Jak odpalić rozrusznik?

Pytanie miało pójść na pl.misc.elektronika, ale crossuję, bo może pms też
będzie miało coś do powiedzenia :)

Pacjent to Fiat Siena 1.6. Chcę móc go zdalnie odpalić, a na odpalenie
składa się też zakręcenie rozrusznikiem. Z pozoru jest to banalne,
przekaźnik i po problemie. Problem jest taki, że chciałbym mieć 100%
pewność, że ten przekaźnik się nie zapiecze i że po tych 1.5 sekundach
rozrusznik zostanie odłączony. Więc układ musi być zaprojektowany tak,
żeby żadna jego awaria nie doprowadziła do ciągłej pracy rozrusznika.

Po przekręceniu stacyjki załączany jest przekaźnik rozrusznika. Próbowałem
mierzyć jego prąd, ale za pierwszym podejściem się nie udało; tani miernik,
kiepskie przewody pomiarowe, miernik pokazuje 11A, przewody się grzeją,
rozrusznik nie kręci. Kolejne podejście będzie z normalnymi przewodami,
ale obstawiam że nie będzie to więcej niż 30A.

To, co wymyśliłem:

http://www.chmurka.net/r/rel.png

Złącza po lewej idą do reszty układu (procesor + sterowanie przekaźników
przez tranzystory), złącza po prawej idą do samochodu. Reszta układu będzie
zrobiona tak, żeby zawieszenie się procesora nie włączyło rozrusznika
(watchdog, BOD, załączanie tranzystorów przekaźników tylko jak na portach
będzie silna masa).

K1 i K2 to Omrony na 2x8A. K3 to stycznik rozrusznika do jakiegoś pojazdu
z mniejszym silnikiem - nie wiem jeszcze jakiego, to jest do przemyślenia,
poszukania, kupienia.

Dlaczego tak a nie inaczej:

- K1 będzie włączany wcześniej niż K2, a wyłączany później, tak żeby tylko
w K2 wypalały się styki

- jeżeli po rozłączeniu K2, a przed rozłączeniem K1 procesor wykryje, że
rozrusznik nadal kręci (masa na SENS), to zasygnalizuje problem

- jeżeli po rozłączeniu K1 na SENS nadal będzie masa, to będzie je załączał
(na chwilę) i rozłączał do skutku (i oczywiście zasygnalizuje problem)

- na K3 został wybrany stycznik rozrusznika innego pojazdu dlatego, że taki
stycznik jest odporny na obciążenia indukcyjne, a takim obciążeniem jest
cewka przekaźnika rozrusznika w samochodzie

- nie chcę dawać diody równolegle do styków K3, bo taką diodę może przebić
i wtedy oprócz ciągłego kręcenia rozrusznika mogę mieć zapewniony pożar

- dioda D1 ma na celu zwarcie backemf z K3 - Omrony niestety mają podany
maksymalny prąd dla obciążeń rezystancyjnych

- F1 nie ma podanego prądu, bo nie wiem, jaki będzie prąd cewki K3 (zakładam
że mniej niż 15A, ale zmierzę jak wybiorę K3)

- jak przebije D1, to F1 zabezpieczy przed pożarem

Widzicie jakąś możliwość, że ten układ nie zadziała, tzn. że rozrusznik
może się zablokować i kręcić w nieskończoność? Ja jedyne co widzę, to to,
że styki K3 się zapieką. D1 dałem równolegle do cewki K3, a nie równolegle
do styków K1 i K2, ze względu na możliwość jej przebicia - czy to dobre
założenie, czy może jednak lepiej, żeby była równolegle do styków K1 i K2?

Coś wam się jeszcze rzuca w oczy, na co trzeba uważać?

Dzięki, pozdr.

--
gof

Re: Jak odpalić rozrusznik?

To, że to jest nie legalne. Jeśli nie masz na ten układ homologacji, to
zapomnij o instalowaniu w pojeździe poruszającym się po drogach
publicznych. Ewentualne sprawy karne mogą cię bardzo drogo kosztować.

Re: Jak odpalić rozrusznik?

