Ile warte są te tanie lutownice pistole towe (grzałkowe) - Page 2

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistole towe (grzałkowe)
Różniły się jeszcze tym, czy wyprowadzenia do grotu było nad żaróweczką
czy pod ;)

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: Ile warte są te tanie lutownice pis toletowe (grzałkowe)
  Lutownice

Lutownica w "jajku" to polska Lutola, firma ma się dobrze i produkuje
lutownice transformatorowe do dziś. www.lutola.pl

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grzałkowe)
Hello Padre,

Ale jakja już nie produkuje :(

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistole towe (grzałkowe)
Tak. Albo naprawić tą starą, albo najlepiej obie odpowiedzi na raz :)

Grzeje się dłuuugo. Jakieś kilka minut, jak kolbowa, tylko uchwyt ma
pistoletowy. A zostawiona sama sobie na zbyt długi czas - przegrzewa
się, a przynajmniej przegrzewa lut zamieniając go w krystaliczny proszek
i paląc topnik na węgiel, przez co luty wychodzą paskudne, a po chwili
lutowania jak ostygnie od lutowania - znów daje zbyt niską temperaturę i
produkuje "zimne luty".

Guzik przeważnie nie włącza grzania, a jedynie zmienia moc np 35>60W. W
kilku które rozebrałem bo nie grzały - przełączanie mocy odbywało się
przez zwieranie diody ;) Gdy dotykasz grotem czegoś "bardziej masywnego"
jak nóżka TO220 to możesz dodać mocy by tak szybko nie stygł grot i nie
glutowało się zamiast lutowania, choć odrobina wody święconej dałaby tak
samo marny skutek)

Mam kilka takich sztuk, przeważnie dość tanich, kupionych w sytuacji gdy
w terenie trzeba było coś głupiego zlutować a zapomniałem lutownicy, i
było bliżej na bazar/sklep-na-rogu niż do domu. Przeważnie po 1razowym
użyciu wrzucałem do skrzynki i woziłem... aż następnym razem okazywało
się że nie grzeją. Powodem awarii zawsze było łączenie drutu oporowego z
grzałki z miedzianymi zaciskami z kabla zasilającego (tulejki na scisk).

Po drobnych modyfikacjach te pseudo-lutownice całkiem dobrze sprawują
się do spawania/naprawiania plastiku (itp materiałów, np pękniętych
mocowań reflektorów samochodowych itp małych elementów)

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: Ile warte są te tanie lutownice pis toletowe (grzałkowe)

Stabilizacja ma sens takBF%e po to BF%eby mieE6% doB6%E6 duBF%B1 moc po=
zwalajB1%cB1%20
szybko dogrzaE6% grot a nie obawiaE6% siEA% jego przegrzewania. Jak ci20%
wystarcza transformatorF3%wka to kup takB1% nowB1%. Ja ich nie lubiEA% bo=
 trzeba20%
bez sensu pstrykaE6% BF%eby siEA% grot nie przegrzewaB3% jak siEA% lutuje=
 coB6%20
wiEA%cej niBF% jeden drucik. Co nie zmienia faktu ze mam 3 transformatorF3%
wki20%
(oprF3%cz 2 oporowych ze stabilizacjB1% i 1 hot air) - to wszystko na jed=
nB1%20
osobEA% :)
Pistoletowa oporowa to trochEA% nieporozumienie. ZwB3%aszcza BF%e za 40 z=
B3%20
moBF%na mieE6% stacjEA% ze stabilizacjB1%.
http://allegro.pl/stacja-lutownicza-lutownica-z-termostat-50w-zd-98-i1510 =
708163.html
Weller to nie jest ale koledzy majB1% takie i nie narzekajB1% za bardzo.

--20%

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grzałkowe)
Hello Mario,

http://allegro.pl/stacja-lutownicza-lutownica-z-termostat-50w-zd-98-i1510708163.html

Mam wrażenie, że to nie jest termostatowane tylko przymitywna
regulacja mocy na triaku. A to jednak nie to samo.

Używam od dość dawna pistoletowych, oporowych Vellemana VTSG130.
Kiedyś robili je z grzałką "ceramiczną", która przepalała się przy
którymś włączeniu. Teraz jest już grałka bardziej klasyczna i trwała.

Dziwi mnie bardzo, że nie robi się termostatowanych lutownic o tym
kształcie - czy nawet w tak banalnej kwestii musi być snobizm i
utrudnianie sobie życia nieporęcznym kształtem w imię bardziej
"profesjonalnego" wyglądu?

Re: Ile warte są te tanie lutownice pis toletowe (grzałkowe)

No to jest argument. Nie zaglB1%daB3%em  im do B6%rodka.

A jak z odkB3%adaniem rozgrzanej na bok aby utrzymywaB3%a temperature?

czy nawet w tak banalnej kwestii musi byE6% snobizm i

Mi stanowczo precyzyjniej pracuje siEA% trzymajB1%c lutownicEA% tak jak20%
dB3%ugopis kontrolujB1%c poB3%oBF%enie palcami a nie nadgarstkiem.

--20%

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grzałkowe)
Hello Mario,

Nie rozumiem pytania. Używam klasycznej podstawki ze "sprężyną".

Tobie - tak. Mi, operującemu od ponad 40 lat lutownicą
transformatorową, zdecydowanie lepiej pracuje się w pozycji, która nie
powoduje skurczów :(

Re: Ile warte są te tanie lutownice pis toletowe (grzałkowe)

Czyli to teBF% lutownica z podstawkB1%. Odpada jedna zaleta pistoletowej =

wzglEA%dem klasycznej. Przynajmniej w pakowaniu siEA% na wyprawEA% serwis=
owB1% :)

Nie wiem jak by mi siEA% lutowaB3%o elementy smd pistoletem. Przez analog=
iEA%20
obawiam siEA%, BF%e stosujB1%c dB3%ugopis w ksztaB3%cie pistoletu pisaB3%
bym jeszcze20%
bardziej nieczytelnie :)

--20%

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grzałkowe)
Hello Mario,

Zapewne gdybyś trzymał długopis 10cm od jego czubka, to też miałbyś
kłopot z czytelnym pisaniem. Poza tym - piszemy o  lutowaniu a nie o
pisaniu.

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistole towe (grzałkowe)

Aż zmierzyłem: od przewężenia uchwytu do końca grota równe 5cm. W
"superołówku" Pentela jest 3cm. Ale rzeczywiście większość lutownic jest
zupełnie nieergonomicznych. Poza tym - zależy, co się lutuje. Ja sporo
przelutowałem różnymi lutownicami i jednak *dobrej* grzałki nic nie
przebije, szczególnie przy naprawdę precyzyjnej pracy (poza "zabawkami"
typu hotair lub IR, ale to inna kategoria).
Starą lutownicą (która ma rzeczywiście ok. 10cm od uchwytu do końca
grota) też się całkiem dobrze lutuje - na pewno lepiej niż
transformatorówką. Kwestia jednak innego stanowiska pracy - do grzałki
musisz mieć dobry stół - na kolanie się nie da, a transformatorówką
owszem - bez większych problemów, z tym, że 0805 jest raczej poza
zasięgiem, a w grzałce to żaden problem. Mniejszych nie lutowałem bo nie
uĹźywam. Scalak z rastrem 0.5mm - Ĺźaden problem.

DD

Re: Ile warte są te tanie lutownice pis toletowe (grzałkowe)
em bo nie

Standardowo 0603, sporadycznie 0402, LQFP-100, czasami maB3%e QFN -20%
grzaB3%kowB1%. Duze elementy czy grube przewody transformatorF3%wkB1%.20%
Wylutowanie czegoB6% SMD z wiecej niBF% 2 pinami - hot air PT968. Nie20%
twierdzEA%, BF%e nie da siEA% polutowaE6% pistoletem precyzyjnych rzeczy.=
 Jak20%
dla mnie nie jest to najlepsze do tego narzEA%dzie.

