ile V powinien miec akumulator

Czesc,

cos mi chyba juz akumulator siada.....NIESTETY

Jakie napiecie powinien miec akumulator po ladowaniu w trakcie jazdy?
Ostatnio w trakcie mrozow duzo nie jezdzilem, ale staralem sie zawsze
stawiac auto na spadku i tudziez tak byl odpalany (swobony zjazd). Na
miescie jak byla potrzeba to zapala bez problemu (za pierwszym
razem.....bo juz przejechany znaczy sie cieply).

Ale wczoraj przejechalem sie jakies 430 km w dwie strony (4 razy
odpalony a tak czysta jazda). Ladowanie od 13.8V (wlaczone swiatla,
radio, wentylator, szyba) do 14,0V bez.

Akumulator 5-10 minut po wylaczeniu silnika wskazywal na multimetrze
12.6V. Czy to dobrze czy zle???

Co wy na to??

L.

Re: ile V powinien miec akumulator

Dobrze, tylko taki pomiar niewiele mówi o jego kondycji. Sprawdź jeszcze
jak mocno leci napięcie po włączeniu świateł i dmuchawy i ile pokazuje
po kilku godzinach.

--
Grzegorz Jońca    GG: 7366919    JID: snipped-for-privacy@jabber.wp.pl
Green Trafic 140 dCi

Re: ile V powinien miec akumulator

Za malo, w zime lepiej jak jest nawet powyzej 14,5.
13,8 nie nadaluje w mróz akumulatora praktycznie w lato - aby, aby. To
prawie napiecie pracy buforowej a nie cyklicznej.
Niby niewielka róznica w napieciu ale dla akumulatora gigantyczna.

Lukasz

Re: ile V powinien miec akumulator
Witam!

Nieprawda, 14.5V dla aku to napiecie troche za duze (gazowanie)

Naladuje

Jak przyjmiesz bardzo mala rezystancje wewnetrzna aku, to z prawa Ohma
wyjdzie tobie ladnie ze nawet roznica 1V powoduje "mozliwosc" przeplywu
duzych pradow.
Oczywiscie alternator tyle nie da, wiec ograniczenie jest od strony
ukladu regulacji napiecia i pradu.
Ale naladowac naladuje.

Re: ile V powinien miec akumulator

Do pracy cyklicznej napięcie normalne i zalecane.
Co wiecej przyjmuję jakieś -(4 do 5)mV na celę od 14,5 (20 stopni) - wyjdzie
w -20 ponad 15.

www.ti.com/lit/an/slua115/slua115.pdf

Do tego mozna sobie poszukać dokładnych danych Yuasy, czy innego producenta.

Zobacz sobie czas dochodzenia do 100% naładowania przy -15 przy
stabilizowaniu 13,8 na klemach. Prąd łądowania w tej fazie jest poniżej
ograniczenia alternatora.
To będą wieki w wymiarze samochodowym. Owszem ładunek zgromadzony bedzie
jakiś i umożliwia odpalanie ale lepiej mieć akumulator naladowany szybciej
niż wolniej. I lepiej mieć w nim 100% możliwego ladunku niż średnio znacząco
mniej.

Łukasz

Re: ile V powinien miec akumulator
Może na początek niech autor wątku poda ważne dane:
czy akumulator jest w komorze silnika, w kabienie czy w bagażniku.
Później będziemy dyskutować.
Jeśli w komorze silnika to przy -25stC na zewnątrz po godzinie od odpalenia
akumulator będzie miał?
5stC? 25stC?
--
pzdr ,j.r.

Re: ile V powinien miec akumulator

Chyba na ładowarce. W samochodzie masz regulatory ustawione fabrycznie
zazwyczaj na 14.4 V.

Akumulator w pełni naładowany ma jakieś 13,5 czy 13,7 wolta. Aby to
uzyskać musisz ładować większym napięciem. No chyba ze byłby ładowany
ciągle przy pracy buforowej (alarm/UPS)

Re: ile V powinien miec akumulator
Hello Mario,

W nowszych samochodach może być 13.8V - dostosowanie do żelowych
akumulatorĂłw...

W samochodzie ciężko odróżnić pracę buforową od cyklicznej... Wszystko
zależy od czasów przejazdów pomiędzy postojami.

