Jak nakładacie pastę?

Witam

Mam pytanie jak nakładacie paste na prototypach (znaczy bez sita)? Bo maszynowo to wiem jak sie to robi. Bawię sie strzykawką 40g KOKI z TME i igłami plastikowymi i idzie to beznadziejnie. Tłoczek do strzykawki jest z lekarskiej i jest za ciasny.... Do obsadzenia jest TQFP64 (raster 0.5mm), drobnica 0805 i jakieś SO-xx. Niestety za dużo pasty zwiera mi TQFP..

Lutuje potem hot-airem oczywiście.

Pozdrawiam CosteC

Reply to
CosteC

Podłączam się do pytania. Potrenowałem trochę na starych płytach głównych i efekt jest jak u kolegi, zwarte nóżki. Ostatecznie kupiłem grot minifala i jest git.

Paweł

Reply to
pawel

wez ne555, nozny pedal, elektrozawor i kompresor lub butle z jakims gazem.. tak wlasnie dziala moj dispenser.. naklada sie bardzo ladnie i szybko

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

CosteC napisał(a):

Pastę wyciska się przy pomocy sprężonego powietrza. Można zastosować igłę lekarską 0.6-0.8 mm skróconą do 5 mm. Lekkie ogrzanie pasty ułatwia dozowanie i przyleganie pasy do pól lutowniczych.

Paweł

Reply to
Paweł

Coś bliżej o tym rozwiązaniu? NE555 robi rozumiem za generator czasu trwania ipulsu do kompresora. ale dalej jak? wypraktykowany jest ten czas? Kompresor z czego? ktoś pisał o takim z lodówki. duży jest :) Strzykawka oryginalna rozumiem.

Pozdrawiam CosteC

Reply to
CosteC

Użytkownik "CosteC":

A dlaczego po prostu nie przylutujesz minfala ? Wystarczy zwykla cyna, kalafonia, izoproanol i pedzelek. To najszybsze i najlepsze rozwiazanie do TQFP64.

Heliogabal

Reply to
Heliogabal

TQFP64 to mozna przylutowac nawet transformatorowka. Calosc zajmuje jakies 20 sekund. Ale nie o tym chcialem pisac. Mam problem ze scalakiem w 144 nozkowej obudowie, na oko wyglada ciasno, z moja transformatorowa podchodze do niego z pewna doza niesmialosci. Pomyslalem o pascie lutowniczej i piecyku. Pasta topi sie kolo 180 stopni, moze by tak wlozyc do piekarnika na pare minut i przylutowac? Probowal ktos tak? Nie trafi szlag scalak, jesli nie bedzie odpowiednio wygrzewany? A moze macie jakies pomysly jak to przylutowac sensownie?

Reply to
T.M.F.

T.M.F. pisze:

[...]

Nie zaprzątaj sobie głowy pastą. Weź lutownicę grzałkową ze stabilizacją temperatury grota, dokup do niej grot "minifala", do tego porządny topnik np. w żelu (wygodny do użycia, w strzykawce). U nas w firmie lutuje się ręcznie nawet Alterki 206-nóżkowe czy równie wielkie ARMy AT91RM9200 - i nie ma z tym kłopotu. Takie zabawy oczywiście tylko przy ilościach prototypowych a nie masowej produkcji.

Adam Dybkowski

Adam Dybkowski pisze:

Oj, musialbym w sprzet zainwestowac. To chyba zostane przy swojej transformatorowce :) Najwyzej sciagne nadmiar cyny plecionka. Mniejsze scalaki w TSSOP udaje mi sie bez problemu polutowac, mysle, ze TQFP144 tez da rade. Pierwszy SMD jaki lutowalem transformatorem w SO20 wydawal mi sie maly, teraz jak na niego patrze to przy TTSOP wydaje sie gigantyczny:)

Reply to
T.M.F.

Użytkownik "CosteC" snipped-for-privacy@supprise.konto.pl> napisał w wiadomości news:f6g83c$la9$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Naprzykład tym

ta cena za taką drobnostke jest przesadzona. Piotr

Reply to
Piotr Pitucha

nie, impulsu do elektrozawodu

to tego trzebaby zbiornik cisnieniowy oraz regulator cisnienia

tak wraz z oryginalnym doprowadzeniem powietrza, kosztuje to grosze

nie chodzi o scalaki.. tylko o drobne RC jak nalozysz paste, znacznie przyspiesza to montaz i pozniejszy wyglad plytki potem do pieca i masz wszystko ladnie polutowane odkad przesiadlem sie na ten sposob nawet nie chce slyszec o mozolnym lutowaniu elementu po elemencie, nie wspominajac nawet o wygladzie urzadzenia po tym zreszta coraz wiecej scalakow jest w obudowach LFCSP, a tego minifala nie polutujesz, szczegolnie gdy trzeba przylutowac thermal pad

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

minifala to naprawde swietne rozwiazanie drobizne lutuje goracym powietrzem, scalaki z thermalami, obudowy SO oraz male BGA takze koncze juz robic piec do lutowania rozplywowego - wlasnie zamowilem odpowiednie czujniki temperatury. soft juz smiga, lacznie z zadawaniem profilu z klawiatury oraz jego rysowaniem na LCD graficznym :) jak skoncze to udostepnie zrodla na stronce

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Użytkownik "Greg(G.Kasprowicz)" <Grzegorz.Kasprowicz_usunto snipped-for-privacy@CERN.CH napisał w wiadomości

Będę drążył dalej :)

ile mniej więcej ?

jakie ciśnienie ?

jakiś typ lub dostawca jeśli można prosić

Z góry dziękuję

Reply to
Piotr Pitucha

regulowane od jakis 50ms do 5s

ja mam 5 PSI

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

pieca z transporterem czy cos w rodzaju piekarnika ? mi chodzi po glowie taki z transporterem tylko czasu malo :(

co do nakladania pasty to mam dyspenser + szablony :-))))) , pasta koki w strzykawkach ma inna konsystencje niz ta do nakladania przez szablon !

Reply to
nenik

piekarnika jek robie serie to zlecam profesjonalistom :)

zauwazylem to :)

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

czyli cos podobnego do :

nenik

tak, dokladnie modyfikacja tego jak sie okazalo w tym kodzie jest troche bugow i brakuje niektorych funkcji w C.

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Jaką pastę polecacie do smd 0603 i tssop20 do prototypu bez maski przeciwlutowej i szablonu do nanoszenia pasty? Rozumiem, że pasta mocuje od razu element do płytki i można to lutować Elwikiem np. z regulacją temperatury bez użycia dodatkowego spoiwa (cyny?) Czy używane przez kolegów pasty są Pb-free? Jaką temperaturę grota należy ustawić? Pewnie opary są toksyczne, trzeba wietrzyć jeśli nie ma się wyciągu? Mam do polutowania 24 płtki z ok 70 elementami, czy przy takich ilościach warto już zlecać montaż fabryczny? Przepraszam za dużą ilość pytań, dotychczas lutowałem z użyciem cienkiej cyny a element 0603 trzymałem pensetą, cały czas miałem wrażenie, że brakuje mi trzeciej ręki.

Reply to
Robert R

Jak wygląda ten elektrozawór? Może coś więdzej o budowie całego układu ze szczególami, poproszę. K.

Reply to
John Smith