Iskrobezpieczeństwo - bariery

Użytkownik "Remek" snipped-for-privacy@neostrada.pl napisał w wiadomości news:h32urb$846$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

:D

mistrzuniu, nie ośmieszaj się dalej... chyba w życiu z normami nie miałeś do czynienia, wiele norm jest nie przetłumaczonych, Ex też tylko liznąłeś - a nawet nie, po prostu jakiś Twój kolega coś robił w Ex-ie i obiło Ci się conieco o uszy... Z mojej strony oznacza to EOT.

e.

Reply to
entroper

A co? BaraBara nie wie, że wystarczy wyfrezować szczelinę pod transoptorem, żeby zachować poprawny odstęp?

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

nie chodzi tylko o odstęp po płytce, choć płytka jest tu słabszym elementem. Nie chcę się powtarzać, ale chodzi o właściwości materiałów, słowo kluczowe przytoczyłem post wyżej. Ex-owe transoptory to konie DIP14 (z czterema skrajnymi nogami).

e.

Reply to
entroper

I na jednym adresie mailowym?

Chciałbyś... Jeszcze ci trochę krwi popsuję.

No to i teraz już wiemy wszystko na temat znajomości norma przez tego osobnika.

Użytkownik "entroper" napisał:

O czym dyskutować z głupkiem? Pieprzysz bez sensu. Jeśli ludzie kradną, mimo że w KK jest na to artykuł, to znaczy że tak jest dobrze. Polskie Normy sa w obcych językach??? Naprawdę??? Z normami nie tylko EX miałem duużo do czynienia. Zresztą nie mam zamiaru przepychać się z głupcami. Zawsze cos muszą wypocić.

Remek

Reply to
Remek

Użytkownik "Remek" snipped-for-privacy@neostrada.pl napisał w wiadomości news:h350mk$bq7$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Wielokrotnie ci to powtarzają, a ty z uporem maniaka brniesz dalej.

Jeśli jeden osobnik ci mówi, ze jesteś idiotą, to go zignoruj. Jeśli wielu tak mówi, to sprawdź czy nie jesteś idiotą.

Tak po anglosasku gębę wyszorować. Od wewnątrz.

RoMan Mandziejewicz pisze:

Transoptory oddzielające obwody iskrobezpieczne od nieiskrobezpiecznych wg normy muszą mieć nie tylko określoną wytrzymałość napięciową ale także zagwarantowaną przez producenta odległość między wejściem a wyjściem. Chodzi o wewnętrzną grubość izolacji między diodą świecącą a fototranzystorem w transoptorze. Mało który producent w ogóle podaje taki parametr, ale są np takie transoptory CNY65EXI gdzie jest zagwarantowana odległość między wejściem a wyjściem >3mm. Są one duże (jak już napisano),drogie i wolne.

Pozdrawiam.

Reply to
Stasiek_T
Órzytkownik "Stasiek_T" napisał:

jest to zwykłe bicie piany!!! rozumiem odległości powietrzne, oraz powie3rzchniowe, normy je podają, ale jaki ma sens podawanie norm grubości dielektryka?:O) (nie wiem, nie czytałem wszystkich norm, może gdzieś czegoś takiego wymagają, albo ktoś źle przetłumaczył, albo nie rozumie) dla dielektryków podaje się napięcia przebicia, czy słyszałeś może o wymaganych grubościach izolacji przewodów? wymaga się wytrzymałości na przebicie i tyle, no chyba że ów transoptor jest tak maciupki że nie ma wymaganych odległości między końcówkami wejścia i wyjścia, to bym zrozumia:O)

Reply to
Papa Smerf

Papa Smerf pisze:

Nie ja to wymyśliłem. W PN-EN 50020:2005 Urządzenia elektryczne w przestrzeniach zagrożonych wybuchem -- Wykonanie iskrobezpieczne "i" tabela 4 określa odstępy izolacyjne oddzielające- powietrzne, przez zalewę, powierzchniowe, przez izolację stałą. Przykładowo dla napięcia

1575V wymagany odstęp przez izolację stałą wynosi 2,7mm. Żeby nie było wątpliwości, w pkt 8.8.2 normy jest napisane, że wymagania tej tablicy stosuje się do transoptorów jako elementów izolujących pomiędzy obwodami iskrobezpiecznymi i nieiskrobezpiecznymi. Tak samo jest zresztą w nowej normie (okładkowej) PN-EN 60079-11:2007 Atmosfery wybuchowe -- Część 11: Urządzenia przeciwwybuchowe iskrobezpieczne "i". Jednostki badawcze wydają certyfikat na zgodność badanego wyrobu z normami i dyskusja z nimi o sensowności zapisów norm jest bezzasadna.

Pozdrawiam.

Reply to
Stasiek_T

To jest szkolenie dla projektantów _urządzeń_ do stref. Wiem, bo byłem :) Na instalacje jest krótka w zasadzie chwila i trzeba było pana za język ciągnąć nt. wymagań np. dla ciągnięcia okablowania IS, czy bariera lepsza czy separator ;), jakie dławiki i skrzynki można dać i gdzie itp. itd.

Na projekt automatyki/elektryki nie potrzeba żadnych szczególnych uprawnień (oprócz wymaganych prawem polskich uprawnień budowlanych).

Dodatkowo, niektórzy koledzy wspominali, że tylko KDB lub inna polska instytucja może wydać certyfikat ATEX. E-tam :) Po co nam ta cała strefa wolnego handlu? Urządzenie ma znak CE, ergo jest dopuszczone do obrotu w Polsce.

Pozdrawiam Marcin S.

Reply to
mstaniszWYTNIJTO

Użytkownik "Papa Smerf" snipped-for-privacy@zagurami.zalasami.trala.la> napisał w wiadomości news:h36r6v$1dm$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl...

czytałem > wszystkich norm

to widać :)

Kolega już Ci wyjaśnił, że nie masz racji. Dla Ex bardzo często bada się _i_ napięcie przebicia _i_ grubość izolacji. Dodatkowo, w zależności od klasy czystości i rodzaju materiału _bardzo_ wzrastają wymagane odstępy powierzchniowe i zwykły transoptor nie przejdzie z tego powodu.

BTW, w tym wątku wyjątkowo obrodzili zawodnicy typu "nie znam się, więc się chętnie wypowiem"... Zlitujcie się.

e.

Reply to
entroper
Órzytkownik "Stasiek_T" napisał:

wymaganie gróbości dielektryka to przecież nonsens, przecież jego izolacyjność nie zależy wcale od gróbości, ale od rodzaju tego dielektryka, więc jeśli wymaga się wytrzymałości na przebicia to gróbość jest już zbędna, ale tu jaskrawo widać jakość owych "specjalistuf" od piania norm:O) mogę ten banał porównać z innym normowym banałem, że wymaga się gdzieś żeby przy takim a takim prądzie maksymalny spadek napięcia był tyle i tyle i dodatkowo sie jeszcze wymaga żeby rezystancja była mniejsza niz tyle i tyle, to tak jakby ci panowie prawa łoma nie znali, bo przy zadanej rezystancji i napięciu prąd będzie zawsze 10razy mniejszy od wymaganego minimalnego!:O)

Reply to
Papa Smerf