rozumieć tekst z dokumentacji

W dokumentacji kości MB39A132 jest zdanie: "The use of negative voltages below -0.3 V may cause the parasitic transistor to be activated on LSI lines, which can cause malfunctions." Mam problem z rozumieniem "parasitic transistor" oraz "LSI lines", co to tranzystor pasożytniczy? Chodzi tu o to że przy ujemnym napięciu tworzą się jakieś nieprzewidziane tranzystory? LSI to dla mnie Large Scale Integration, nie widzę tu sensu.

Bacground: Naprawiam laptopa gdzie właściciel geniusz naprawił wtyczkę zasilania lutując ją odwrotnie. poszedł scalak kontrolujący ładowanie (na razie tylko jego uszkodzenie namierzyłem). Wstawiłem już drugą kostkę a ta zachowuje się jak martwa, nawet funkcja detekcji zasilacza nie działa, albo kości przegrzewam (nie mam podgrzewacza w domu, używam opalarki) albo coś jeszcze na płycie jest walnięte aczkolwiek z naładowanej baterii laptop działa normalnie a funkcja detekcji zasilacza jest niezależna od czegokolwiek.

Reply to
AlexY

AlexY snipped-for-privacy@irc.pl napisał(a):

Są sobie w układach scalonych różne struktury p-n, normalnie spolaryzowane zaporowo. Mogą tworzyć tranzystory albo tyrystory i w nietypowych sytuacjach, np. odwrotnie spolaryzownego zasilania, włączyć się i spowodować nieprzewidziane efekty.

Jak dla mnie to oni tego używają w znaczeniu układu scalonego.

Reply to
Grzegorz Niemirowski

Dnia Sun, 07 Oct 2012 19:49:02 +0100, AlexY napisał(a):

google wylaczyli ? :-P

Normalnie - jak robisz uklad scalony typowa technologia, to sie tworzy wiele roznych niechcianych zlacz. Np mosfetowi towarzyszy dioda. Dwie diody odpowiednio blisko to juz tranzystor.

W normalnych warunkach pracy ten tranzystor nie przeszkadza, bo napiecia takie ze zlacza nie przewodza, ale w nierormalnych moga sie cuda zrobic.

Użytkownik J.F. napisał:

[..]

To jest dość ścisła kwestia której wyjaśnienia lepiej nie szukać w googlach, wolę spytać tych co zęby na tym zjedli. :)

[..]

ooo... miła lektura do poduszki, dzięki

Generalnie jest jak przypuszczałem, dzięki za odpowiedzi.

Reply to
AlexY