Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?

laptop jest stary celeron 1200 california access, bateria jest juz stara i
trzyma tylko 25-30 min( i tak duzo ;)).
Dobrym rozwiazaniem w plenerze mysle ze jest aku. zelowy 12V 7Ah +
przetwornica.
Pytanie ile pociagnie ten aku takiego laptopa ?. Jak to policzyc.

Dzieki

Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?
Jeśli znasz pobór prądu laptopa i napięcie zasilania to będzie tak mniej
więcej:

Uzas - napięcie zasilania laptopa w [V]
Izas - prąd zasilania w [A]
n - sprawność przetwornicy nie mam pojęcia ile, ale jak dasz 70% (czyli 0,7)
to będzie ok

t zasilania = n*(7[Ah]/Izas)*(12[V]/Uzas)

Inna metoda, to policzyć energie w posiadanej baterii, czyli pomnożyć Ah
przez V i porównać to
do 7Ah*12V To co wyjdzie to będzie róznica pojemności oryginalnych baterii
do aku.
Oczywiście oryginalnych nowych ;-) To co wyjdzie pomnożyć prze 0,7 (tak +/-)
i wyjdzie.

Zbyszek

Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?

Wielkie dzieki za tak wyczerpujaca odpowiedz. Zasilanie laptopa MAX to 3.7 A
i 20 V.
Tak wiec oblczylem na sucho wyszlo mi 7h godzin ?.
0.7*(7Ah/3.7A)*(12V/20V)=7h. Oczywiscie zakladajac ze, laptop bedzie chodzil
przy max obciazeniu.

Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?
Hello |3eR|<0,

Czyli 74W

ROTFL! Perpetum mobile usiłujesz zbudować?
12V 7Ah to zaledwie 84Wh. Przy obciążeniu 74W, po uwzględnieniu
sprawności przetwornicy wychodzi mniej niż godzina.

Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?

A powinno wyjść poniżej godziny.

Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?

w takim razie pomylilem jednostki w obliczeniu ?:>

Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?

Pomijajac juz bledne obliczenia, ten laptop w warunkach normalnej,
ustalonej pracy nie bedzie pobieral wiecej niz 20-30W

c.

Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?

Pomijając ewidentny błąd w obliczeniach to te 74W to raczej jest maksymalna
moc jaką
laptop może pobrać z zasilacza. Normalnie pewnie będzie dużo mniej. Jam mam
np.
baterie o pojemności ~5Ah (o ile dobrze pamiętam to deklarowane jest chyba
cos w okolicah 4700mAh)
i laptop na tym chodzi ponad 3 godziny. Generalnie to ciezko powiedzieć. To
ile laptop zezre
to zależy od bardzo wielu czynników, tego co się robi, jakie jest obciążenie
procesora, czy dyski
duzo mieszają jak często załącza się wentylator itp, itd.

Myślę, że można przyjąć że starsze laptopy na swojej baterii powinny
wytrzymywać około 2h
nowsze około 3h, potem to już możesz sobie policzyć stosunek pojemności
akumulatora do
deklarowanej pojemności baterii, uwzględnić sprawność przetwornicy i coś tam
powinno wyjść.

bhk

Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?
No jakoś dziwnie to policzyłeś, mi wyszło około 0,8h Starałem się napisać
max prosto,
tak by wklepać w kalkulator, ale tu masz:

7Ah/3,7A = 1,9h
12V/20V=0,6

0,7 *1,9*0,6 =0,798h

Oczywiście to przybliżone obliczenie, bo laptop tyle bierze przy max
obciążeniu.

Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?

z praktycznych testow (podobnej mocy sprzecik) - okolo godziny-dwoch, i
dobija to zdrowo akumulator.

przy pracy oszczednej (dysk off, matryca na minimum jasnosci, linux i
wlaczone oszczedzanie energii, wylaczone wifi itd) ~3h.

sporym problemem przy tak malej zelowce jest jej wlasna rezystancja
wewnetrzna, rozladowywanie jej pradem 2-3A przez dluzszy czas niezbyt jej
sluzy, czasem styki i laczniki miedzy celami potrafia sie zrobic cieple.

druga sprawa to sprawnosc przetwornicy i jej impulsowy charakter pracy, im
bardziej rozladowany (i dobity) akumulator tym mniej sprawnie to dziala -
zwlaszcza ze w tych tanich daja kondensator tylko tak zeby to przeszlo
testy EMI - potrafi sie zrobic mocno goracy.

duzo lepiej sie robi gdy wezmie sie dwa takie akku rownolegle , albo
porzadna zelowke 20Ah. na 20Ah akumulatorze , bez dobijania (rozladowywania
ponizej 11.5V) udalo mi sie przepracowac okolo 5h, i nic sie nie robi wtedy
(poza przetwornica) cieple.

