inteligentny dom - co wybrac ?

Czy ktos z Was lub znajomych ma / mial / testowal okreslony system inteligentengo domu

Ktory system byscie polecili?

M.

Reply to
Mario
Exploris" SPAM***autograf.pl

W połowie 2007 pytałem o oferty kilka firma instalujących systemy inteligentnego domu. Wszyscy polecali system EIB. Dom z poddaszem użytkowym, około 200m2 powierzchni użytkowej. System podstawowy: sterowanie światłem, ogrzewaniem, roletami, alarm i to nie wszystkimi punktami w domu, ale ograniczoną ilością, bez sterowania przez internet czy telefon, bez np. zdalnego napełniania wanny itp. "wynalazków". Oferty opiewały na 60 - 80 kPLN netto. Dałem sobie spokój. Założę porządny sterownik do pieca, termostaty z komputerkiem na grzejniki, rolety na radio z pilotem 15 kanałowym - myślę że wystarczy. Do tego chcę wszystkie kable od punktów oświetleniowych i włączników doprowadzić do skrzynki w pomieszczeniu gospodarczym i dopiero tam zrobić odpowiednią konfigurację elektryki. Tak, abym mógł np. jednym włącznikiem zapalać czy gasić kilka lamp. Myślę, że z całą inwestycją zamknę się w małej części kwoty, którą musiałbym wyłożyć na EIB.

Marek

Mario snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

Reply to
marek

marek pisze:

czyli ten najdroższy..

..no właśnie, cena 1/4 domu za pilota do światła,

Tak naprawdę system inteligentnego domu składa się z elementów które powinny działać niezależnie. Tylko sterowanie nimi miało by się odbywać z jednego miejsca, ale przy tych wynalazkach trzeba sobie zadać pytanie co mi potrzeba -tak naprawdę. Światło na pilota i rolety to podstawa, sterowanie ogrzewaniem już średnio -załatwia to sterownik, tylko nie da się do niego wysłać sms'a -dwa trzy razy w roku będzie ciut zimniej jak wejdziemy do domu. System alarmowy jest i powienien być niezależny, chyba że ktoś chce aby mu go rozbroić podłączając się do magistrali przy czujniku temperatury (wiem wiem że to pewnie zabezpieczone -jak windows). Ciekawostki takie jak zamykanie okien poddasza przy dużym wietrze mogą działać niezależne od systemu. Więc jeżeli takie np zamykanie okna poddasza ma opcje zamknij/otwórz to cały ten system za kPLN jest tylko włacznikiem/wyłącznikiem (z dopisanymi programowymi bajerami aby wyglądał ciekawie). W prosty ale nie oszczędny sposób można pociągnąć z rozdzielki do każdego miejsca kabelek sterujący i w rozdzielce zamontować np sterownik programowalny, albo oszczędniej pociągnąć magistalę typu RS485 i sprawę załatwić za pomocą małych adresowalnych przełączników podpiętych do tej magistrali

-podłączając PC do tego możemy nawet napełniać wannę wracająć samolotem z wakacji (bo ponoć ma być net w samolotach niedługo ), pozdrawiam Kamil

Reply to
Kamillos

Mario pisze:

EIB jest niezłym rozwiązaniem (i dobrze ustandaryzowanym - wiele firm produkuje "klocki" EIB) ale wciąż zbyt drogim dla przeciętnego polskiego zjadacza chleba. Taki np. podwójny włącznik w ścianie to koszt ok. 400 zł, do tego zdalnie sterowany ściemniacz 700 zł. Jak dodasz kilka takich urządzeń w każdym pomieszczeniu, łatwo wyjdzie 30-40k zł do sterowania samym oświetleniem i roletami małego domku.

No ale jak budujesz domek za 300k zł to te dodatkowe 10% kosztów nie robi chyba różnicy? A zabawa przednia. Możesz tak zaprogramować system aby praktycznie dowolnym przełącznikiem sterować dowolny odbiornik podłączony do magistrali EIB. Np. jednym włącznikiem w przedsionku zapalasz od razu "zestaw" oświetlenia w różnych pokojach.

Tu jest duży wybór "klocków" EIB i porównanie cen:

Aby zrobić włącznik w ścianie, potrzebujesz "podstawy" z interfejsem EIB:
do tego doczepiasz na wierzchu jeden z wielu właściwych przycisków w ulubionym kolorze i wzorze (te już tańsze), np:
Moduły wykonawcze to już grubsza kasa, np. ściemniacz 2-kanałowy:
Jak ktoś ma na to kasę, z systemem EIB można "wyczarować" niezły inteligentny dom. Sterowanie oświetleniem, roletami, ogrzewaniem (tzw. HVAC), alarmem, do tego masz "klocki" uniwersalnych wejść cyfrowych itp.

