Inteligentne domy - jak to jest robione?

Konkretnie chodzi mi o medium transmisyjne. Używa się raczej magistrali
przewodowej czy jakichś rozwiązań "wireless"? W przypadku nowego budynku
przeciągniecie skrętki (np. pod magistralę CAN) pomiędzy wszystkimi
czujnikami, lampami, włącznikami czy gniazdkami jest jeszcze możliwe.
Jednak w przypadku dostosowywania istniejącej instalacji może to być
BARDZO kłopotliwe.

Jak wygląda kwestia niezawodności rozwiązań bezprzewodowych, choćby przy
zastosowaniu tych prostych modułów na 433 MHz? Można myśleć o budowaniu
w oparciu o nie jakiejś prostej automatyki domowej? Jakiego zasięgu
można się spodziewać po uwzględnieniu obecności kilku ceglanych ścian po
drodze?

Może stosowane są jakieś bardziej egzotyczne rozwiązania, np. puszczanie
po kablach instalacji elektrycznej składowej zmiennej w.cz.?

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?

Różne. Ostatnio np przeczytałem o Z-Wave

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?

Najnowszy trend to telepatyczne sterowanie domem, a jaka oszczednosc
energii elektrycznej ?

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?
Ten trend jest związany z faktem,że domy są znacznie bardziej inteligentne
od właścicieli, a raczej użytkowników, bo właścicielem jest bank.

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?

Standard X-10. To nie jest egzotyczne, a standardowe. Znane od lat.
Sygnal idzie po sieci zasilajacej

http://www.x10.com/homepage.htm

Ja tego uzywam w domu. To jest BAAARDZOOO stare, ale jak dla mnie
wystarczy. Sa nowe standardy; teraz duze budynki pzremyslowe nei maja
wylacznikow do swiatel, oparwki sa "inteligentne". Sygnal idzie po
sieci zasilajacej, tak jak szedl w X-10

Dyskusje na temat nowszych standardow zastepujacych X-10 znajdziesz na
przykald tu

http://forums.x10.com/index.php?topic25%837.0

Nie jestem espertem w tej dziedzinie, bo X-10 mi wystarcza

A.L.

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?

"Tak jak" ale zapewne juz nie X10.

Bo to standard taki sobie, jakos slabo sie przebil, moze dlatego ze
kiepski.
Ale na male domki i dla mniej wymagajacych klientow moze wystarczy.

J.

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?

Oczywiście można wybrać coś tam z gamy produkowanych
masowo sprzętów .
http://en.wikipedia.org/wiki/Home_automation
Niezłe rozwiązanie dla majsterkowiczów to amatorski serwer
do którego można podpiąć większość dostępnych urządzeń.
Nielależnie od protokułu - żeby nie wiązać się
z producentem czy ze standardem, i ominąć ich ograniczenia
niedostępność lub wysokie ceny elementów systemu .
np.
http://wiki.nethome.nu/doku.php/start

--
AW

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?

Jeśli chodzi o rozwiązania przewodowe wymagające kładzenia dodatkowego
kabla: ethernet, can, rs485 (np. HomeMatic), rs232 ale też rozwiązania w
stylu 1-wire (prowadzimy do każdego urządzenia przewód 4-żyłowy:
L+N+PE+linia danych).
Przy bezprzewodowych jest tyle rozwiązań ilu producentów. I faktycznie
słyszałem o problemach, ale nie z zasięgiem tylko z zakłócaniem przez
inne urządzenia (np. pilot do bramy sąsiada "psuje" komunikacje między
modułami u nas).

Jakub Rakus

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?
.

no i dlatego rozsądny inwestor myśli o takiej instalacji na etapie
projektu domu, a nie jak "panie, mam już pomalowane ściany, ale
pomyślałem, co by sobie takie cóś zainstalować..."

Co gorsza zdarza się to nie tylko prywatnemu właścicielowi domku 100m2
ale też poważni inwestorzy lubią sobie przypomnieć o takim systemie na
etapie kładzenia wykładzin dywanowych...

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?
On Tue, 30 Jul 2013 02:13:15 +0200, sundayman

Merde. X-10 dziala po przewodach elektrycznych i jakos nic tego nie
zakloca. Uzywam od co najmniej 15 lat

A.L.

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?

X10 to antyk z marną przepustowością (50/60 bps), małą przestrzenią
adresową (16 domów po 16 urządzeń), sterowaniem tylko włącz/wyłącz (+
komendy typu zwiększ/zmniejsz).

