Jak się nazywa ten silnik

Zasilany zmiennym napięciem. Tu akurat 6V. Kilka obr/s. To jest taki sam jak w napędzie talerza od mikrofali. Kręci się w przypadkową stronę?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

To jest silnik Niewyraźny.

Reply to
Konrad Anikiel

Zmniejszając obrazek do 20% pomaga. :-)

Cewka. Magnes, chyba ma 12 biegunów. I obudowa z wystającymi 2 parami blaszek. Dwie szersze.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Dnia Wed, 22 Feb 2012 22:04:26 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):

to czarne to magnes. gdzies tam jeszcze powinienes miec takie grzebieniaste nabiegunniki. czyli silnik synchroniczny. jednofazowy, wielobiegunowy.

Podobna konstrukcja bywa zreszta w silnikach krokowych - a raczej dwie takie konstrukcje.

No wlasnie nie. zadziwiajace, ale nie. tzn nie wiem jak ten, jesli z napedu talerza to moze i w przypadkowa. ale podobne byly w innych zastosowaniach, np w zegarach i krecily sie w jedna. Mozna bylo rozkrecic recznie w druga strone, wlaczyc, krecil sie w druga ... ale potrafil zabuczec i odwrocic bieg na 'prawidlowy'.

Użytkownik "J.F."

Te nabiegunniki to te cztery blaszki wyprasowane w obudowie.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@40tude.net...

Rozebrałem taki - tam jest zapadka blokująca bieg "wsteczny"

Trzeba by najpierw zapadkę usunąć,

Bo raczej tak się skończy. Chyba, że konstrukcja w inny sposób wyklucza obroty w złą stronę.

Reply to
L501 aneryS

:ałasipan L501 aneryS

Syrena 105L też miała zapadkę, co łączyła silnik z kołami (ja to właściwie lepiej pamiętam model 101, cośmy go w rodzinie mieli).

Reply to
Jarosław Sokołowski

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" snipped-for-privacy@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...

Znaczy się, usiłujesz mi zasugerować, że sobie coś uroiłem? O czym ty mówisz, co chcesz osiągnąć? Powiedz wprost, a nie graj w 5 liter...

Reply to
L501 aneryS

L501 aneryS napisał:

No, taka wajha była, zdaje się na dole z lewej strony kierownicy. W normalnej pozycji, jak się jej nie przerzuciło, to ta zapadka łączyła silnik z kołami tylko w jedną stronę -- on mógł kręcić kołami, a one nim nie. Jeszcze w rowerze jest podobnie.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Użytkownik "Jarosław Sokołowski"

Wolne koło to się zwało.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Robert Wańkowski snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

Silnik reluktancyjny

Reply to
kogutek

Użytkownik "kogutek"

No tak. Ale ten mój to wersja light. :-) Jedna cewka. I równoległa do osi obrotu. Te co Google pokazały mają kilka cewek. I prostopadłe do osi obrotu.

Ten mój to najprostszy z możliwych silników elektrycznych?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Pan Robert Wańkowski napisał:

Najprostszy, to chyba jest silnik Faradaya (jednobiegunowy).

Reply to
Jarosław Sokołowski

W dniu 2012-02-22 23:02, J.F. pisze:

Były konstrukcje z czymś w rodzaju zapadki która eliminowała kręcenie w drugą stronę.

Reply to
PeJot

Dnia Thu, 23 Feb 2012 00:16:16 +0100, L501 aneryS napisał(a):

Ja tez rozebralem - ten nie mial zapadki.

Dnia Thu, 23 Feb 2012 02:08:19 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):

I raczej nie reluktancyjny - wirnik wyglada na namagnesowany, a nie zebaty.

Popatrz na nabieguniki. cewka wzdluz, a pole w poprzek.

Mozna zaryzykowac takie twierdzenie. oczywiscie o ograniczonym zakresie zastosowan ... czyli tam gdzie sa stosowane, bo sa tam stosowane, a nie jakies drozsze :-)

To wynikało z tego, że dwusuw nie może hamować silnikiem, przy czterosuwach tego problemu nie ma.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Dodajmy dla potomnych - może hamować silnikiem, ale po pierwsze słabo hamuje, a po drugie jest to dla niego niszczące. Dlaczego? Bo w (takim starym) dwusuwie smarowanie silnika pochodzi od przelatującej mieszanki paliwowo-olejowej przez silnik (nie ma osobnego oleju w misce!), a hamowanie silnikiem powoduje że się on (dość szybko) kręci, a nie dostaje mieszanki = nie dostaje smarowania.

Reply to
BartekK

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" snipped-for-privacy@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...

To trzeba od razu było mówić. Tak, jak Robert wspomniał, opisujesz "wolne koło" - specjalne sprzęgło które w jedną stronę kręciło się bez oporu - odpowiednia krzywka i rolki kręciły się swobodnie, w drugą natomiast następowało blokowanie krzywki z rolkami - klinowały się i napęd był przenoszony. Przy upychaniu samochodu trzeba było pamiętać o wyłaczeniu :) W Syrenie wszystkie biegi w przód to miały (choć co do jedynki nie mam pewności, ale raczej tak. w Trabantach tylko czwórka, choć można było zmodyfikować skrzynię i zapewnić wolne koło także na trójce. Wstecz wolne koło nie działało.

Reply to
L501 aneryS

Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <too snipped-for-privacy@spam.com napisał w wiadomości news:ji4pi6$rbr$ snipped-for-privacy@srv.cyf-kr.edu.pl...

Jak najbatdziej może hamować i stosowało się to, inna sprawa, jakie konsekwencje to przynosiło - mogły być bardzo "bolesne". W dwusuwie niskoprężnym (nie wiem, jak w dieslu) smarowanie przeważnie dostarcza się wraz z paliwem, hamowanie silnika, to "praca na sucho", gdzie oleju jest mikro. Próba zahamowania z dużym obciążeniem, z dużej szybkości, może się skończyć zatarciem silnika. Jednak samo hamowanie nim jest realne. Można w miarę bezpiecznie przyhamować silnikiem, np. turlając się do świateł, czy przy powolnej jeździe na śliskim - tu obciążenia nie są duże i silnik raczej nie zatrze się. Miałem przejścia związane z zatarciem silnika, spowodowanym przegrzaniem, nie od hamowania - pasek klinowy poluzował się i chłodenie szwankowało, samochód jechał szybko i silnik nie wyrobił w warunkach, które mu normalnie nie szkodzą. Oj, kosztowna naprawa...

Reply to
L501 aneryS