A gdy chcesz taniej, zawsze pozostaje zabawa na poziomie prostszych rozwiązań i samoróbek opartych na RS-485:

Adam Dybkowski

Mario napisał(a):

W gniewnej odpowiedzi środowiska zbliżonego do open source (czyli byle za darmo:) ) na moją sugestię, że zamierzam wprowadzić taki system o przystępnej cenie na rynek, powstał projekt frikowy. Nie wiem na jakim jest teraz etapie, ale jakiś czas temu google bez problemu go znajdował. Poszukaj, bo systemy gotowe markowe kosztują zbyt wiele w stosunku do tego co oferują. I nie ma to nic wspólnego z inteligencją, nawet o ilorazie 1 :) A alarmu i tak pod to lepiej nie podłaczać, bo te systemy nie gwarantują bezpieczeństwa. Dopiero jak cos sobie zrobisz sam, dobrze przemyślane, będziesz mógł scalić to z alarmem.

Reply to
A. Grodecki

Kamillos <kakr77_skasuj_to snipped-for-privacy@o2.pl napisał(a):

DOMITO. Sa to dedykowane, ale uniwersalne moduly bazowe (do dowolnych zastosowan: oswietlenie, ogrzewanie, rolety, podlewanie trawnikow, powiazanie z security, etc, co tylko zdolamy podlaczyc (i to w wykonaniu jakim sie nam podoba i w cenie, ktora nam odpowiada) oraz skonfigurowac. Funkcjonalnosc podobna a ceny dla przecietnie zarabiajacych Polakow. Zapraszam do strony

Pozdrawiam. W.B.

Reply to
wiesiek_b

Mario napisał(a):

No to ja też wrzuce swoje 3 grosze do dyskusji. Ostatnio firma Satel, dodala do swojej oferty systemow alarmowych nowe moduly wyjsc przekaznikowych do montażu na szynie DIN (INT-IORS). Ma to styki

250V/16A. Mozna na tym zrobic nawet dosc skomplikowane sterowanie (wl/wyl) z centrali alarmowej. Do centrali podpiac pilota kilkukanalowego, odpowiednio oprogramowac i te najbardziej potrzebne funkcje da sie bez problemu uruchomic. Mozna sobie zaprogramowac np. automatyczne zamykanie rolet przy wlaczniu alarmu w dozor, albo poustawiac timery do sterowania CO, czy jakiegos oswietlenia zewn. Mozliwosci jest mnostwo, nie potrzeba EIB. Nawet mozna sobie zrobic sterowanie przez internet/telefon.
Reply to
RobMac

Maciej pisze:

Nie ma co tak aż demonizować. Aby zrobić swój własny klocek EIB, najprościej jest kupić gotowy scalak (np. Siemens TP-UART, kosztuje w detalu ok. 10 Euro) i dospawać do niego dowolny ulubiony procesor. Pełną dokumentację protokołów EIB/KNX da się wyguglać/wyEmule'ować i już. Sama warstwa fizyczna jest tak prosta, że kiedyś (zanim nastał TP-UART) komunikację robiło się na piechotę, przez transformator.

Oczywiście pozostaje pytanie, czy chcesz mieć w ścianach własne samoróbki, czy konstrukcje dobrze przetestowane i z certyfikatem CE (wtedy w przypadku np. pożaru można pociągnąć producenta za to i owo).

Program do konfiguracji "klocków" EIB też łatwo znajdziesz i nie jest to czarna magia. A wg mnie elementy sterujące (te widoczne dla użytkownika) bywają bardzo ładne, np. Gira z serii szklanej seledynowej, ale i zdarzają się trywialnie proste mimo to o znośnym wyglądzie (System 55).

Właśnie wyguglałem, że i w polskich sklepach można od ręki kupić "klocki" EIB. Nie trzeba się wcale zapisywać do jakiegoś projektanta takich systemów. Ale ceny, jak zawsze, porażające (dla mnie):

tutaj:
?products=product&prod_id=416

Adam Dybkowski

Maciej pisze:

A nie łaska sięgnąć do PDFa tego układu i samemu poczytać?

końcu tej strony jest opisane, jak spiąć go z '51:
Jak poczytasz dokumentację standardu KNX/EIB to dowiesz się, co i jak trzeba nadawać - od warstwy fizycznej (którą najprościej załatwić używając TP-UART) aż po polecenia wydawane urządzeniom (aktorom).

Reply to
Adam Dybkowski

Mario pisze:

Zobacz pod tym adresem - wyglada dosc ciekawie w porownaniu do EIB.

Pozdr AK

Reply to
AK

Mario snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

DOMITO. Sa to dedykowane, ale uniwersalne moduly bazowe (do dowolnych zastosowan: oswietlenie, ogrzewanie, wentylacja, rolety, podlewanie trawnikow, powiazanie z security, etc, co tylko zdolamy podlaczyc (podlaczamy standardowe wyposazenie, w takim wykonaniu jakim sie nam podoba i w cenie, ktora nam odpowiada) oraz skonfigurowac. Funkcjonalnosc podobna do zachodnich rozwiazan a ceny dla przecietnie zarabiajacych Polakow. Zapraszam do strony

Pozdrawiam. W.B.

Reply to
w.barcik