Histereza regulatora CO

Czołem.

Sąsiad z dołu się był wyprowadził, w związku z czym całe CO u mnie w w
mieszkaniu się totalnie rozregulowało. Mam stanowczo za duże rozrzuty
temperatur, prawie 3 stopnie. W pomieszczeniach, które mają 2 ściany na
zewnątrz zbyt szybko spada temperatura. Kombinuję w kierunku
umieszczenia regulatora właśnie w tych pomieszczeniach. Pytanie: co daje
właściwie histereza +/- 0.25 stopnia ? Obecnie mam +/- 0.5 stopnia, czy
jej zawężenie przekłada się jakoś *realnie* na trwałość kotła, koszt
paliwa itd. ? Obecnie mam regulator CO przewodowy, do eksperymentowania
mogę ostatecznie ciągnąć kabel nawet po ścianie, czy może jednak
szarpnąć się na regulator bezprzewodowy ? A może jakiś sprytny moduł RF
rozwiązał by sprawę tanim kosztem ?

--
P. Jankisz
Re: Histereza regulatora CO
Czołem.

Sąsiad z dołu się był wyprowadził, w związku z czym całe CO u mnie w w
mieszkaniu ( własny kocioł gazowy + sterownik dobowy )  się totalnie
rozregulowało. Mam stanowczo za duże rozrzuty temperatur, prawie 3
stopnie. W pomieszczeniach, które mają 2 ściany na zewnątrz zbyt szybko
spada temperatura. Kombinuję w kierunku umieszczenia sterownika właśnie
w tych pomieszczeniach. Pytanie: co daje właściwie histereza ± 0.25
stopnia ? Obecnie mam ± 0.5 stopnia, czy jej zawężenie przekłada się
jakoś *realnie* na trwałość kotła, koszt paliwa itd. ? Obecnie mam
sterownik CO przewodowy, do eksperymentowania mogę ostatecznie ciągnąć
[...]

Teoria mowi ze sa dwie mozliwosci:
a) przyspiesza sie istotnie cykl praca-wylaczenie, nawet bardzo
istotnie jesli zacznie lapac zaklocenia, a taki czesty cykl piecu
nie szkodzi, albo szkodzi - ktoz to moze wiedziec na pewno :-)

b) bezwladnosc ukladu jest i tak na tyle duza ze to nie ma
wiekszego wplywu na okres cyklu, co najwyzej zaklocenia bedzie
lapal.

Podejrzewam ze u ciebie zajdzie przypadek b)

Moze by i rozwiazal, ale kto to moze wiedziec poki nie rozkreci
regulatora ? :-)

A moze wystarczy tylko pomanipulowac zaworami - zakrecic w pokoju z
czujnikiem, skoro inne wymagaja wiecej grzania.

J.

Re: Histereza regulatora CO

No właśnie. Załączony przez sterownik kocioł i tak pracuje swoim trybem,
palnik działa, albo nie działa - nie ma regulacji mocy. To znaczy jest,
taka na "pajdę chleba", jak sobie właściciel ustawi maksymalną
temperaturę na kotle :)

Koszty paliwa w tym przypadku nie są znaczące, zmiana +10% w skali roku
to nie tragedia. Bardziej obawiam się o trwałość kotła, chociaż tam
*chyba* da się wymieniać pojedyncze uszkodzone elementy ( wymienniki,
pompa ).
Na pocieszenie: sporo sterowników ma histerezę regulowaną, +/-0.25 jak i
+/- 0.5 stopnia.

Jakiego rodzaju zakłócenia ?

Chodzi mi o to, żeby wykorzystać obecny sterownik dobowy przewodowy (
stary Euroster ), jako bezprzewodowy. Na wyjściu Eurostera jest zwykły
zestyk NO. Bezprzewodowy sterownik pozwoliłby mi na nieskrępowane
eksperymentowanie z jego umiejscowieniem.