--

Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?
Raczej bardzo złym. To prawie jak ukraść cysternę spirytusu, sprzedać, a
kasę przepić.
Lepiej dorzuć do tego aku jeszcze szeregowo drugi 6v 7Ah (rozmiarem
pasuje), albo od razu weź 3x 6v 7Ah, będziesz miał napięcie w sam raz,
wepnij to w miejsce oryginalnego aku od laptopa i gotowe, nic więcej nie
kombinuj.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?

wepnac w miejsce orginalnego zasilania bez przetwornicy ?. bede mial ok 18V
moj lap potrzebuje niby 20 V ?.

Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?
A co za różnica? 20v nominalnie, sprawdz od ilu działa. Zapewne od 16
już spokojnie będzie działać, wiele nawet przy 12 chodzi ok. W środku ma
przetwornicę, najwyżej przy tak niskim napięciu nie będzie ładować aku,
ale tego nie potrzebujesz chyba?

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?

chetnie sprawdze takie rozwiazanie, szkoda ze nie trzeba bedzie to kupic.
Ale jestli 3x aku 6V styknie to bede do przodu o przetwornice, pozostanie
ladowarka. Tak swoja droga jesli mam zasilacz universalny bede mogl ladowac
taki zelowy ?.

Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?
Odnosnie propozycji podlaczenia rownolegle 3x aku 6v to czy takie aku beda
ok ?:
http://www.allegro.pl/item600523261_akumulator_zelowy_4_5ah_6v_szybka_tania_dostawa.html

Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?

nie równolegle tylko szeregowo!
a.

Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?

nie na robi sie jakies maslo maslane
Jesli podlacze 3x takie aku szeregowo to uzyskam ok 18V ale prad bedzie o
wartosci jednego aku.
Jesli rownolegle to bede mial tylko 6V ale prad 3x moc aku.
I gdzie to podpiac w miejsce orginalnej baterii?, ale wtedy jak dokladnie to
podlaczyc i czy lap sie w ogole uruchmi. A moze w miejsce zasilania na
"zywca" bez przetwornicy podlaczyc szeregowo 3x 6V ?.

Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?

niestety nie jest to tak oczywiste.
tzn. z praktyki wiem ze owszem, sporo lapkow chodzi duzo ponizej swoich
znamionowych napiec, i zaden mi sie z powodu zbyt niskiego napiecia nie
spalil, ale nie posiadam w swojej 'kolekcji' zadnej z 'nowoczesnych'
chinszcyzn pracujacych na granicy wytrzymalosci.
lapkow z dziwnych napiec przewinelo mi sie w sumie kilkanascie i zaden sie
nie spalil do tej pory ;)

zauwazylem rowniez tendencje ze im 'szybszy' lapek (bardziej pradozerny) tym
wyzszego napiecia wymaga.

problem moze byc w tym , ze im nizsze napiecie, tym wyzszy pobierany przez
lapka prad (a tym samym wiekszy prad przeplywajacy przez klucz
przetwornicy)
teoretycznie dobra przetwornica powinna miec zabezpieczenie termiczne , w
praktyce to czasem uklad kluczujacy mosfetami przetwornicy jest duuzo dalej
niz te mosfety, tak ze moze cos pojsc z dymem...

--

Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?
Autor pisze że to celeron 1200. Więc ani nowoczesny ani wymagający...

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: Ile pociagnie aku. zelowy>przetwornica dla laptopa ?

Nie lepiej kupić najtańszą podróbke na te 20V ale jednak Li-Ion?

Akumulatory żelowe mają bardzo słaby
stosunek energii do masy akumulatora, zaledwie 30-40Wh/kg

Dla Li-Ion jest to 150-200 Wh/Kg.