I stała się ciemność...

Zauroczony sloganem: ,,niech moc będzie z Tobą'', połakomiłem się na moc... A było to tak...

-===-

Miałem 5 żarówek halogenowych (zasilanych napięciem zmiennym/przemiennym/naprzemiennym o napięciu 12 V) o mocy 20 W każda i kącie świecenia 30° -- bez względu na to, co miałby oznaczać ów kąt. Świeciły w łazience (3 sztuki) i w WC (2 sztuki) od ponad 11 lat. :)

Jedną z nich, świecącą w łazience wymieniłem ze 4 lata temu (nie wiem, którą) na taką samą, :) bo uległa przepaleniu.

Teraz jedną z tych łazienkowych wymieniłem na halogenową żarówkę o mocy 35 W i kącie świecenia 30°, zaś drugą wymieniłem na tradycyjną multiLEDKę o sumarycznej mocy 1.5 W i kącie świecenia 60°. Nie zmieniłem napięcia zasilania ani gniazd. A jeśli napięcie zmieniłem, to tylko w efekcie ubocznym. jakim jest inny pobór mocy. W sumie miałem 3x20 W a mam teraz

20 W + 35 W + 1.5 W, czyli niemal tyle samo. Było 60 W, jest 56,5 W.

Żarówka o mocy 35 W pobiera prąd około 2.7 A i świeci na oko znacznie ciemniej niż żarówka o mocy 20 W pobierając prąd około

1.6 A, a nawet ciemniej niż multiLEDka o mocy 1.5 W, która na oko świeci tylko nieco ciemniej niż żarówka o mocy 20 W. 35 W Polux
<-- strona w budowie; kosztowała około 4 złotych 20 W Philips -- kupiłem ją dawno i nie pamiętam, ile kosztowała, ale bardzo drogo 1.5 W Polux
<-- strona w budowie; kosztowała około 24 złotych

Mogłem kupić blister zawierający 3 żarówki halogenowe o mocy 25 w -- za około 4 złote.

-===-

Połakomiłem się na moc i stała się nie tylko ciemność, ale i strata w portfelu?... Straty w portfelu spowodowanej zakupem pojedynczej, zapudełkowanej żarówki (zamiast blistrowanych trzech) pewnie nie ma, bo i po co mi te żarówki? :) Natomiast jest strata spowodowana zwiększoną mocą... Zapewne i oprawka szybciej ulegnie uszkodzeniu.

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" snipped-for-privacy@czytac.fontem.lucida.console> napisał w wiadomości news:jgi2uv$cjk$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Ja ostatnio na lumeny patrzę a nie moc pobieraną

Reply to
Irokez

Dnia Sat, 4 Feb 2012 11:37:43 +0100, Irokez napisał(a):

Nie wszyscy podaja (swoja droga - unia powinna taki obowiazek wprowadzic), i wtedy moc zostaje.

Ale niektorzy podaja - i to bywa smieszne, 70 lm - komu to potrzebne ?

Przypominam ze 100W "zwykla zarowka ma ok 1300, a 40W ok 400 lm

Dnia Sat, 4 Feb 2012 02:48:42 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

Ale cos tu jest nie tak. Np mylisz zarowki. Albo jakis odpad produkcyjny. Reklamowac ?

Po co dawac linki do stron w budowie ?

A ja kupilem blister z 5 swietlowkami za 20 zl. I swiatla mi nie brakuje :-)

"J.F." snipped-for-privacy@40tude.net

Może mylę nieco (0.1 A) prąd żarówki o mocy 3.5 W. Nie chce się mi wyciągać i jeszcze raz sprawdzać.

Kupiona w Leroju -- mogę po prostu zwrócić jako nieużywaną. ;) Być może przede mną miało ją wielu... ;)

Napisałem od razu, że w budowie, żeby inni nie tracili czasu. Po co dawać? Po to, aby pokazać, jakim szacunkiem obdarza ów Polux swoich klientów.

