Jak lodówka blokuje drzwi???

Mam lodówkę która w celu wyrównania temperatury po dłuższym otwarciu drzwi i ich zamknięciu bokuje je na jakiś czas. Zastanawiam się w jaki sposób drzwi są blokowane, czy jest tam jakiś dodawkowy elektromagnes? Coś na zasadzie elektromagnetycznych blokad drzwi przeciwpożarowych? Czy może ktoś widział takie coś "od podszewki" w lodówce? :) Szczerze mówiąc często doprowadza mnie to do szału, bo wyjmę jakiś produkt, później chcę schować resztę i muszę czekać co najmniej poł minuty aż drzwi łaskawie puszczą :) Czy ktoś próbował odłączać taką blokadę w lodówkach Whirlpool? :)

Reply to
Maciek C

A to jest blokada? Bo IMHO to czysto fizyczne zjawisko - otwierasz drzwi, do srodka dostaje sie cieple powietrze, zamykasz je, powietrze sie ochladza, przy stalej objetosci zmniejsza sie cisnienie wewnatrz. Potem otwierajac drzwi musisz ta roznice cisnien pokonac, co moze byc trudne. Pewnie w srodku jest jakas mala rurka przez ktora cisnienia sie wyrownuja. Ja jak mam problem z ponownym otwarciem to podwazam uszczelke, wyrownuje sie cisnienie i drzwi puszczaja.

Reply to
T.M.F.

Hmm, myślę, że blokada jest, bo świeci się w tym czasie lampka z symbolem kluczyka :)

Reply to
Maciek C

To musisz widziec jakis rygielek, cudow nie ma. W elektromagnes by sie chyba nie pchali, w ogole jaki sens jest taka blokade robic? A moze to tylko kontrolka, pokazuje ci, ze cisnienie jest w srodku nizsze i nie powinienes otwierac drzwi bo mozesz wyrwac uszczelki?

Reply to
T.M.F.

Ale durny ficzer. Niedługo zrobią kontrolę pobieranych produktów. Dziś zjadłeś juz za dużo masełka - zamykamy lodóweczkę. Albo 5 piwo to przesada - koniec na dziś.

Reply to
Bogdan G

Podaj model tego wynalazku

Jeśli już - poszukaj jakiegoś zaczepu.

W lodówkach nigdy, chyba że hi-end. Jedynie w pralkach ładowanych od góry, gdzie chodzi o to żeby nie otworzyć pokrywy kiedy bęben jeszcze się obraca. Taka blokada jest zrobiona często na PTC.

Reply to
DJ

W przypadku lodówek z automatycznym usuwaniem skroplin (a takie są obecnie chyba najchęściej spotykane), na tylnej ściance jest 4-5mm otwór wylotowy do zewnętrznego otwartego zbiornika, więc na wytworzenie podciśnienia wewnątrz nie ma szans.

Reply to
DJ

Dnia Sun, 17 Aug 2008 07:42:32 +0200, Bogdan G napisał(a):

LOL :)

Reply to
Jacek Maciejewski

Potrzeba sporo czasu, zeby cisnienia sie wyrownaly przez 4-5mm otwor.

Reply to
T.M.F.

Żartujesz, prawda?

Reply to
d530

Hm... Nie widzę smiley'a... Chyba nie piszesz tego poważnie?

Reply to
DJ

Policz sobie ile czasu zajmuje przeplyniecie paru litrow powietrza przez taki otworek przy niewielkiej roznicy cisnien. Zapewniam cie, ze nie jest to sekunda ani dwie. A jesli masz watpliwosci to pooddychaj przez taka rurke, maly wdech to jakies 700ml, zobaczysz ile ci zajmie przepchniecie tej objetosci.

Reply to
T.M.F.

Użytkownik "T.M.F." snipped-for-privacy@nospam.mp.pl> napisał w wiadomości news:g89k7f$pt2$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Ale ochłodzenie powietrza i zmniejszenie jego objetosci nie dzieje sie natychmiast - taki otwor spokojnie wystarczy

MaW

Reply to
Mariusz Wolek

Przy dp -> 0 dt -> nieskończ. czy to miałeś na myśli?

A dla realnego układu lodówki pytanie jest raczej nie o czas, a jaki będzie maksymaly dp dla oziębiającego się powietrza we wnętrzu. Bo na starcie to mamy ciśnienia równe przy otwartych drzwiach.

Reply to
DJ

To by bylo wredne :)

Owszem, mamy rowne. Zamykamy drzwi, powietrze sie ochladza, zajmuje to troche czasu. Jednoczesnie stale zmniejsza objetosc. Powietrze jest zasysane przez rurke, ale ze ma ona skonczone rozmiary i stawia pewien opor w lodowce dopoki powietrze nie przestanie sie ochladac panuje stale niewielkie podcisnienie. Podcisnienie niewielkie, ale powierzchnia drzwi ogromna, w efekcie trzeba uzyc calkiem sporej sily, zeby je otworzyc. Juz dla znikomej roznicy cisnien rzedu 1Pa bedziemy mieli dodatkowo 98G na kazdy m^2 powierzchni drzwi.

Reply to
T.M.F.

Witam,

Dnia 17.08.08 (niedziela), 'DJ' napisał(a):

W tych ładowanych od przodu też porobili jakieś zabezpieczenia, i po zakończeniu prania (np. po wirowaniu) trzeba ~2min odczekać... A jak temperatura w bębnie wysoka, to trzeba czekać aż ostygnie... :/

Reply to
Dykus

Nie rozwalaj mnie. Zatkaj sobie jedną dziurkę od nosa i sprawdź.

Reply to
Norton

Użytkownik "Maciek C"

Odłącz od prądu to wykluczysz albo potwierdzisz elektromagnes w uszczelce.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Zawsze pozostaje zameczek na PTC. Dlatego pytałem czy wystają jakieś zaczepy. A autor wątka zniknął... może się zatrzasnął w lodówce? ;-)

Reply to
DJ

T.M.F. pisze:

U mojej matki w lodówce jest taki sam efekt. Coś chyba jest z tymi ciśnieniami, wydaje mi się że jak się zamyka drzwi to wypychane jest powietrze ze środka więc jest podciśnienie, i przez ok

15sek jest problem żeby ją otworzyć, na siłę się da ale jest obawa że coś się urwie. A co do tej rurki odprowadzającej skropliny to z czasem się ona zapycha (kiedyś taką przepychałem niezły maras)wiec z 5mm mogło zostać 1.5mm.
Reply to
Przemek