sprawdzić nadawanie CB bez anteny ?

Witam.

Czy można w łatwy sposób ocenić, czy radio CB nadaje bez anteny i wołania o odpowiedź? Chodzi o jakies proste metody domowe bez zakupu mierników mocy itd.

Zastanawiam się nad wsadzeniem zarowki w gniazdo anteny - zakładając że mamy tam coś koło 4W powinno dac rade zaświecić jakąś zarowkę. Pytanie na jakie napięcie? Ewentualnie może wsadzenie rezystora (50 Ohm?) i sprawdzanie czy robi się ciepły ;).

Chodzi o ocene typu "jest nominalna moc". Niedawno okazalo mi się, że CB z uszkodzonym nadawaniem nadawało ... coś koło 10x slabiej (subiektywna ocena wyssana z palca) i wsadzenie anteny umozliwiało rozmowę - tylko ze z sasiadem z innego pietra ...

Reply to
Sebastian Biały

4W*50ohm -> 14V, 0.3A

Rezystor to bardzo dobry test, tylko trzeba uwazac zeby nie grzalo go DC. Zarowki to juz roznie - indukcyjnosc maja ..

Antena "gumowa" 30cm rozswietla swietlowki przy 4W.

Ale jej konstrukcja jest chyba bardziej skomplikowana niz spirala z drutu.

Sebastian Biały pisze:

Tak jest realizowane sztuczne obciażenie. ale te które ja widziałem nie robiły sie ciepłe.

jak radio jest sprawne i nadaje na antenie typu KD (kawałek drutu) to sąsiedzi będą cie słyszeć, jeśli mają jakiekolwiek urządzenie z głośnikiem. Nie będzie im potrzebne Cb radio. W telewizorze też zobaczą. Nie koniecznie Ciebie, ale będzie widać ze nadajesz :)

NAbijam sie a nie pomagam. wiem. moze to Ci pomoże: jesli na antene nawiniesz parę zwojów drutu i podłączysz go do diody, podczas nadawania będzie świecic. ze 100mW tego nie zrobisz. przynajmniej 1W jest potrzebny. Tyle ze znowu musisz wystrugać jakąś imitacje anteny. ToMasz

Reply to
ToMasz

Sebastian Biały pisze: nawiam się nad wsadzeniem zarowki w gniazdo anteny - zakładając że

Podepnij rezystor(y) 50ohm o odpowiedniej mocy i podłącz się równolegle oscyloskopem z sondą 1:10 -- tak sprawdzałem działania wzmacniacza na pasmo w okolicach CB.

Reply to
Filip Ozimek

:D Gdybym mógł podpiąć osyloskop nie było by o czym rozmawiać. Chodzi o metodę ah-hoc typu żarowka z postojówek. Mialem okazję kupić dzisiaj CB "prawie nówka panie, działa" ale nie było zadnej anteny poza kawałkiem druta.

Reply to
Sebastian Biały

Użytkownik "Sebastian Biały" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gras2p$vp7$ snipped-for-privacy@achot.icm.edu.pl...

Z tym jest problem, jak nie masz odniesienia Dawno temu ludziska stroili nadajniki na żarówki W radiostacji "hans klos" , a nawet powojennej RBM1 była żarówka do strojenia - kręciło się gałkami na maksymalne wskazanie

Niemniej ty byś musiał mieć żarówkę ( z migaczy może być) i dwa nadajniki - jeden o którym wiesz, że jest dobry.

50 Om to taka sobie liczba. Napięcie na żarówce zależy od rezonansu. Do anteny możesz ją podłączyć szeregowo, równolegle, porównać efekty.

Użytkownik J.F. napisał:

Nie jest. To zwykły helical z drutu stalowego sprężystego grubo pomiedziowany/posrebrzony i w gumę zalany. W warunkach laboratoryjnych można to zrobić z dowolnego drutu miedzianego - zakładam że w warunkach laboratoryjnych taki helical nie będzie narażony mechanicznie.

Reply to
"Dariusz K. Ładziak"

A nie jest to taka konstrukcja ze zasilanie jest kabelkiem doprowadzone do srodka anteny i sa dwie spirale do obu koncow anteny tworzac dipol ?

Na srodku jest jakas rurka pod ta guma, ale to moze cewka schowana..

Czasem jest jak piszesz - ale to w lepszych konstrukcjach. We wszystkich antenach klasy helicala w modzie poprzecznym na pasmo UHF znajdowałem prosty, równoważony masą urządzenia i operatora promiennik niesymetryczny - ot, kawał spirali podpiętej do gorącego przewodu gniazda wyjściowego.

Reply to
"Dariusz K. Ładziak"

No ale w UHF to juz prawie cwierfalowy poldipol. A ja mam na mysli Alana 38 i jego 30cm antenke na 27MHz.