Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N

Jestem w trakcie porzadkowania instalacji w domu. Dotychczas nie bylo
porzadnie zrobionego PE. Samo N i faza.
Teraz robie wszedzie PE i N ale PE jeszcze nie podpialem do
uziemienia.

No i przy podpinaniu kolejnego gniazdka okazalo sie ze bolec
"swieci" (sprawdzanie neonF3%wkowym B6%rubowkrEA%tem. Po zmierzeniu napiEA%
cia
N-PE wyszlo ponad 70V.
Wszystkie N i PE podpiete do dwu szyn w jednej skrzynce.
Zaczalem szukac przyczyny.
Odlaczylem wszystkie wtyczki z bolcami i napiecie miedzy PE i N spadlo
do okolo 5V (mierzone miernikiem marketowym).
Podlaczylem wszystko (komputer, monitor, ups, telewizor, lodowke) co
ma bolec i napiecie wzroslo do okolo 23V.
Podlaczylem piekarnik i plyte gazowa z zapalarka elektryczna i
napiecie wzroslo do 70V.
Zwarcie PE i N nie wywala korkow. Niestety nie mam amperomierza wiec
nie wiem ile tam pradu plynie.
Wszedzie mam porzadek z "kolorami". N - niebieski do prawej dziurki w
gniazdku, PE do bolca.

Pytanie:
Czy to normalne ze urzadzenia tak "popuszczaja" napiecie na przewod
PE?
Jakie napiecia moga byc pomiedzy PE i N zeby bylo w normie?

Podejrzewam ze jak podepne roznicowke to beda cyrki. Instalacja nowa i
wlasciwie prosta. Puszek mam w sumie 3 sztuki i wszystkie kable jak
ida to prosto z gniazdka do skrzynki.

PS.
Jakby co to mam znajomego elektryka wiec podejdzie o zerknie ale
chcialbym zrobic/sprawdzic sam.

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N

[...]

"swieci" (sprawdzanie neon贸wkowym 艣rubowkr臋tem. Po zmierzeniu napi臋cia
[...]

Gdy zadajesz takie pytania odpowiem Ci tak:
Nie r贸b tego sam bo Ci臋 pr膮d zabije.
PE nie mo偶e wisie膰 w powietrzu!
PE musi by膰 po艂膮czone z N na wej艣ciu instalacji.
I mo偶e by膰 ten punkt dodatkowo dobrze uziemiony.
W ka偶dym troch臋 bardziej z艂o偶onym ni偶 偶ar贸wka urz膮dzeniu elektronicznym s膮
kondensatory przeciwzak艂贸ceniowe pod艂膮czone mi臋dzy faz膮 a PE oraz N i PE.
Dla pr膮du zmiennego robi膮 dzielnik napi臋cia zazwyczaj 1/2 gdy PE wisi w
powietrzu.
Podsumowuj膮c, mam obawy czy r贸偶nic贸wki dobrze po艂膮czysz.

t-1

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N

OK. Tak tez zrobie. Dotychczas sadzilem ze PE jest podpinany do
obudowy urzadzenia i na nim nie powinno byc napiecia.

To tez jest w planie.

A tego nie wiedzialem. To by tlumaczylo czemu takie zachowanie
obserwuje.

Po zrobieniu wszystkiego weryfikacje przeprowadzi ten moja znajomy
elektryk.
Podpytal bym go dzis ale niestety jest teraz pare dni nieosiagalny
wiec pytam tutaj.

Udalo mi sie sprawdzic ze komputer, telewizor, pralka, lodowka
(urzadzenia wyposazone we wtyczke z otworem na bolec) nie robia takich
uplywow.
Tylko UPS (apc) i kuchenka z piekarnikiem podnosza napiecie na PE.

Dziekuje za wskazanie gdzie popelnilem blad.

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N

Idiota! I ty si臋 bierzesz za remont instalacji elektrycznej? Za samo to
powiniene艣 dosta膰 tak膮 grzywn臋, 偶e 10 elektryk贸w by艣 za ni膮 zatrudni艂.

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N
Pan Tomasz W贸jtowicz napisa艂:

No to by by艂o po ptokach.

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N
Hello Tomasz,

Ej偶e, spokojniej. Elektryk贸w-idiot贸w nie spotka艂e艣 w swoim 偶yciu?

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N

Ju偶 elektrycy idioci przyprowadzaj膮 mnie o skok ci艣nienia. Nie-elektrycy
idioci to ju偶 dla mnie za wiele.

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N
Hello Tomasz,

Elektryk-idiota na grupie nie zapyta, jak czego艣 nie wie, tylko
podpina si臋 z ta swoja 偶ar贸wk膮 na kabelkach i 艂膮czy jak popadnie.
Elektryk idiota potrafi wpi膮膰 tak膮 偶ar贸wk臋 pomi臋dzy L a PE, zdziwi膰
si臋, 偶e wywali艂o r贸偶nic贸wk臋, jako lekarstwo zewrze膰 PE z N za
r贸偶nic贸wk膮 (na 偶ar贸wce nie wywali - za ma艂a r贸偶nica pr膮d贸w), w艂膮czy膰 boiler,
zdziwi膰 si臋, 偶e wybi艂o r贸偶nic贸wk臋, wymieni膰 boiler na nowy i ponownie
zdziwi膰 si臋, 偶e r贸偶nic贸wk臋 wybija (autentyk!).

