Jak najprościej przełączać 2 grzałki szereg - równolegle?

Chcę w motorze manetki podgrzewane przełączać trójpozycyjnym przełącznikiem
szereg - równolegle. Są w nim 3 styki zwierane 1-2 lub 2-3. Jak to zrobić
najprościej bo nie chcę zakładać 16 przekaźników ;-)

PC

Re: Jak najprościej przełączać 2 gr załki szereg - równolegle?
16? to ile masz tych grzałek?

Re: Jak najprościej przełączać 2 grzałki szereg - równolegle?
Żarcik taki ;-) Grzałki są 2 - tyle ile manetek ;-)

PC

Re: Jak najprościej przełączać 2 gr załki szereg - równolegle?
Ok, bo już myślałem, że jakaś dziwna konstrukcja z 4, albo coś.

No to 2 przekaźniki w konstrukcji:
A-~~~~-B-~~~~-C

A - masa
B - połączenie grzałek i pierwszy przekaźnik, normalnie otwarty, zwiera
do VCC
C - drugi przekaźnik, normalnie GND, zwiera do VCC

Nie zasilasz żadnego - nie grzeje.
Załączasz pierwszy - grzeje równolegle.
Załączasz drugi - grzeje szeregowo.

Re: Jak najprościej przełączać 2 grzałki szereg - równolegle?

Dzięki :-)

Pzdr,
PC

Re: Jak najprościej przełączać 2 grzałki szereg - równolegle?

Wystarczy jeden przekaźnik ze stykami zwiernymi, o ile przełącznik ma
wystarczającą moc. Połączenie następujące:

1. Grzałki połączyć szeregowo.
2. Styk 1 przełącznika do jednej strony połączonych grzałek, drugi na masę.
3. Styk 2 przełącznika do + zasilania (przez bezpiecznik, oczywiście)
4. Styk 3 przełącznika do punktu połączenia grzałek
5. Cewka przekaźnika do styku 3 przełącznika
6. Druga strona cewki do masy
7. Styk zwierny przekaźnika z jednej strony do masy, druga strona do styku 3
przełącznika

Re: Jak najprościej przełączać 2 grzałki szereg - równolegle?

Właśnie czułem. że da się na jednym ale po świętach ubyło szarych komórek i
stanąłem w miejscu.

Dzięki.

Pzdr,
PC

Re: Jak najprościej przełączać 2 grzałki szereg - równolegle?

Tu powinno być do styku 1 przełącznika bo inaczej po zadziałaniu przekaźnika
będzie zwarcie. Ale kumam w czym szum.

Jeszcze raz dzięki i pozdrawiam,
PC

Re: Jak najprościej przełączać 2 grzałki szereg - równolegle?

Zgadza się, do 1. Moje szare komórki też już trochę zbielały :-)

Re: Jak najprościej przełączać 2 gr załki szereg - równolegle?

Jednym przełącznikiem typu 1-0-2 jednosekcyjnym tego nie zrobisz... Taki
sam, ale dwusekcyjny by się nadał...

  Konop

Re: Jak najprościej przełączać 2 grzałki szereg - równolegle?

Niestety nie znalazłem takiego na kierownicę do motoru.

Pzdr,
PC

Site Timeline