polutować baterię

Witam Niedawno stanąłem przed pewnym problemem. Zakupiłem 8 baterii 3R12 aby je złączyć coby mieć większe napięcie, którego potrzebowałem. W przeszłości załątwiałem to przez lutowanie (blaszki się super lutowały). Teraz ku mojemu zdziwieniu blaszki nie dawały się polutować; wcale ich cyna nie chce zwilżyć. Co prawda próbowałem lutownicą 40W ale kiedyś i mniejszą mocą nie było problemu. Ktoś się spotkał z podobnym problemem? Czym to polutować? Drapałem blaszki ale to nie pomaga. Przyznam, że możliwość łatwego lutowania była, dla mnie, jedną z ważniejszych zalet tej baterii. Baterie to philips (kiedyś się lutowały), cynkowo-węglowe, dość świeża dostawa. Nie wiem co to za metal może być.

jp

Reply to
jacek pozniak

Użytkownik "jacek pozniak" napisał w wiadomości

Akumulator i przetwornica tak w ogole ?

Dawno temu sie natknalem na pomysl racjonalizatorski w LWP - zastapienie baterii anodowej wlasnie przetwornica. Podobno duze oszczednosci przynosilo.

Nie wiem, ale sporo metali wystarcza procedura:

-zdrapac,

-pokryc na goraco kalafonia (tzn probowac lutowac, z duza iloscia kalafoni,

-ostudzic,

-zdrapac kalafonie,

-pokryc nowa kalafonia i probowac lutowac.

Na aluminium moze za slabe, ale chyba nie zrobili z aluminium ?

a poza tym to bywaly jakies styki nakladane na te blaszki, mozna przewiecic i srubka z nakretka skrecic. Albo poszukac wyprzedazy bateryjek 9V - one sie latwo lacza :-) (sa i akumulatorki 9V)

ciekawe, czy jak będzie grzał to mu nie wybuchnie i się zapali...

Reply to
identyfikator: 20040501

Tego sporadycznie się używa, kilka sztuk na cały kraj, do celów serwisowowo/uruchomieniowych na obiekcie, gdy nie ma jeszcze prądu podłączonego albo jest niedostępny.

8 szt. baterii zlutowanych i sklejonych szarą taśmą, sprawdza się w sam raz.

Starcza na około 2 lata, potem wymiana baterii; nowe lutowanie i slejenie taśmą.

Raczej będę szukał rozwiązania polegającego na zlutowaniu baterii. Około 300mA potrzeba więc 9V raczej odpadają.

Pozdrawiam jp

Reply to
jacek pozniak

Wiesz, jak wygląda 3R12?

Jak się bardzo boisz, to łapiesz blaszkę u podstawy czymś dużym i metalowym.

pzdr bartekltg

Reply to
bartekltg

Chyba nie bo trochę są sprężyste.

No te śrubki to chyba jest jakiś pomysł

jp

Reply to
jacek pozniak

jacek pozniak pisze tak:

Odrdzewiaczem posmaruj i nagle dużą lutownicą 60W z dużym glutem pobiel.

Reply to
PiteR

Am 18.02.2015 13:14, schrieb jacek pozniak:

Kiedyś pasowały wtyki samochodowe na kabel. Robisz sobie "klemy" z dwóch wtyków kablowych i masz mostek. Baterie możesz nawet wymieniać ;-)

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

W dniu 2015-02-18 o 13:14, jacek pozniak pisze:

Na wszelki wypadek zapytam: jaki grot ma ta lutownica? Nie stożkowy przypadkiem bez żadnego spłaszczenia?

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Użytkownik "jacek pozniak" snipped-for-privacy@flowservice.pl napisał w wiadomości news:54e48de5$0$2204$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Stosowałem kiedyś środki wyciągnięte z normalnej kostki elektrycznej nacięte z jednej strony aby blaszka baterii weszła pod śrubkę, a z drugiej normalnie drut. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "jacek pozniak" snipped-for-privacy@flowservice.pl napisał w wiadomości news:54e48de5$0$2204$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

O ile pamietam, to pasują konektory samochodowe...