Drogo -- ja za 9.99 kupiłem 3 po 18 watów. Wyglądają jak odpady. :) Na przykład mają pokrzywione gwinty. :)

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

"Irokez" 4f2d0a7a$0$1273$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl

MultiLEDKa ma 90 lm -- lumenami żarówek ich prodecenci nie chwalą się.

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

"J.F." 7c8tzmtakn27.gt56ljwhehme$. snipped-for-privacy@40tude.net

Gdy umieścisz kilka takich obok siebie -- będziesz miał jasność co do tego, po co to komu. ;) Dla rozproszenie światłą. :)

Ja chętnie bym zobaczył cały sufit świecący równomiernie. :) Albo jakoś podobnie -- na krawędziach, jak monitor oświetlany świetówkami.

Na razie IMO LEDki są za drogie, aby z nimi eksperymentować na duża skalę. Zamontować coś na cały sufit i (gdy się nie spodoba) wywalić w śmietnik. :)

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

Przecież są gotowe lampy do kupienia. Najlepsze na OLED. Płyty sufitowe, kafelki na ścianę itp. Ale tanie to nie jest.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

"Waldemar Krzok" snipped-for-privacy@mid.uni-berlin.de

No właśnie -- tanie to nie jest. A ja mam oprawców ;) w suficie na halogenowe żarówki i chciałem tanim kosztem uniknąć ciemności, jakich spodziewałem się z uwagi na długi czas świecenia tychże halogenek i wykruszanie się ich.

Jedna przepaliła się kilka lat temu, druga przestała świecić jakiś czas temu -- uznałem zatem, że nadszedł kres wszystkich poza jedną nową, więc kupiłem LEDkę na próbę oraz halogenką na wypadek wpadki LEDki. W trakcie wymiany rzekomo przepalonej halogenki okazało się, że ta żyje, zatem być może i inne nie są na skraju śmierci, ale LEDka i halogenka już była kupiona.

W wolnej chwili (jaką miałem wczoraj) postanowiłem wypróbować nowe nabytki.

Wypróbowałem i opisałem efekty.

Mam teraz zapasowe dwie żarówki halogenowe o mocy 20 W każda.

-=-

Noszę się z zamiarem testowania LEDek -- na przykład mogę podświetlić jakimś wodoodpornym (nawet mam jeden, ale zbyt krótki) wężem wnętrze umywalki wiszącej pod blatem -- nieco przykrytej na krawędziach tymże blatem. :) Albo powiesić lustro oświetlone na krawędziach, z tyły.

-=-

Na razie opisałem to, co mnie spotkało z żarówką halogenową mocy 35 W. :) Miałem nadzieję na ,,zajebiste'' świecenie, tymczasem jest takież grzanie. :)

To małe żarówki o średnicy kryjącego je szkła wynoszącej 35 mm -- takich jest mało, mocowane na dwa druty. MR11, GU4, GZ4.

MultiLEDka może być zasilana zarówno napięciem stałym, jak i przemiennym, co mnie cieszy, albowiem nie muszę niczego zmieniać w instalacji 12 V. Ponoć nie każdą LEDke można zasilać napięciem zmiennym -- ponoć niektóre po czymś takim przepalają się.

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" snipped-for-privacy@czytac.fontem.lucida.console> napisał w wiadomości news:jgjoho$htk$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Jak nie mają czym to a i owszem. A ci co mają czym to a i owszem

Reply to
Irokez

"Irokez" 4f2d9c8a$0$1210$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl

Czy 90 lm z 1.5 W w LEDKach to dużo?

Żarówka o mocy 35 W ma baaardzo dużą bezwładność. Dłuugo rozświetla się i jeszcze dłuuuużej gaśnie.

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" snipped-for-privacy@czytac.fontem.lucida.console> napisał w wiadomości news:jgkbf1$g0d$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Moze zdecyduj sie czy chcesz oswietlac pomieszczenie czy budowac stroboskop ;)

Pozdro

Reply to
Waldek

"Waldek" jgmcvj$dq6$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl

Chcę słuchać gry na skrzypcach!

