HMI, PLC, Modbus - pytanie o konfigurację transmisji

Witam uprzejmie,

Po raz pierwszy będę używał sieci Ethernet oraz protokołu Modbus w automatyce. W związku z tym mam pewne pytanie. Konfiguracja ma wyglądać tak:

Chciałbym, aby PLC był ustawiony jako Modbus/TCP Master -- będzie on sterował serwem oraz siłownikami. Jest też HMI z programem wizualizującym proces. Czy istnieje w ogóle taka możliwość, że PLC byłby Modbus/TCP Master, a HMI byłby Modbus/TCP Slave? W końcu to HMI tworzy zapytania do PLC o wartości różnych rejestrów, a nie odwrotnie -- w Modbus, to master odpytuje slave'ów. Tu mielibyśmy sytuację, że HMI (Modbus/TCP slave) miałby odpytywać PLC (Modbus/TCP master), co jest niemożliwe.

Chyba będę musiał pozostawić PLC jako Modbus/TCP Master do sterowania psiłowników i serwa, natomiast poprzez RS232 podłączyć PLC z HMI i niech biegają według protokołu producenta PLC.

Z góry dziękuję za pomoc. Robbo

Reply to
Robbo

Witam

A czy jesteś przekonany aby PLC z serwem łączyć via Modbus? Nie wiem jaki jest reżim czasowy tego procesu ale zdaje mi się że lepiej zawsze zastosować coś bardziej deterministycznego jakiś Profibus, CANopen czy Powerlink. Dodatkowo do HMI zastosował bym jednak osobną magistralę. Tu zazwyczaj nie ma takich wymagań czasowych ale transmisja PLC<>HMI może jednak wprowadzać opóźnienia do transmisji PLC<>SERVO jeśli są na wspólnej magistrali.

Paweł

Reply to
Paweł Sujkowski

Witam, Musi być Modbus, ponieważ sprzęt obsługujący ten protokół jest już zamówiony. Liczy się też cena, a tanie sterowniki, które używamy mają tylko Modbus i protokół własny producenta. Ponadto tworzę urządzenie, dla którego też oprogramuję obsługę Modbus. W tym sterowaniu transmisja między PLC a serwem będzie raz na ok. 2 sekundy, nie jest to też proces czasu rzeczywistego, dlatego jakieś ewentualne opóźnienia są akceptowalne. Bardziej mi chodzi o to, czy w ogóle jest możliwe, aby PLC był master, a HMI slave na Modbusie..

R.

Reply to
Robbo

Użytkownik "Robbo" snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news:4f5a2503$0$1220$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Witam. Własciwie dlaczego nie?, definiujesz rejestry jakie sobie master przeglada odpowiednio czesto, lub odpowiednio czesto do nich pisze i maszyna działa. Gdy panel coś zmieni w rejestrze, plc odczyta to i zareaguje, a nastepnie wynik tej reakcji zostanie wpisany do HMI. pozdrawiam. Michal M.

Reply to
michal

Chyba rozumiem. Czyli, robimy to jakgdyby na odwrót. To PLC (Modbus master) wysyła do HMI (Modbus slave) z odpowiednią częstotliwością wartości rejestrów, z którym HMI korzysta.

Reply to
Robbo