Iskrobezpieczeństwo - bariery - Page 3

Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery

pcb)
wielkich

słowo kluczowe: C T I    :)

e.

Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery
Hello wowa,

A co? BaraBara nie wie, że wystarczy wyfrezować szczelinę pod
transoptorem, żeby zachować poprawny odstęp?

Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery

nie chodzi tylko o odstęp po płytce, choć płytka jest tu słabszym
elementem. Nie chcę się powtarzać, ale chodzi o właściwości materiałów,
słowo kluczowe przytoczyłem post wyżej. Ex-owe transoptory to konie DIP14
(z czterema skrajnymi nogami).

e.

Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery
Transoptory oddzielające obwody iskrobezpieczne od nieiskrobezpiecznych
wg normy muszą mieć nie tylko określoną wytrzymałość napięciową ale
także zagwarantowaną przez producenta odległość  między wejściem a
wyjściem. Chodzi o wewnętrzną grubość izolacji między diodą świecącą a
fototranzystorem w transoptorze. Mało który producent w ogóle podaje
taki parametr, ale są np takie transoptory CNY65EXI gdzie jest
zagwarantowana odległość między wejściem a wyjściem >3mm. Są one duże
(jak już napisano),drogie i wolne.

Pozdrawiam.

--
Stasiek_T

Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery

jest to zwykłe bicie piany!!!
rozumiem odległości powietrzne, oraz powie3rzchniowe, normy je podają, ale
jaki ma sens podawanie norm grubości dielektryka?:O) (nie wiem, nie czytałem
wszystkich norm, może gdzieś czegoś takiego wymagają, albo ktoś źle
przetłumaczył, albo nie rozumie)
dla dielektryków podaje się napięcia przebicia, czy słyszałeś może o
wymaganych grubościach izolacji przewodów? wymaga się wytrzymałości na
przebicie i tyle, no chyba że ów transoptor jest tak maciupki że nie ma
wymaganych odległości między końcówkami wejścia i wyjścia, to bym
zrozumia:O)

Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery

Nie ja to wymyśliłem. W PN-EN 50020:2005 Urządzenia elektryczne w
przestrzeniach zagrożonych wybuchem -- Wykonanie iskrobezpieczne "i"
tabela 4 określa odstępy izolacyjne oddzielające- powietrzne, przez
zalewę, powierzchniowe, przez izolację stałą. Przykładowo dla napięcia
1575V wymagany odstęp przez izolację stałą  wynosi 2,7mm. Żeby nie było
wątpliwości, w pkt 8.8.2 normy  jest napisane, że wymagania tej tablicy
stosuje się do transoptorów jako elementów izolujących pomiędzy obwodami
iskrobezpiecznymi i nieiskrobezpiecznymi. Tak samo jest zresztą w nowej
normie (okładkowej) PN-EN 60079-11:2007 Atmosfery wybuchowe -- Część 11:
Urządzenia przeciwwybuchowe iskrobezpieczne "i".
Jednostki badawcze wydają certyfikat na zgodność badanego wyrobu z
normami i dyskusja z nimi o sensowności zapisów norm jest bezzasadna.

Pozdrawiam.

--
Stasiek_T

Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery

wymaganie gróbości dielektryka to przecież nonsens, przecież jego
izolacyjność nie zależy wcale od gróbości, ale od rodzaju tego dielektryka,
więc jeśli wymaga się wytrzymałości na przebicia to gróbość jest już zbędna,
ale tu jaskrawo widać jakość owych "specjalistuf" od piania norm:O)
mogę ten banał porównać z innym normowym banałem, że wymaga się gdzieś żeby
przy takim a takim prądzie maksymalny spadek napięcia był tyle i tyle i
dodatkowo sie jeszcze wymaga żeby rezystancja była mniejsza niz tyle i tyle,
to tak jakby ci panowie prawa łoma nie znali, bo przy zadanej rezystancji i
napięciu prąd będzie zawsze 10razy mniejszy od wymaganego minimalnego!:O)

Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery

ale
czytałem > wszystkich norm

to widać :)

Kolega już Ci wyjaśnił, że nie masz racji. Dla Ex bardzo często bada się
_i_ napięcie przebicia _i_ grubość izolacji. Dodatkowo, w zależności od
klasy czystości i rodzaju materiału _bardzo_ wzrastają wymagane odstępy
powierzchniowe i zwykły transoptor nie przejdzie z tego powodu.

BTW, w tym wątku wyjątkowo obrodzili zawodnicy typu "nie znam się, więc
się chętnie wypowiem"... Zlitujcie się.

e.

Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery

Co takiego??? Ręce opadają.

Do autora wątku:

Nie czytaj tych głupot, ale zwróć się do biura projektowego problemem. W
każdym większym mieście takie znajdziesz. Nie wiem o jakie medium chodzi.
Jeśli ropopochodne, to Naftoprojekt.

Remek

Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery
To są pomieszczenia gdzie moze pojawić się propan butan, ew inne nitro. Jak
masz namiar na projektanta to daj znać.

Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery

Gdzie widzisz głupotę w tym zdaniu. Jak coś wiesz to się pochwal. Człowiek
całe życie się uczy.
Wojtek

--
Nie każde piwo to Żywiec!
.... Na szczęście :)

Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery

Wiem, że człowiek pisze bez zrozumienia i wiedzy o temacie. Na wykłady się
nie piszę. Szkoda mydła.

Remek

Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery

a szkoda, bo mydło to jedyna rzecz ktura by ci się przydała!:O)

Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery
Hello Papa,

Tak po anglosasku gębę wyszorować. Od wewnątrz.