Jak działa zegarek elektroniczny? ;)

Witajcie!

Tak mi się przypomniało z połowy lat 80-tych.
Kolega miał zegarek naręczny, elektroniczny. Taki typowy, ówczesny, co
to miał stoper i kilka melodyjek.

Wtedy zegarki miewały duży rozjazd w trzymaniu czasu. Regulowało się je
u lepszych zegarmistrzów-elektroników na chronokomparatorach lub samemu
powiększając pojemność. OIDP, to przylutowywało się 2 cienkie przewody w
wycięciu płytki u góry po prawej stronie, przy kwarcu. Jedno zwinięcie
przewodów dawało ok. 1 sekundę opóźnienia na dobę.

Ale do rzeczy.
Kolega miał taki późniący się zegarek. Czasem coś grzebał w elektronice,
ale miał "kowalską rękę" do lutownicy. Postanowił poprawić swój zegarek.
Jak chciał przylutować przewody, to "odparzył" kwarc i przypalił pola
lutownicze.
Jak mu ponownie zlutowałem do kupy, to zegarek znacznie przyśpieszył,
zaginając równocześnie czasoprzestrzeń ;)
Mianowicie liczył sekundy od 00 do bodajże 52, po czym dodawał minutę i
liczył w ten sposób dalej.

Co się mogło porobić?

--
Pozdrawiam.

Adam.

Re: Jak działa zegarek elektroniczny? ;)

6011%1100
5211%0100

Wygląda jakby dekoder wykrywający 60 miał uszkodzoną jedną linię i na niej
cały czas widział 1.

Scalaczek na pewno delikatny. Przy lutowaniu może jakieś ESD coś w nim
uszkodziło. Granica odczuwania przez człowieka ESD jest około 3kV, a
scalaków dużo niżej no i zabezpieczenia CMOSów były w tamtych czasach
słabsze.
Może prawdopodobieństwo akurat takiego uszkodzenia niewielkie, ale większe
od 0.
Każde konkretne uszkodzenie mało prawdopodobne, ale jak się coś uszkadza to
jedno z tych mało prawdopodobnych staje się tym co się zdarzyło i można się
dziwić dlaczego tak dziwnie się uszkodziło.
P.G.

Re: Jak działa zegarek elektroniczny? ;)
snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...> Mianowicie liczyB3% sekundy od 00 do bodajBF%e 52, po czym dodawaB3% minutEA% i

DokB3%adnie!! Laaata temu teBF% miaB3%em identyczny przypadek, tyle BF%e na
innym bicie.
O ile pamietam, byB3%o:

1011003D%44
1111003D%60

Re: Jak działa zegarek elektroniczny? ;)
snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...> Mianowicie liczyB3% sekundy od 00 do bodajBF%e 52, po czym dodawaB3% minutEA% i
 uszkadza to

Aha!! Tyle, BF%e wF3%wczas oko miaB3%em lepsze, B3%apEA% nie jak kowal :)),=
 no i
daB3%em temu radEA% wykorzystujB1%c kolbEA% transformatorowB1%. Dzisiaj A3%
elerkB1%
z porzB1%dnym cienkim grotem nie podjB1%B3bym
siEA% tego zadania.

Re: Jak działa zegarek elektroniczny? ;)

Nie parałem się naprawą zegarków więc żadnych "przypadków" nie miałem ale
nie wiedzieć czemu bardzo wiele zegarków wtedy było bez trymerka. Znajomy
rzemieślnik miał punkt usług elektronicznych i wlutowywanie tych trymerków
to była jedna ze standardowych usług.
Miał kłopot z regulacją zegarków - ustawiał, zapisywał i kazał przyjść za
tydzień, potem znów ustawiał, zapisywał itd. aż klient uznał, że już chodzi
OK.
Jako student dorabiałem sobie biorąc od niego różne rzeczy do naprawienia.
Zrobiłem mu też w 82 roku miernik prędkości zegarków (całość na TTL-ach, sam
termostatowany wzorzec 1MHz zapakowany w styropian miał jakieś 8x12x4cm).
P.G.

Re: Jak działa zegarek elektroniczny? ; )

Bardziej bym się spodziewał w starym zegarku licznika BCD... ale kto wie...

pzdr
mk

Site Timeline