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?
(+

A jaka jest teraz alternatywa do przesyłania po linii zasilającej?

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?

Choćby LonWorks z PLC.

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?

Czy potrzebna jest większa?

--
"zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
http://www.chmurka.net/

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?

No, jak chcesz np wszystkie okna zamknac i wszystkie rolety opuscic, a
kazda indywidualnie sterowana, i tych bitow trzeba jednak sporo i moze
to potrwac.

Czy tam wygasic wszystkie zarowki w pokoju, gy jest ich duzo.
Co prawda stopniowe zapalanie ma zalety :-)

J.

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?

Z tego co pamiętam, są tam jakieś broadcastowe polecenia.

--
"zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
http://www.chmurka.net/

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?

A co wiecej potzreba? Zeby zaparzyl kawe i ugotowal obiad?

A.L.

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?

Tia, a 640k powinno każdemu wystarczyć.

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?

W poczytnym tygodniku New Yorker, slynnym ze swych dowcipow
rysunkowych, byl taki rysunek: Dwie panie rozmawiaja. Na fotelu siedzi
facet. W prawej rece trzyma gazete, lewa ma podwinieta do lokcia, na
pzregubie zegarek, i przedramie razem z zegarkiem ma zanurzone gleboko
w stojacym obok fotela akwarium. Jedna kobieta mowi do drugiej: "Moj
maz nie lubi wydawac pieneidzy na darmo"

I tak wlasnie jest. Konstrukcja inzynierska jest piekna, jezeli
zapewnia funkcjonalnosc taka jak potzreba, minimalnymi srodkami.
Inaczej jest zwyciestwem technologii and zdrowym rozsadkiem.

X-10 to wlasnie taka konstrukcja. Robi to co robi - neizawodnie,
prosto i bez zadnych udziwnien.

Prosze o wskazanie mi do czego mianowicie x-10 nie wystarcza

A.L.

Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?

kolega zapomina poza wszystkim, że zwłaszcza w obiektach
"rezydencjonalnych" inteligentny budynek to nie tylko sterowanie
oświetleniem i roletami, ale także instalacja audio/video. Czyli
możliwość dystrybucji obrazu, dźwięku i wszystkiego innego, co dzisiaj
jest w kablu i w eterze.

Proponuję sobie poczytać o tym, co w tej materii proponuje Crestron,
który imho jest liderem tego typu systemów (nie, nie jestem ich
dealerem, natomiast robiłem kilka instalacji opartych na Crestronie).
To fakt, jest drogi, ale ich urządzenia umożliwiają na pełną integracją
WSZYSTKICH instalacji w domu. Stąd u nich magistrale pozwalające nie
tylko na transmisję sterowania, ale też mediów.

Oczywiście, można też zrobić system sterowania na jednym, multiroom na
drugim, a video na trzecim. I tak się czasem oczywiście robi - zazwyczaj
wyłącznie z powodów ekonomicznych.

X10 nie nadaje się do nawet średnich , już nie mówiąc o dużych,
systemów. Ilość i jakość dostępnych elementów systemu też jest marna.
Osobiście nie znam żadnego współczesnego systemu sterowania
korzystającego z X10 (poza Cardio, o którym można dyskutować, czy jest
współczesny, a i tam X10 to tylko opcja).

X10 nie oferuje ani wystarczającej niezawodności, ani funkcjonalności do
czegoś co można nazwać profesjonalnym systemem. O ile osobnik z pilotem
w ręku może sobie klikać tak długo, aż mu się ta lampka zapali, to jeśli
system ma "panować" na obiektem, z pełną informacją zwrotną o jego
stanie, to X10 zupełnie się do tego nie nadaje.
I nawet nie chodzi głównie o przepustowość, ale zawodność (gubienie
informacji jest nagminne nawet na bardzo małych odległościach), i brak
po prostu odpowiednio elastycznego protokołu.

Proponuję sobie poczytać
http://en.wikipedia.org/wiki/X10_ (industry_standard)
Niestety X10 to historia techniki, która dziś obecna jest tylko w dziale
"hobby".

Dlatego właśnie te systemy bazują na przewodowych połączeniach. Co
zresztą nie jest żadnym problemem, o ile ktoś pomyśli o tym na etapie
budowy , a nie po.
Oczywiście zdarzają się sytuacje, kiedy kabli już kłaść nie można, ale
wtedy jest to zawsze proteza pełnowartościowego systemu - i trzeba się z
tym pogodzić. Zresztą nawet wtedy nie da się w 100% zrezygnować z
okablowania.

Site Timeline