Na przykład tego --> 3. Song From A By Secret Garden

Wiem, że LEDka nie nadaje się do patrzenia, ale napisałem, aby przybliżyć wszystkim wygląd ;) żarówki. :)

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

"Waldek" jgmcvj$dq6$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl

Chcę słuchać gry na skrzypcach!

Na przykład tego --> 3. Song From A By Secret Garden

Wiem, że LEDka (zwłaszcza zasilana napięciem naprzemiennym, przechodzącym przez zero i mającym martwe półokresu) nie nadaje się do patrzenia, zwłaszcza na smyczki, :) ale napisałem o bezwładności świecenia, aby przybliżyć wszystkim wygląd ;) żarówki. :)

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

"Eneuel Leszek Ciszewski" jgi2uv$cjk$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl

Bóg ukarał mnie -- teraz ciemność jest jeszcze głębsza, noc jest czarniejsza a jedynie pobór mocy spadł o te 35W, ale i tak tylko wtedy ten pobór spada, gdy włączę światło... Coś chyba plączę...

Żarówka przepaliła się. Czyli świeciła parę godzin dziennie przez jeden (na dodatek krótki) miesiąc?

Duchu nieczyste zyskały nade mną przewagę -- łazienkę (miejsce mycia ducha? miejsce łaźni duchowej? -- coś chyba plączę...) przemogła ciemność...

Świetlicki mówił, że komuchom przeszkadzała kaźnia duszy, choć komuchy nie wierzyły w istnienie duszy. Ja, jako kapłan, wiem o tym doskonale, że Świetlicki duszę ma (a właśnie komuchy powątpiewały w istnienie tej duszy) ale sparszywiałą.

-=-

Tak czy siak -- ciemności mi nie są groźne. Odszukam paragon/fakturę, żarówkę zareklamuję, szmal (około 4 zote) odzyskam lub żarówkę na LEDkę (?70 lumenów?) podmienię za dopłata lub bez... A póki co -- mam dwie żarówki (kilkunastoletnie -- co najmniej jedna z nich kilkanaście lat świeciła) na podmianę... Obie po 20Watów...

Nie dam się szatanowi -- księciu cielności, jakoś przetrwam słuszny gniew Boży wywołany kupnem halogenowego szajsu...

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w

24 zl?

Jesli mam dobrze radzic - odzyskaj pieniadze i wplac na roczna lokate, moze za rok cos z tego wyjdzie.

Ewentualnie, patrzac tylko po katalogu, kup sobie np cos takiego: osram LED parathom MR16 4,5W

No chyba ze masz wielka ochote poeksperymentowac - moze jakies swietlowki na 12V, a moze podlaczyc samochodowa D2S z przetwornica, przestaniesz narzekac na ciemnosc :-)

J.F

"J.F" jiqb1r$gvl$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl

W ostateczności zgodzę się, aby było bez dopłaty. ;)

Do jakiego banku?

[Osram? Ja chcę do łazienki... nie do sracza... jak to delikatnie wyrazić?...]

MR16? Ja chcę MR11... nie MR16... Za duża średnica.

-=-

Po prostu chciałem obwieścić, że wielka moc (35W halogenu) świeciła krótko, ciemno i grzała się tak, iż mogła (popa_rzyć? co ma do tego dupa popa?) być nieprzyjemna w dotyku.

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

"Eneuel Leszek Ciszewski" jiq8tr$ado$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl

Bestii ma teraz około 1.5 kohmów. :) I trzeba przyznać, że jej opór rośnie...

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w

No i nieporozumienie - popatrzylem w twoj pierwszy post i zrozumialem ze to ta LED lampa padla po miesiacu. A to zwykla zarowka halogenowa sie spalila.

Ale zeby o spaleniu zarowki pisac na grupe ? No to pewnie pieniedzy nie odzyskasz, chyba ze gdzies tam napisali ze rok gwarancji :-)

Bo to jakis zly halogen byl :-)

Reply to
J.F

"J.F" jiqnl5$oon$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl

Halogen był dobry -- ale złe moce go opętały. Wrzuciłem tam znów 20W Phili_psa.

Reply to
Eneuel Leszek Ciszewski