Ile warte są te tanie lutownice pistole towe (grzałkowe)

Ostatnio odmówiła posłuszeństwa moja stara lutownica transformatorowa,
pamiętająca jeszcze lata dziewięćdziesiąte. Być może uda się ją jeszcze
naprawić, ale chwilowo nie mam na to czasu, a jakiś zamiennik by się
przydał. Nie wykonuję żadnych skomplikowanych prac na delikatnych
elementach, więc nie potrzebuję żadnej stacji ze stabilizacją i
regulacją temperatury. Zależy mi na tym, żeby lutownica działała
podobnie do starej, to znaczy rozgrzewała grot momentalnie tylko wtedy,
kiedy trzeba.

Mam po prostu kupić nową transformatorówkę? Pytam, bo rzuciły mi się w
oczy te współczesne, niewielkie lutownice pistoletowe (grzałkowe). Małe,
sprawiają wrażenie wygodnych i poręcznych, kosztują niewiele. Tylko jak
to działa? Grot rozgrzewa się szybko (momentalnie jak w
transformatorowej) czy trzeba przytrzymać włącznik, zanim będzie można
lutować? Jak wygląda kwestia ich awaryjności?

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grz ałkowe)

Najczęściej łamie się przewód na wyjściu z obudowy lub przy wtyczce. Czas
naprawy krótszy niż droga do sklepu :)
Wojtek

--
sygnaturka oczekuje na natchnienie :)

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grzałkowe)

Jeszcze można trafić w sklepach te starego wzoru

http://multisort.pl/product/2845.Lutownica%3Btransformatorowa%3B45%3B75W%3B230V.html

--
Piter

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grz ałkowe)
http://multisort.pl/product/2845.Lutownica%3Btransformatorowa%3B45%3B75W%3B230V.html

W Castoramie widziałem taniej, coś koło 70-80zł (chyba z przełączaną mocą).
Ja mam taka lutownicę z lat 80-tych, podebrałem ojcu :) Nadal działa, tylko
w śrubach wyrobiły się żłobki i grot dokręcam kombinerkami. Kabel
doprowadzający również ułamał się przy rękojeści - trzeba było go skrócić o
kilka cm. Tylko że do naprawy potrzebna druga lutownica, bo o ile pamiętam
do wyłącznika przewd jest lutowany.

Michał

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grzałkowe)

http://multisort.pl/product/2845.Lutownica%3Btransformatorowa%3B45%3B75W%3B230V.html

A może będziecie tacy dobrzy i napiszecie kilka słów
o lutownicach gazowych?
...do czego najlepsze?
...jakiej firmy?

...bo ja ostatnio kupowałem lutownicę w 1980 roku,
więc jestem dość mocno zacofany. :-)

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Ile warte są te tanie lutownice pis toletowe (grzałkowe)
W dniu 2011-03-27 22:48, Krzysztof TabaczyF1%ski pisze:
ci
B1%czanB1%
cam kombinerkami.

Do zabawy?

Przyznam, BF%e nie bardzo rozumiem koniecznoB6%E6 dokonywania naprawy sp=
rzEA%tu20%
elektronicznego w miejscach w ktF3%rych nie ma prB1%du.
ChociaBF% kiedyB6% przed laty pod namiotem naprawiaB3%em radio tranzystor=
owe20%
przy pomocy rozgrzanego na kuchence gazowej gwoBC%dzia z pomocB1% aspiryn=
y20%
jako topnika.

--20%

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grzałkowe)

http://multisort.pl/product/2845.Lutownica%3Btransformatorowa%3B45%3B75W%3B230V.html

Do zabawy?

Przyznam, że nie bardzo rozumiem konieczność dokonywania naprawy sprzętu
elektronicznego w miejscach w których nie ma prądu.
Chociaż kiedyś przed laty pod namiotem naprawiałem radio tranzystorowe
przy pomocy rozgrzanego na kuchence gazowej gwoździa z pomocą aspiryny
jako topnika.

------------------------------

Miewałem podobne przypadki...

Ale te lutownice gazowe produkuje tak zacna firma jak Weller.
Do zabawy? :-)

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Ile warte są te tanie lutownice pis toletowe (grzałkowe)
cam kombinerkami.