Re: ile V powinien miec akumulator

Łatwo sprawdzić wstawiając dość dobrze podładowany akumulator (aby za
bardzo nie obciążał) i zobaczyć do jakiej wartości dąży napięcie gdy
wyłącza się odbiorniki i wkręca obroty.

No ale regulatora nie przestawiasz w zależności od typu planowanej
jazdy. Jest fabrycznie ustawiony na jakąś wartość. Do tej pory
spotykałem się z 14.4 V.

Re: ile V powinien miec akumulator

Z racji pracy mam w samochodach przechodzone żelówki z UPSów i bez zmian w
regulatorze śmigają zwykle zaskakująco długo (3-4 lata, sumarycznie z 8 lat
pracy), ot taki eksperyment. W żelowych zresztą przy pracy cyklicznej też
można z napięciem podjechać do znamionowo 14,5V - ale to o czym piszesz
niżej - trudno określić czy to cykliczna czy buforowa.
Z moich doświadczeń wynika, że standardowe padają z racji wytrzęsionego
materiału płyt, zmian w strukturze z racji głębokiego
rozładwania/zasiarczenia. Nie często moje aku wysycha - ubytek elektrolitu
powstaje tylko upalnym latem - gdzie znów powinno się napięcie ładowania
zgodnie z zasadą zmniejszać no i do tego akumulator pracuje non stop praweie
w pełni naładowany.
Regulator w moim samochodzie ustala od prawie 15 przy -25 do 14 przy +30.
Łukasz

Re: ile V powinien miec akumulator

Dobrze że mój akumulator o tym nie wie, bo musiałbym codziennie latać z
prostownikiem.

--
Grzegorz Jońca    GG: 7366919    JID: snipped-for-privacy@jabber.wp.pl
Green Trafic 140 dCi

Re: ile V powinien miec akumulator

Ale pewnie wie, czy ma w sobie 100% możliwego ładunku.
A przy 13,8 w zimie raczej nie ma.

Łukasz

Re: ile V powinien miec akumulator

Glupoty wypisujesz.

--
Karolek

Re: ile V powinien miec akumulator

Też miło mi Cię poznać, coś wiecej możesz w temacie?
Charakterystyki, czasy, mile widziane.
Łukasz

Re: ile V powinien miec akumulator

Zapominacie o jednym: o sposobie (warunkach) pomiaru.
Też kiedyś mierzyłem i byłem zaskoczony, że nie przekracza 14,0V
Napięcie zależy nie tylko od obciążenia, od stanu naładowania też - 14,5V
uzyskiwałem zaraz po odpaleniu samochodu. Sprawa dodatkowa: mierzył napięcie
na alternatorze? pewnie nawet nie na akumulatorze - to alernator ma mieć
napięcie 14,5V - akumulator ma trzymać "swoje". Aby uzyskać spadek 0,5V przy
prądzie 25A wystarczy 20mohm.
I całą teorię burzy jeszcze sprzężenie zwrotne: elektronika silnika pilnuje
stanu nładowania.

Teoria, teorią a samochody jeżdzą przy 14V

--
Desoft

Re: ile V powinien miec akumulator

Powinno być bliżej 14,4 V i to z małą zależnością od włączanych świateł
czy ogrzewania szyby. Może być ze akumulator jest slaby bo alternator go
słabo ładuje. Miałem tak jak szczotki wyżłobiły mi rowki w pierścieniu
ślizgowym i nowe szczotki nie chciały dobrze leżeć w tych śladach.
Pomogło wygładzenie pilnikiem napędzając wirnik z wiertarki :)

Kilka minut po wyłączeniu to powinien raczej pokazywać około 13,5 V.

Re: ile V powinien miec akumulator

auto stoi na dworze od 16h (w nocy bylo -9 C) - napiecie na
akumulatorze 12.6V nadal tyle ile wczoraj.

Re: ile V powinien miec akumulator

Moim zdaniem niedoładowane.

Re: ile V powinien miec akumulator

+48h akumulator wykazywal 12.38V - nie byl odpalany....

--
ThinkXtra

Re: ile V powinien miec akumulator

bez obciazenia nie za wiele można powiedzieć o stanie akumulatora.

Artur(m)

Site Timeline