--20%

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grzałkowe)
Hello Dariusz,

Ale one nie kosztują 20-30 PLN, nieprawdaż? Mnie w tanich grzałkach
męczy za sztywny i za gruby kabel, który usiłuje wyłamać mi nadgarstek
- w pistoletowej grzałce to obciążenie jednak przyłożone jest w sposób
mniej przeszkadzający.

Ale nie każdy lutuje tysiące punktów dziennie.

Ale zależy co tą transformatorówką lutujesz. Jeśli przewlekane, to na
pewno transformatorowa jest szybsza i wygodniejsza. A do drobnicy
używam grzałkowej pistoletowej.

Nie mam takich potrzeb. Nic poniżej rastra 50 mils nie używam.

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistole towe (grzałkowe)

Owszem, nie ta kategoria. Kabel to jeszcze mógłbym znieść, ale trzeba
jeszcze dodać do tego kiepski grot (nie wiem czemu wszyscy się uparli na
stożkowe groty do takich kobył - przecież to się do niczego nie nadaje)
i często źle dobraną moc. W sumie 3 powody, żeby tego nie kupować.
Wszystkie jakoś do obejścia, tylko czy warto? Wymiana kabla plus
regulator mocy plus dobry pasujący grot - i robi się trochę złotówek.
Wciąż mniej niż od razu porządna lutownica, komfort pracy znacznie
lepszy niż na początku, ale też znacząco mniejszy niż może być.

Zdarzają mi się takie dni. Wbrew pozorom to wcale nie tak dużo parę
tysięcy punktów. Ale sprzęt trzeba mieć do tego dobry - inaczej nic z tego.

TransformatorĂłwka jest szybsza tylko jak masz do polutowania kilka
punktów. Jak masz trochę więcej - przy dobrej grzałce transformatorówka
jest bez szans.

Czasem warto. Płytka z układami TSSOP zamiast SOP jest znacząco
mniejsza, ale wiem, że siedzisz w trochę innej tematyce (nawiasem mówiąc
też muszę trochę tego liznąć), gdzie takich obudów generalnie się nie
uĹźywa (pĂłki co).

Pozdrawiam

DD

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grzałkowe)
Hello Dariusz,

Ale ja cały czas piszę o sprzęcie amatorskim a Ty o profesjonalnym.

Mam nadzieję, że ten stan utrzyma się do mojej emerytury - o ile
dożyję.

Re: Ile warte są te tanie lutownice pis toletowe (grzałkowe)

W latach osiemdziesiatych miałem lutownicę transformatorową w kształcie
grubego na 3,5 cm długopisu, miała moc ~40W grot z drutu fi 0,7 i
odległość od palców do czubka grotu góra 5-6 cm. Myślę że dziś taką
polutował bym SMD całkiem nieźle. Jeśli czegoś nie lubię w
transformatorówkach to zjawisk magnetycznych na czubku grota, mogli by
wymyślić jakiś płynny start:) Obecnie jednak jedyna transformatorówka z
jakiej korzystam częściej to model 200W gdy czasem trzeba przylutowac
coś znacznie większego kalibru kiedy pojemność cieplna grota podstawowej
lutownicy jest za mała a dużej nie chce się grzać na jeden czy dwa luty.

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grz ałkowe)
a ja mam w domu prawdziwą "Lutolę" z 1967 roku. biłay plastik, jedna moc i
rok produkcji wytopiony stemplem na ciepło. cały czas dział :)

--
VSS

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grz ałkowe)

Chwalipięta ;)
--
Pozdrawiam Marcin Konstańczak (mkonst)
mkonst(malpa)et(kropka)put(kropka)poznan(kropka)pl

Rewelacja, to musi być niezwykle cenny prototyp biorąc pod uwagę że
firma Lutola działa od 1970 roku :)

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grzałkowe)
Hello Padre,

Wcześniej jajko robiła bodaj Radiotechnika Łódź - poprzednik
organizacyjny Lutoli.