jak podłączyć urządzenie 3-fazowe

Witam,

Jestem raczej elektronikiem i dość pobieżnie znam sposoby podłączania urządzeń 3-fazowych do instalacji.

Mam sprężarkę, która pracowała sobie w starej instalacji 4-przewodowej, którą trzeba podłączyć do nowej, 5-przewodowej zabezpieczonej wyłącznikiem różnicowo-prądowym.

Kabel sieciowy jest 4-przewodowy, na schemacie i na łączówce w sprężarce poszczególne żyły opisane są L1, L2, L3, PE. PE podłączony jest do chassis urządzenia.

Do silnika idą tylko trzy przewody fazowe.

Osprzęt sprężarki zasilany jest poprzez transformatorek na którego uzwojenie pierwotne podawane jest napięcie międzyfazowe, na wtórnym jest

220V. Jeden koniec tego uzwojenia podłączony jest do PE i dalej ta linia nazywa się na schemacie "N".

Pytanie: Czy to urządzenie zasilane jest jedynie przez 3 przewody fazowe? Czy we wtyczce mam podłączyć L1, L2, L3 do R, S, T (o kierunku obrotów silnika wiem, jak źle się kręci to zamienić 2 przewody), a PE do ochronnego we wtyczce? Kolor przewodu w kablu zasilającym na to by właśnie wskazywał.

I to wystarczy? Zero we wtyczce zostawić niwykorzystane?

Nie będzie to wywalać różnicówki?

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Tomasz Piasecki schrieb:

będzie. Najlepiej wymienić kabel na 5 przewodowy i rozdzielić zero ochronne od przewodu N. Albo olać ochronę i podłączyć L1, L2, L3 i N, ale nie polecam.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok
[...]

Odepnij transformatorek od PE i podepnij do N

Silnik - tak.

Wykorzystać do podpięcia trafa zamiast PE.

Wywali natychmiast jeśli nie odłączysz trafa od PE.

Acha...

Ale ja tego nie rozumiem... To przecież jeden koniec _wtórnego_ uzwojenia. Pierwotne jest wpięte między fazy.

Podobna sytuacja jest przecież np. w komputerze, gdzie masa zasilania jest podpięta pod obudowę równocześnie z ochronnym.

Ale jeśli tak to muszę pooglądać wszystko uważnie i zlikwidować wszystkie połączenia tej linii z obudową urządzenia.

No i dziwi mnie to, że jest to urządzenie kupione zaledwie przed rokiem. I miało by wymagać przeróbek przy podłączaniu do 5-przewodowej instalacji?

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Nie doczytałem, że to wtórne...

Nie ruszaj.

Jest ok.

No tylko nie bardzo widzę miejsce, w które miałbym się wpiąć tym przewodem N. Sytuacja wygląda mniej-więcej tak (oglądać courierem):

PE -----------------+----------------------------------- L1 ------+----------C------+---------------------------- L2 ------C+---------C------C+--------------------------- L3 ------CC+--------C------CC--------------------------- ||| | || 400V ||| | trafo ||| | | |230V ||| | | +------- silnik | | zasilanie osprzętu +-----+--------- N1

I miałbym linię N1 odłączyć od PE i podłączyć do N we wtyczce? Trochę nie bardzo to do mnie przemawia.

Dlaczego w takiej konfiguracji wywali różnicówkę? Moim zdaniem przez ochronny nie będzie płynął prąd.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Acha. Dzięki stukrotne :)

Ruszę tylko wtyczkę podłączając przewodzik zółto-zielony do kołka PE. Bo był po staremu oczywiście do N.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

siem zgadza. Też nie doczytałem, że to wtórne do PE jest podłączone. Podpisuję się pod przedpiścą.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok