Jak działa żarówka

Witajcie.

Zanabyłem sobie kilka sztuk "żarówek" LED ściemnialnych, a konkretnie tych:

Wkręciłem w żyrandol, gdzie zostawiłem jednego spota w wersji tradycyjnej (wolframowej). Żyrandol sterowany ściemniaczem triakowym, może tyrystorowym, w każdym razie PRL. Nie wiem, co robi tenże ściemniacz - czy PWM, czy napięcie. W każdym razie żarówka tradycyjna ściemniała się, jak należy, natomiast LEDy "nie zauważyły" ściemniacza - świeciły na full.

Jaki rodzaj ściemniacza wymagają LEDy?

Reply to
Adam

Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q6dtco$ar$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

Jesli tyrystorowy z PRL, to mozna to nazwac PWM, czy bardziej fachowo - "fazowo" .

No chyba, ze to jednak jakis inny wynalazek i napiecie reguluje.

Na pewno takie lampy masz, nie zadna podroba ? Toshiby raczej nie podejrzewam zeby napisala i (nie) sciemniala :-)

Tam gdzies na dole: Dimmer P/N :Jung 266GDE、Gira 0302 00/I01、Busch 6513 U-102、Jung 225 T DE

Wyglada na zwykly sciemniacz triakowy.

- Dimmprinzip Phasenanschnitt

ale

Keine elektronischen Lampen, z. B. schalt- oder dimmbare Energiesparlampen oder LED-Lampen, anschließen, andernfalls ist ein Gerätedefekt nicht auszuschließen.

Ten drugi ciekawszy

Sami chyba nie wiedza do czego to sluzy, to wyglada na najpewniejsze: "Tronic-Drehdimmer für Tronic Trafo "

Do "elektronicznych transformatorow" firmy Tronic ?

Czyli czeski film :-)

A wracajac do tematu - raczej bym sie spodziewal, ze takie lampy wspolpracuja z typowymi triakowymi sciemniaczami, no bo z czym innym moglyby ?

W ogole sie nie sciemniaja ? Nawet jak zarowka ledwo swieci ?

Bo jesli lampa ma szeregowy kondensator ograniczajacy prad, to IMO - bedzie on swiecil pelna moca przez pol zakresu regulacji.

Jego interesuja zmiany napiecia, a te sa takie same przy katach wyzwolenia 0-90 deg. Skoki przy wlaczaniu triaka to lampe spala, a nie sciemnia.

Za to przy wiekszym sciemnieniu powinien juz byc wplyw.

Pan Adam zanabył sobie kilka sztuk "żarówek" LED ściemnialnych:

Jest taki nowy rodzaj ściemniacza: ściemniacz-marketingowiec.

Odwrotnie: do ściemniacza potrzebne specjalne ledy oznaczone "dimmable" .

Reply to
Marek

W dniu 14.03.2019 o 16:52, Adam pisze: odpowiadam na pytanie - jakiegokolwiek. możesz ograniczać ich moc, prądem napięciem, jak chcesz.

..i Twoim problemem jest gównianość układu zasilającego te diody. weź sprawy w swoje ręce i sam zrób "Żarówki" diodowe - będzeisz miał pełną kontrolę

ToMasz

Reply to
ToMasz

W dniu 2019-03-14 o 17:32, J.F. pisze:

Wydawało mi się, że z triakowymi/tyrystorowymi powinno. Tyle, że nie sprawdzałem ściemniając do końca - potencjometr już trzeszczy, a poza tym nie chciałem przeciążyć ewentualnego układu sterowania w LEDach. Mój ściemniacz to prawdopodobnie RS-6. Pamiętam, że tam jest jakiś nietypowy, mały potencjometr. Tylko, że to w moim pokoju w domu rodziców, bywam tam kilka dni w roku, więc do tej pory mi to nie przeszkadzało.

Mało prawdopodobne, aby tam był tylko C. Toshiba trochę za droga na eksperymenty, nawet pomimo, że kupiłem na iboodzie.

Następnym razem będąc w domu sprawdzę, a w międzyczasie poszukam jakiś inny podtynkowy ściemniacz obsługujący LED.

Ewentualnie poszukam innego styarego: kiedyś sobie zrobiłem regulator do wiertarki - jednym potencjometrem regulowałem U, a drugim wypełnienie. On powinien pokazać, na co reagują wspomniane LEDy. Zresztą ten regulator był przydatny przede wszystkim do wiertarki - napięciem regulowałem obroty (silnik szczotkowy), a wypełnieniem moment obrotowy.

Reply to
Adam

Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q6eift$8h6$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net... W dniu 2019-03-14 o 17:32, J.F. pisze:

Tez mi sie tak wydaje ... ale jak mowisz - nie ma tak dobrze. Zachodzi pytanie, czy ci sprzedali to, co na obrazku.

sporo malych "zarowek" ma po prostu szeregowy kondensator. Ale w E27 jest juz miejsce na przetwornice.

Latwo poznac po efekcie stroboskopowym - to co prawda mozna wyrownac kondensatorem elektrolitycznym, a w E27 znow jest na niego miejsce.

Jeszcze niuans - te "filamenty" to chyba diody polaczone szeregowo, jesli duze napiecie ... to zniecheca do uzycia przetwornicy, a zacheca do kondensatora.

A niestety - szeregowy kondensator z triakowym regulatorem kiepsko sobie radzi.

A sa takie ?

Jeszcze mozna zasilic napieciem stalym, przetwornicy nie powinno przeszkadzac.

Odwróć pytanie - jakich LEDów wymaga ściemniacz. Wymaga LEDów oznaczonych „dimmable”.

:-D

Reply to
DaNsOuNd

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:6147645371$ snipped-for-privacy@squadack.com... Hello Adam,

No i te takie sa ... przynajmniej na papierze.

Chyba tylko na papierze :(

Swoją drogą - po co ślepemu oczy? Nie zauważyłem, że mowa o ściemnialnych.

Sprawdź jeszcze: kilkukrotne szybkie włączenie i wyłączenie. Ja takie kupiłem ściemnialne - trzy poziomy - na zwykły wyłącznik Jak nie takie to ściemniacz do LEDów (około 100zł)

Reply to
Desoft

W dniu 2019-03-14 o 16:52, Adam pisze:

A jeśli wykręcisz tego spota?

I zostawisz same diody?

L.

Reply to
Luke

W dniu 2019-03-16 o 10:37, Luke pisze:

Też sprawdzę. Ale będę tam dopiero w okresie świąt.

Lecz ogólnie patrząc: żarówka wolframowa jako czysty rezystor (rozpatrywany w tym układzie) nie może mieć wpływu ani na pracę ściemniacza (jakikolwiek by on nie był) ani na pracę przetwornicy lub kondensatora w zasilaniu LED.

Reply to
Adam

W dniu 2019-03-14 o 16:52, Adam pisze:

Zapewne takiego z mosfetem, gdzie regulowany jest nie kąt włączenia a kąt wyłączenia. Jak przejrzysz ofertę droższych ściemniaczy to znajdziesz np takie, które są przełączane z jednego trybu na drugi. Ale i tak póki co przeglądasz listy kompatybilności i całkiem sporo jest takich zestawów, które jednak nie chcą ze sobą współpracować. No i oczywiście są takie do LEDów po prostu. Zaszedłem kiedyś do niby poważnej firmy zajmującej się oświetleniem i pytanie o rozwiązanie pt ściemniacz sterowany przyciskami już było problematyczne (nawet pomimo podania przeze mnie przykładowych typów urządzeń), ale żeby jeszcze było wiadomo z jakimi lampkami może działać to już tylko poprosili o numer telefonu na który nigdy nie zadzwonili.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Dnia Fri, 15 Mar 2019 16:17:41 +0100, Desoft napisał(a):

A tak swoja droga - co to za sciemniacze do LED ?

Wygladaja na zwykle triakowe ... z jakims dodatkowym dlawikiem ?

W dniu 16.03.2019 o 12:00, Adam pisze:

Ściemniacz "goły", bez żarówki, nie chce mi poprawnie pracować z wentylatorem. Gdy dodać równolegle żarówkę - działa jak trzeba.

Reply to
JaNus

Z tranzystorem. Triakowe muszą mieć prąd minimalny - prąd podtrzymania triaka. Pytanie jak takie LEDy zachowałyby się przy triaku 1 amper.

Reply to
Desoft