Co konkretnie wymaga homologacji? Bo mnie się przede wszystkom rzuciło
w oczy to, że na drodze publicznej nielegalny jest samochód z włączonym
silnikiem, a bez kierowcy.

Re: Jak odpalić rozrusznik?
Wydaje mi się, że taki zdalny start silnika to jest grubsza sprawa. Bo
wygląda na to, że autor wątku w ogóle nie rozpatrzył problemu, co jeśli
samochód będzie pozostawiony na biegu, bez ręcznego, naprzeciwko placu
zabaw. Może się okazać, że ruszy i nie będzie jak go zatrzymać. Tak więc
taki układ musiałby posiadać od groma zabezpieczeń typu fail-safe,
włączając w to możliwość zdalnego wyłączenia, o czym autor nie pisze.

Ponadto mechanik samochodowy w warsztacie też chce mieć gwarancję, że
samochód po wyjęciu kluczyka ze stacyjki nie odpali sam. A może się to
zdarzyć, jeśli ktoś nawet przycisk na pilocie zostanie wciśnięty w
kieszeni niechcący. Jeśli mechanik straciłby przez to palce, to
następnym pojazdem autora byłby wózek do zbierania złomu, po tym jak sąd
mu dowali kPLN-y odszkodowania.

Re: Jak odpalić rozrusznik?

Może nie pisze, bo to bardziej oczywiste. Hamulec ręczny ma sygnalizację,
można, a nawet trzeba, skorzystać. Jeszcze do tego potrzeba wyczucia
luzu (w skrzyni biegów). I to z technicznego punktu widzenia wszystko.
Z automatyczną skrzynia biegów to trochę łatwiej zrealizować (amerykańskie
samochody miewają takie układy zdalnego uruchamiania silnika).

Może ten ktoś samodzielnie serwisuje swój samochód? Jeśli taki hobbysta,
to nie ma w tym niczego dziwnego. Bezpieczną realizację serwisowego
wyłącznika tego układu jestem w stanie sobie wyobrazić.

A co do homologacji, to moje pytanie wciąż pozostaje aktualne. Są takie
interpretacje przepisów, że nielegalne jest na przykład umieszczenie
nawigacji GPS na przyssawce na przedniej szybie. Bo przy homologacji
pojazdu wyznaczono pole widzenia, a teraz ono uległo zmianie. Jak się
ubezpieczyciel uprze, to nie wypłaci kasy za szkody w wypadku.

Re: Jak odpalić rozrusznik?

Serwisuję co mogę, ale czasem zostawiam u mechanika.

Wyłącznik będzie swoją drogą. Napięcie idące do układu będzie szło przez
wyłącznik.

Są na Allegro alarmy ze zdalnym odpalaniem silnika, mam taki w motocyklu
(ale nie podłączałem pod rozrusznik właśnie ze względów bezpieczeństwa).

Zdalne gaszenie będzie oczywiście tylko wtedy, kiedy kluczyka nie będzie
w stacyjce. Nie będzie możliwe zgaszenie samochodu uruchomionego kluczykiem.
Dlaczego - przekaźniki są zawodne, przerabiałem już ten temat w motocyklu.

--
gof

Re: Jak odpalić rozrusznik?
Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:
[..]

Normalny mechanik odpina akumulator zanim zacznie grzebać, pozostałe
sytuacje gdy zasilanie musi być włączone wymusza również pracę silnika.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Bzdurne teoretyzowanie.

I co, po każdym takim odłączeniu będzie na nowo ustawiał zegarki, kody
do radia i inne tego typu rzeczy?

Re: Jak odpalić rozrusznik?

Takie są procedury autoryzowanych napraw serwisowych, poczytaj sobie
pierwszą lepszą książkę z serii sam naprawiam.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: Jak odpalić rozrusznik?

Tak przy okazji -- producenci telefonów potrafią w małej obudowie
zmieścić dodatkową maleńką bateryjkę służacą tylko do podtrzymywania
pracy zegarka w czasie, gdy odłączony jest akumulator. Wszystko inne
i tak zapamiętywane jest w pamięci nieulotnej. W samochodzie mogłoby
być tak samo. I jak tu lubić tych buców, co nam sprzedają samochody.

