A

Rezystor to bardzo dobry test, tylko trzeba uwazac zeby nie grzalo go
DC. Zarowki to juz roznie - indukcyjnosc maja ..

Antena "gumowa" 30cm rozswietla swietlowki przy 4W.

Ale jej konstrukcja jest chyba bardziej skomplikowana niz spirala z
drutu.

J.

Re: Jak sprawdzić nadawanie CB bez ante ny ?
UBF%ytkownik J.F. napisaB3%:

Nie jest. To zwykB3%y helical z drutu stalowego sprEA%BFystego grubo20%
pomiedziowany/posrebrzony i w gumEA% zalany. W warunkach laboratoryjnych =

moBF%na to zrobiE6% z dowolnego drutu miedzianego - zakB3%adam BF%e w war=
unkach20%
laboratoryjnych taki helical nie bEA%dzie naraBF%ony mechanicznie.

--20%
Darek

Re: Jak sprawdzić nadawanie CB bez anteny ?

A nie jest to taka konstrukcja ze zasilanie jest kabelkiem
doprowadzone do srodka anteny i sa dwie spirale do obu koncow anteny
tworzac dipol ?

Na srodku jest jakas rurka pod ta guma, ale to moze cewka schowana..

J.

Re: Jak sprawdzić nadawanie CB bez ante ny ?
UBF%ytkownik J.F. napisaB3%:

Czasem jest jak piszesz - ale to w lepszych konstrukcjach. We wszystkich =

antenach klasy helicala w modzie poprzecznym na pasmo UHF znajdowaB3%em20%
prosty, rF3%wnowaBF%ony masB1% urzB1%dzenia i operatora promiennik20%
niesymetryczny - ot, kawaB3% spirali podpiEA%tej do gorB1%cego przewodu20%
gniazda wyjB6%ciowego.

--20%
Darek

Re: Jak sprawdzić nadawanie CB bez anteny ?

No ale w UHF to juz prawie cwierfalowy poldipol.
A ja mam na mysli Alana 38 i jego 30cm antenke na 27MHz.

J.

Re: Jak sprawdzić nadawanie CB bez anteny ?
Tak jest realizowane sztuczne obciażenie. ale te które ja widziałem nie
robiły sie ciepłe.
jak radio jest sprawne i nadaje na antenie typu KD (kawałek drutu) to
sąsiedzi będą cie słyszeć, jeśli mają jakiekolwiek urządzenie z
głośnikiem. Nie będzie im potrzebne Cb radio. W telewizorze też zobaczą.
Nie koniecznie Ciebie, ale będzie widać ze nadajesz :)

NAbijam sie a nie pomagam. wiem. moze to Ci pomoĹźe: jesli na antene
nawiniesz parę zwojów drutu i podłączysz go do diody, podczas nadawania
będzie świecic. ze 100mW tego nie zrobisz. przynajmniej 1W jest
potrzebny. Tyle ze znowu musisz wystrugać jakąś imitacje anteny.
ToMasz

Sebastian Biały pisze:
nawiam się nad wsadzeniem zarowki w gniazdo anteny - zakładając że

    Podepnij rezystor(y) 50ohm o odpowiedniej mocy i podłącz się rĂłwnolegle
oscyloskopem z sondą 1:10 -- tak sprawdzałem działania wzmacniacza na
pasmo w okolicach CB.

--
Filip.

Re: Jak sprawdzić nadawanie CB bez anteny ?

:D Gdybym mógł podpiąć osyloskop nie było by o czym rozmawiać. Chodzi o
metodę ah-hoc typu żarowka z postojówek. Mialem okazję kupić dzisiaj CB
"prawie nówka panie, działa" ale nie było zadnej anteny poza kawałkiem
druta.

Re: Jak sprawdzić nadawanie CB b ez anteny ?

Z tym jest problem, jak nie masz odniesienia
Dawno temu ludziska stroili nadajniki na ĹźarĂłwki
W radiostacji "hans klos" , a nawet powojennej RBM1 była żarówka do
strojenia - kręciło się gałkami na maksymalne wskazanie

Niemniej ty byś musiał mieć żarówkę ( z migaczy może być) i dwa
nadajniki -
jeden o ktĂłrym wiesz, Ĺźe jest dobry.
50 Om to taka sobie liczba. Napięcie na żarówce zależy od rezonansu.
Do anteny możesz ją podłączyć szeregowo, równolegle, porównać efekty.

Site Timeline