Reply to
Desoft

Stożkowy i bez spłaszczenia, ale nie to jest przyczyną.

To jest bardzo wyraźna niechęć ze strony tego metalu. jp

Reply to
jacek pozniak

Bo to są blaszki mosiężne zanieczyszczone olejem, kiedyś były lepsze i czystsze dlatego się lepiej lutowały, kup sobie pastę do lutowania, taką śmierdzącą, ona ma dodatki ułatwiające lutowanie, czysta kalafonia na takie blaszki jest za słaba :(

Reply to
janusz_k

jacek pozniak pisze:

Nierdzewka, nikiel albo inny stop niklu. Marnie się to lutuje - warto dać agresywny topnik (salmiak, 5% roztwór chlorowodorku hydrazyny w glicerynie czy inny patent). Działają korozyjnie i myć po lutowaniu trzeba ale pozwalaj a zlutować szybko, bez ryzyka przegrzania ogniwa. A fachowo to się te blaszki zgrzewa impulsowo - odpowiedniej pojemności kondzioł stosownie naładowany, szybkim ruchem elektroda dociska blaszkę do obudowy ogniwa - i gotowe.

W dniu środa, 18 lutego 2015 19:35:32 UTC+1 użytkownik Dariusz K. Ładziak napisał:

Jest wielce prawdopodobne ze teraz blaszki do baterii płaskiej ( tak się kiedyś na nią mówiło)robi się ze stali nierdzewnej. Gówniana stal nierdzewna jest sporo tańsza od mosiężnej. Twoje obawy co do przegrzania ogniwa pozbawione są w takim przypadku sensu. Nie ma możliwości żeby przegrzać ogniwo lutując blaszkę 2 centymetry od niego. Stale nierdzewne mają tak marny współczynnik przewodzenia ciepła że możliwość przegrzania przez lutowanie blaszki nie istnieje. Rada żeby zgrzewać według mnie jest głupia albo nie wiesz na co odpisujesz.

Reply to
Zachariasz Dorożyński

W dniu 2015-02-18 o 13:14, jacek pozniak pisze:

Zastosuj "wodę lutowniczą", taką jak do lutowania rynien. Po ludzku chlorek cynku.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu środa, 18 lutego 2015 22:13:53 UTC+1 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

Jak nierdzewne to nie zadziała. Do nierdzewnego kwas fosforowy, kalafonia, etanol.

Reply to
Zachariasz Dorożyński

W dniu 2015-02-18 o 21:18, Zachariasz Dorożyński pisze:

Ale jaki widzisz problem ze zgrzaniem nierdzewki?

Reply to
Mario

W dniu środa, 18 lutego 2015 23:47:53 UTC+1 użytkownik Mario napisał:

Jeśli ma się zgrzewarkę to żaden. Stale nierdzewne łatwo się zgrzewają i nie wymagają kosmicznych prądów. Stale takie mają dużą oporność właściwą. Dla blachy 0,5 napięcie ok 2,5V prąd 750A czas cirka jebałt 0,2-0,3 sek. Dla porównania miedz przy takiej grubości potrzebowała by z 8000A. Można i zgrzewać wyładowaniem z baterii kondensatorów. Jedyny problem to czym włączyć prąd po ściśnięciu blaszek. Przy zgrzewaniu oporowym zawsze najpierw się ściska zgrzewane blachy a potem włącza prąd. Porządne przemysłowe zgrzewarki w momencie wyłączeniu prądu zwiększają nacisk na elektrodach. Dociśnięcie powoduje wypchnięcie ze zgrzeiny zanieczyszczeń. Prawda że to proste.

Reply to
Zachariasz Dorożyński

Użytkownik "Zachariasz Dorożyński" napisał w wiadomości W dniu środa, 18 lutego 2015 19:35:32 UTC+1 użytkownik Dariusz K. Ładziak napisał:

A jak myslisz - jak sa te blaszki w srodku polaczone do ogniw baterii ?