Re: Jak odpalić rozrusznik?
Kiedy w samochodach zrobią to samo, okaże się, że bateryjka to będzie
"moduł podtrzymania pamięci" kosztujący w ASO np. 1500 zł.

Re: Jak odpalić rozrusznik?

Bateryjka powinna wytrzymać dłużej niż samochód. A jak nie, to się ją
wymieni na taką za złotówkę. Zresztą teraz wcale nie jest lepiej -- za
poinformowanie komputera, że akumulator był planowo odłączony, ASO też
potrafi wystawić rachunek.

Re: Jak odpalić rozrusznik?
Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
[..]

Mój potrafi, jakiś czas temu grzebałem w okolicy airbaga przez jakieś
3h, aku odpięte, żadnych ustawień radio (fabryczne) czy zegar nie zgubiło.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: Jak odpalić rozrusznik?

Tak, zwlaszcza, zeby wymienic np. wahacz, sworzen lub inny duperel...

--
venioo  -> GG:198909
Sprzedam AUDI 100 C4 '91 AAR 2.3 LPG

W takiej sytuacji pojazd i tak jest zabezpieczony przed przypadkowym
poruszeniem, podlewarowany albo i wręcz podniesiony.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: Jak odpalić rozrusznik?

Nie będzie pozostawiony, bo a) zawsze zostawiam na ręcznym i na luzie
i b) włączenie nie będzie takie proste. Ale tak, chcę mieć jak najlepszy
failsafe, wspomniane gdzieś niżej podpięcie się pod lampkę od ręcznego
to dobry pomysł.

Do tego przed włączeniem chciałbym żeby układ wydawał ton ostrzegawczy,
ale to już załatwię po stronie elektroniki.

Mechanik będzie miał gwarancję bo układ będzie jeździł tylko zimą, czyli
wtedy kiedy chcę zdalnie odpalać samochód. Latem będzie w samochodzie
tylko ten rozrysowany interfejs, reszta będzie odłączona.

Nie zostanie bo nie będzie pilota - chciałbym sterować układem przez
telefon - modem GSM + dekoder DTMF i informacja zwrotna w postaci
kilku tonów. Wydanie mu polecenia nie będzie możliwe przez przypadek,
a już na pewno nie wystarczy do niego zadzwonić, czy wysłać SMSa.

Zdaję sobie sprawę z zagrożenia dlatego chcę układ zabezpieczyć maksymalnie
jak to możliwe.

Co do przepisów prawa... prawo jest jakie jest, nie mówię że jest złe,
ale powiedzmy że biorę ryzyko na siebie. Po prostu chciałbym zrobić to
jak najbardziej z głową - nie ze względu na prawo. Jak samochód zostanie
na biegu, czy u mechanika, to na pewno nie będzie w nim żadnych układów
mogących uruchomić silnik.

--
gof

Re: Jak odpalić rozrusznik?

modem GSM + dekoder DTMF??? PO CO???

--
venioo  -> GG:198909
Sprzedam AUDI 100 C4 '91 AAR 2.3 LPG
Re: Jak odpalić rozrusznik?

Co w tym złego? Masz na myśli, że lepiej SMS-em? Tak, ale żeby mieć odpowiedź
zwrotną SMS-em, muszę mieć doładowaną kartę w tym modemie. Przez telefon nie
będzie tego problemu - jest masa starterów, w których rozmowy wychodzące są
blokowane dosyć szybko, a odbieranie jest możliwe np. przez rok.

--
gof

Re: Jak odpalić rozrusznik?
Masz przeterminowane informacje. Play na kartę (fresh się to nazywa?)
jest ważny rok po dołowadownaiu za min 5zł.

A sms jest w sumie prostszy w oprogramowaniu a po oparciu o generator
haseł jednorazowych również dość bezpieczny.

Re: Jak odpalić rozrusznik?

T-mobile na kartę jest ważny rok *po zrealizowaniu połaczenia*. Czyli
w praktyce starter, nawet bez doładowania, może być używany dziesiątki lat
(do ciągłego odbierania i nawiązywania połączenia minimum raz w roku).