Jak skalować napięcie ?

Jak skutecznie przeskalowaE6% napiEA%cie z przedziaB3%u <0, X> V, do staB3%
ego
przedziaB3%u <0,5>V ?ChciaB3%bym, BF%eby metoda byB3%a dokB3%adna na maB3%y=
ch
napiEA%E6, niezbyt dokB3%adna dla duBF%ych ( np 100V) , dlatego dzielnik
rezystorowy odpada. JakiB6% ukB3%ad logarytmujB1%cy ?

Re: Jak skalować napięcie ?

Dzielnik z dwu oporków.

Dzielnik jest jednakowo dokładny dla 100V i 1V. Jest _bardzo_ dokładny ;)
Chyba że na wejściu masz nanowolty...

Dla mnie "przeskalować" = "przekształcić liniowo". Jak chcesz logarytmować
to najpierw dzielnik np 1:10 a potem wzmacniacz operacyjny we właściwej
aplikacji, albo po prostu jakiś gotowy układ do wskaźnika wysterowania.

--
==========###-###*###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom   snipped-for-privacy@interia.pl

napiEA%cieWy3D%log_10(napiEA%cieWe), gdzie napiEA%cieWy c <0,5> V

Najlepszy byB3%by OpAmp jakiB6% ?

Re: Jak skalować napięcie ?

Jak już, to dwa OpAmpy i podwójny tranzystor. Na pojedynczym OpAmpie
leci ci wsio z temperaturą. Osiągniesz dokładność gorszą od 10%, no
chyba, że zamkniesz wsio do termostatu. A jeszcze lepiej kupić gotowy.
Np. LOG101 BurrBrowna, twu TI, albo Maxima, albo.... Poszukaj pod log
amplifier, wyskoczy 1000 propozycji kupna ;-). Jak chcesz robić piechty,
to zrób wg schematu wewnętrznego takowego scalaka.

Waldek

Re: Jak skalować napięcie ?

moze po prostu dzielnik rezystorowy, a wyjsciowym napieciem sterowac dioda
zenera+rezystor szeregowo , tak dobrany zeby tworzyl sie drugi dzielnik?

dla niskich napiec dioda zenera nie bedzie przewodzic i obwod bedzie
dokladny,

po przekroczeniu pewnego progu bedzie 'podlaczony' dodatkowy rezystor , no i
nieliniowosci diody/temperatura tez troche dodadza bledu, ale generalnie
bedzie w miare proporcjonalne do napiecia.
--

Re: Jak skalować napięcie ?
On 24 Cze, 10:15, Piotr Curious Gluszenia Slawinski

Brzmi to nieBC%le, problemem moBF%e byE6% pomiar duBF%ych amplitud prB1%d=
F3%w
zmiennych. ZwB3%aszcza jeB6%li chodzi o zastosowanie diody zenera, ktF3%ra
tylko w jednym kierunku wykazuje te poBF%B1dane wB3%aB6%ciwoB6%ci.

Re: Jak skalować napięcie ?

a dlaczego kombinujesz jak koń pod góre, a nie weźmiesz gotowego scalaka?

Waldek

Re: Jak skalować napięcie ?

Zener na niskie napięcie będzie przewodzić nawet poniżej progu
stabilizacji. Podłącz sobie np. zenera 3,3V pod zasilacz ustawiony na 3V
i sprawdź.

Re: Jak skalować napięcie ?

Dokladny dzielnik wcale nie tak latwo zrobic, bo skad wezmiesz
oporniki o dokladnosci byle 12 bitow,
czyli 0.025% ?

Najwyrazniej ktos tu chce nieliniowo.
A wtedy powyzszy pomysl niekoniecznie jest szczesliwy, biorac pod
uwage ze mialo byc dokladnie dla malych napiec.

Moze cos typu  dzielnik, ale "dolny rezystor" w szereg z dioda
zenera.

Dla malych napiec dzielnika niemal nie bedzie, dla wyzszych zacznie
dzielic.
Jesli potrzebny szerszy zakres pomiarowy, to byly pomysly typu
drabinka diodowa, choc do pomiarow to sie raczej nie nadaje, no
chyba ze w termostacie.

J.

Re: Jak skalować napięcie ?
może po prostu użyj dwóch (trzech, czterech..) niezależnych wzmacniaczy i
dzielników i potem wybierzesz sobie programowo odpowiedni sygnał ? Przy
obecnej cenie wzmacniaczy (szczególnie par lub czwórek) to Cię niewiele
wyniesie. Jeśli mierzone napięcie zmienia się powoli, możesz też dzielnik
lub wzmocnienie wzmacniacza przełączać. Układ z włączającą się diodką
Zenera albo innym tego typu patentem ma jedną drobną wadę - jest ryzyko,
że nie będziesz w stanie rozróżnić, czy aktualnie mierzysz napięcie małe
czy duże.

e.

Site Timeline