No dobra do naprawy umieszczonych na pustyni stacji pogodowych20%
zasilanych z baterii sB3%onecznych.

--20%

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grz ałkowe)
Na słupach i masztach też.

-----

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistole towe (grzałkowe)
Po zdjęciu grotu, z otwartym płomieniem - do robienia "Crème brûlée" a
dokładniej do osiągnięcia bardzo ładnie skarmelizowanego cukru na
powierzchni ;)

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grzałkowe)
http://multisort.pl/product/2845.Lutownica%3Btransformatorowa%3B45%3B75W%3B230V.html

uzywalem kilku (chyba nimrod) i problemem jest zawsze gaz, nawet dobrej jakosc
gaz powoduje ze sie po
jakims czasie zapycha i nierowno pracuje. Do powaznych rzeczy sie raczej taka
lutownica  nie nadaje
na dluzsza mete. Gaz kupowalem steinela specjalny do lutwonic gazowych.

--
pozdrawia
    yorgus

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grzałkowe)

http://multisort.pl/product/2845.Lutownica%3Btransformatorowa%3B45%3B75W%3B230V.html

Dzięki!
Bardzo cenna uwaga.
Chyba wybiję sobie z głowy tą lutownicę gazową.
...a tak mi się spodobała...

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grz ałkowe)

Identyczne sruby znajdziesz w starym kontakcie elektrycznym czy przelaczniku do
swiatla (od starych z PRL po dosc nowe - wszystkie maja taka sama srubke). Mam
kilka w zapasie, wygrzebane z kontaktow ktore szly do kosza - jestem przezorny
;P

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistole towe (grzałkowe)
A ja dopasowałem sobie skądś (jakaś obudowa PC?) wkręty z dużą głowką
"motylkową" by łatwiej wymienić grot palcami dokręcając precyzyjnie, bez
niszczenia śrubokrętem wkrętów. Problemem jest tylko dopasowanie skoku
gwintu, by nie niszczyć wyprowadzeń miedzianych, a równocześnie by
przenosił odpowiednie siły (drobnozwojowy się nie nadaje, wyrywa się
zbyt łatwo z miękkiej miedzi).

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: Ile warte są te tanie lutownice pistole towe (grzałkowe)

Zawsze można nieco oseparować od siebie płaskowniki miedziane
(wychodzące z lutownicy), rozwiercić je i założyć śrubę mosiężną z
nakrętką (choćby i motylkową).

--
Pozdrawiam.

Adam.

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grz ałkowe)

Te w hipermarketach to chyba bez wyjątku chińskie Topexy, z wyprowadzeniami
do zakładania specjalnych, metalizowanych grotów - szajs straszliwy, unikać,
jak ognia.

J.

Re: Ile warte są te tanie lutownice pis toletowe (grzałkowe)
[.....]
http://multisort.pl/product/2845.Lutownica%3Btransformatorowa%3B45%3B75W%3B230V.html
Mam taką (jeszcze działającą) z pierwszej połowy lat 80 ubiegłego wieku.
I to nie jest żaden stary model tylko "the cutting edge". :-) Lutownice
starego wzoru to AFAIR są takie w których tranformator jest zamknięty w
takim "jajku" a nie "prostopadłościanie". :-)

Re: Ile warte są te tanie lutownice pis toletowe (grzałkowe)
http://multisort.pl/product/2845.Lutownica%3Btransformatorowa%3B45%3B75W%3B230V.html

IIRC przed zielonymi "jajkami" były właśnie takie jak ta ze zdjęcia. Mam
podobną w domu, kupioną we wczesnych latach 80-tych. Takie zielone,
jajkowate pojawiły się chyba dopiero później.
A wcześniej były kanciate bakelitowe.

pzdr.
j.

Re: Ile warte są te tanie lutownice pis toletowe (grzałkowe)

Mamy w rodzinie zielone jajko z wczesnych lat 70 oraz czarne jajko z
późnych 80.

Pozdrawiam,
Michał

Re: Ile warte są te tanie lutownice pistoletowe (grz ałkowe)
ZTCP to oba rodzaje wystepowały równocześnie
moze 2 róznych producentów było...
--
Włodek

Site Timeline