Ten - zapewne m艂ody - cz艂owiek przyszed艂 tutaj i zapyta艂. Dla nas jest
to wiedza podstawowa, dla niego tajemna. Ale nie kombinowa艂, nie
zwiera艂 PE z N przypadkowo, tylko

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N
Zgadzam si臋 z tob膮, ale tam gdzie ryzykuje si臋 偶ycie ludzkie, nale偶y
najpierw zapyta膰, a potem robi膰, bo odwrotnie mo偶na doprowadzi膰 do
nieodwracalnej tragedii, zw艂aszcza gdy eksperymentuje si臋 z PE. Gdyby
napisa艂, 偶e "g艂upio po艂膮czy艂em fazy i posz艂o zwarcie mi臋dzyfazowe", to
bym si臋 u艣mia艂. Ale grzebanie w PE przyprawia mnie o skok ci艣nienia.

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N

藕le podchodzisz do sprawy, zostaw to mierzenie up艂yw贸w. Co Ci臋 one
obchodz膮. Masz sie martwi膰 o rezystancj臋 pomiedzy PE i N. Ma by膰 jak
najni偶sza. Max kilka om贸w.

I masz po艂膮czy膰 przew贸d PEN kt贸ry przychodzi z klatki schodowej do
nowych przewod贸w PE i N w rozdzielnicy w mieszkaniu i tylko tam.

Je艣li PEN ju偶 "艣wieci" to szukasz przyczyny w stron臋 偶r贸d艂a zasilania.

--
Piotr

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N
Dnia Sat, 26 Nov 2011 07:50:15 -0800 (PST), ptoki napisa艂(a):

Skoro nie podpi膮艂e艣 to nic dziwnego 偶e mierzysz takie dziwne napi臋cia na
bolcach. Podepnij i b臋dzie OK, w granicach jednego domu r贸偶nica miedzy N i
PE nie powinna by膰 wy偶sza ni偶 kilka V.
--
Jacek

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N
OK. Rzeczywiscie po przemysleniu wychodzi ze nie dokonczylem sprawy.

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N

Kolego Ptoki!!!
Szczerze radz臋 nie dotyka膰 si臋 do tego samemu- bo z opisu wnioskuj臋 偶e
nie wiesz zbyt du偶o o elektryce.
Kilka uwag:
1. Musi by膰 koniecznie ustalony uk艂ad zasilania w Twoim mieszkaniu
(domu) TN czy TT- jest to zagadnienie podstawowe bez kt贸rego nic dalej
nie zrobisz dobrze.
2. Nie s艂uchaj rady odno艣nie 艂膮czenia N i PE i uziemiania ich. Bez
rozpatrzenia punktu 1 gdy b臋dziesz mia艂 akurat uk艂ad TT to b臋dzie to
kardynalny b艂膮d.
3. Pod艂膮cz 偶ar贸wk臋 mi臋dzy N i PE i zmierz napi臋cie (mo偶esz by膰 zdziwiony)
Pozdrawiam

Ps. Napisa艂em o uk艂adzie TN i TT ale oczywi艣cie w rzeczywisto艣ci b臋dzie
to TT lub TN-C lub TN-S lub TN-C-S (o ile instalacja zrobiona jest
zgodnie ze sztuk膮)

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N
Dnia Sat, 26 Nov 2011 18:54:30 +0100, WK napisa艂(a):

Naprawd臋 widzia艂e艣 gdzie艣 w domu mieszkalnym TT?
--
Jacek

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N
Oczywi艣cie- w艂a艣nie wczoraj mia艂em do czynienia z tak膮 instalacj膮.
Uk艂ad TT jest jeszcze niestety do艣膰 powszechny
Pozdrawiam

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N

Np bloki z lat '80 to najczC4%99sciej TT, na wsiach domy z lat 70,80 a =
nawet
poczC4%85tku 90 takC5%BCe, takC5%BCe niestety jest tego sporo.
Nie mC3%B3wiC4%85c juC5%BC o wspaniaC5%82ym 'wynalazku' aluminiowej =
instalacji, gdzie  =

strach
dotykaC4%87 ruszajC4%85cego siC4%99 gniazdka C5%BCeby '0' siC4%99 n=
ie urwaC5%82o.

-- =

Pozdr
JanuszK

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N

U墓藕ytkownik "janusz_kk1"

Np bloki z lat '80 to najcz脛聶sciej TT, --
Pozdr
JanuszK

I co jest uziemieniem?
Zmodernizowana wsp膫艂墓聜czesnie plastikowa instalacja wodna?

t-1

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N

  No tak, nie doczytaC5%82em chodziC5%82o o TN-C :)
uziemienia oczywiC5%9Bcie nie ma tylko zerowanie.
Ostatnio w bloku gdzie mieszkaC5%82em to tak miaC5%82em, niektC3%B3rz=
y przerabiajC4%85
instalacjC4%99 wC5%82aC5%9Bnie na TT i uziemienie podC5%82C4%85czaj=
C4%85 do CO (grzejnikC3%B3w)
potem ludzie (sC4%85siedzi) siC4%99 dziwiC4%85 C5%BCe grzejniki 'kop=
iC4%85' w bloku ;)

-- =

Pozdr
JanuszK

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N
U偶ytkownik "Jacek Maciejewski" napisa艂:

By膰 mo偶e jeszcze gdzie艣 si臋 uchowa艂y takie instalacje, ale praktycznie ja
osobi艣cie od dawna nie widzia艂em. Przecie偶 TN-C funkjonowa艂 kikadziesi膮t lat i
nast膮pi艂a naturalna eliminacja lokalnych uziom贸w. Dlasczego tak dawniej by艂o nie
wiem. Mo偶e kto艣 wyja艣ni膰?

Remek

Re: Instalacja elektryczna w domu. Napiecie miedzy PE a N

Dziekuje za sugestie. Na pewno skorzystam bo prace sa juz na tyle
zaawansowane ze warto rezultaty zweryfikowac.

Site Timeline