Jak działa magnetowid Video8

Chodzi mi o skład sygnału.
W normalnej telewizji analogowej D/K sygnał wizyjny składa się z 625
linii i jest podzielony na dwa pół obrazy po 312,5 linii nadawane z
częstotliwością 50Hz. Jedna linia trwa 64µs co daje nam częstotliwość
linii 15625Hz i częstotliwość ramki 50Hz. W wikipedia podaje, że dla
systemu zapisu video8 rozdzielczość wynosi 260linii. Jak odbiornik
synchronizuje taki sygnał? Jeśli jedna linia trwa 64µs a obraz składa
się z dwóch półobrazów po 130 linii każdy to częstotliwość ramki
musiałaby wynosić 120,19Hz. Jeśli natomiast częstotliwość ramki miałaby
50Hz to jedna linia musiałaby trwać około 153,8µs co daje nam
częstotliwość linii 6500Hz. Myślę że tak nie jest ponieważ żaden
telewizor CRT nie byłby w stanie tego zsynchronizować. Jak to jest z tym
  zespolonym sygnałem video w przypadku magnetowidĂłw?

Re: Jak działa magnetowid Video8

Amerykanie twierdzą że normalnie to 60Hz.
Czy opis nie dotyczy standardu NTSC.? W VHS obroty (częstotliwości) są
zmieniane przy zmianie standardu.

--
Desoft

Re: Jak działa magnetowid Video8

Ja nie pytam się o NTSC tylko o to jak telewizor radzi sobie ze
zmniejszoną rozdzielczością.

Re: Jak dziaĹ?a magnetowid Video8

Jeżeli nie ma zmiany systemu, to nie ma zmiany rozdzielczości.
Telewizor musi dostać impulsy synchronizacji w danej tolerancji. Taki
standard.
W monitorach i TV HD już to nie jest tak prosto, ale i tak nie można ustawić
sobie odchylania np.: 91,5Hz

--
Desoft

Re: Jak dziaĹ?a magnetowid Video8

Czyli Wikipedia kłamie? http://pl.wikipedia.org/wiki/Video_8

Moim zdaniem nawet na oko widać, że rozdzielczość obrazu z VHS lub
Video8 jest niższa niż obrazu D/K nadawanego z naszych ośrodków
telewizyjnych. Z drugiej strony częstotliwości odchylania muszą pozostać
te same więc jak to jest z tym sygnałem z magnetowidów?

Re: Jak dziaĹ?a magnetowid Video8

Nie kłamie, tylko pojawia się tu pewna zaszłość historyczna. Za czasów
telewizji czarnobiałej (i kolorówej również) obraz kontrolny nadawany
przez stacje telewizyjne miał obszary w postaci coraz gęstszych
pionowych linii pozwalających na oszacowanie pasma przenoszenia
odbiornika telewizyjnego. Stąd określenie zdolności rozdzielczej w
liniach. Współcześnie można by napisać: "rozdzielczość pozioma systemu
Video8 wynosi ok. 260 pikseli" ;-) i wszyscy załapaliby o co chodzi :-)
Choć to jednak sygnał analogowy więc te piksele są co nieco rozmazane i
nie sposób znaleźć konkretną linię podziału między jednym "pikselem" a
drugim.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Jak dziaĹ?a magnetowid Video8

Czyli chodzi tu o rozdzielczość poziomą a nie pionową bo pionowa nadal
ma 625 linii. Wszystko jasne :) Dzięki za wyjaśnienie.

Re: Jak działa magnetowid Video8

Ale te 260 linii to jest orientacyjna rozdzielczość pozioma wynikająca z
pasma przenoszenia toru zapisu/odczytu. Ilość linii analizujących
(rozdzielczość pionowa) jest zgodna ze standardem czyli dwa półobrazy po
312,5 linii.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Jak działa magnetowid Video8

Dzięki za wyjaśnienie. Mam teraz jeszcze jedno pytanie. Ile wynosi
rozdzielczość pozioma dla sygnału D/K nadawanego przez stacje
telewizyjne dla systemĂłw kolorĂłw PAL?

Re: Jak działa magnetowid Video8
Hello Gienek,

Teoretycznie 704 punkty.

Re: Jak działa magnetowid Video8

I z taką rozdzielczością nagrywa obraz moja nagrywarka DVD (576x704 50i)

Jednak w rzeczywistości jest to bardziej problematyczna kwestia. Bo co
do sygnału cz.-b., to OK, ale jeśli na ten sygnał nałoży się
chrominancja i to w dodatku będzie wyświetlany wzorek taki, że
chrominancja stanie się wysoce uciążliwa dla luminancji, to efektywna
rozdzielczość spadnie radykalnie.

Re: Jak działa magnetowid Video8

Dzięki za wyjaśnienie

Site Timeline