Wydaje mi się że możliwości zestrojenia tej instalacji zostały
wyczerpane. W pokoju gdzie jest Euroster i jego czujnik, grzejnik
pracuje na minimum swoich możliwości *), a i tak temperatura zbyt szybko
rośnie, Euroster odcina CO, zanim zagrzeje ono resztę mieszkania. No i
najwaĹźniejsze - w dwĂłch pokojach temperatura znacznie szybciej spada niĹź
w pozostałej części mieszkania. Wszystko było OK do momentu gdy sąsiad z
dołu mieszkał.

*) To jest instalacja jednorurowa, grzejniki są szeregowo. Obniżenie
mocy tylko przez wymianę grzejnika na mniejszy, czyli koszty. Chyba żeby
całkiem nietypowo próbować przymykać wkładkę zaworową.

--
P. Jankisz
Re: Histereza regulatora CO

Dowolne, byleby spowodowaly zmiane odczytu o pol stopnia.
Napiecie w sieci sie zmieni, komorka zagdacze, sasiad kuchenke
wlaczy - i w pewnych sytuacjach mozesz miec co chwila wlaczenie i
wylaczenie pieca. Co prawda w sterowniku mozna by dac usrednianie
przez minute, czy nawet zwloke kilkuminutowa.

Wow, kto to wymyslil :-)

Elektronik i nie wie ? Bocznikiem !!!

Ba - nawet by mozna sprobowac stabilizacje w kazdym pomieszczeniu
robic przy regulowanym boczniku.

J.

Re: Histereza regulatora CO

Podobno Rosjanie, w celu minimalizacji kosztów. Sam pomysł nie jest zły,
tylko nie  odporny na błędy projektu.

Pomiarowiec.

Bocznik pod każdym grzejnikiem jest, nazywa się toto bypass i w tym w
przypadku tego grzejnika pracuje on na zwarciu. Mimo to grzejnik nadal
za mocny.

Stabilizację bypassami robiłem zaraz jak się wprowadziłem. Parę tygodni
trwa, zanim się da sensownie wyregulować.

--
P. Jankisz
Re: Histereza regulatora CO

Zgadza się, lejtnant Jednorurow wynalazł to u Niemca na strychu, jak
w czterdziestym piątym szedł na Berlin. Widziałem podobną instalację
w przedwojennym domu w Sudetach.

Ale przecież można przytłumić grzejnik i puścić ferszlus bajpasem.

No właśnie, prędzej da się to zrobić zaworami przy grzejnikach.

Re: Histereza regulatora CO

Można, wkładką zaworową. Normalnie w instalacjach jednorurowych się tego
nie używa. Co nie znaczy że nie działa.

Mimo to sterownik z jego czujnikiem trzeba przenieść do zimniejszych
pomieszczeń.

--
P. Jankisz
Re: Histereza regulatora CO

Czy coś stoi na przeszkodzie, by użyć tego nienormalnie?

A co z tymi mniej zimnymi? Będą przegrzewane? Jak się to wyreguluje,
to nie powinno już byc zimniejszych i cieplejszych.

Pozostaje jednak problem tytułowej histerezy. Ogrzewane pomieszczenie,
to układ całkujący, złożony z termicznej rezystancji przegrody budowlanej
i pojemności cieplnej. Związana z tym stała czasowa może być różna dla
różnych pomieszczeń. Jeśli nawet bilans energetyczny będzie wszędzie
zrównoważony (grzejnik dostarcza tyle energii, ile ucieka przez ściany),
to komfort cieplny niekoniecznie będzie zapewniony w całym mieszkaniu.
Jeśli pomiar będzie robiony w pomieszczeniu o dużej stałej czasowej (np.
przedpokój wewnątrz budynku, to pomieszczenia o mniejszej stałej czasowej
(np. narożny pokój mocniej ogrzewany dla skompensowania strat) będą miały
zwielokrotnioną różnicę temperatur wynikającą z histerezy termostatu.

Re: Histereza regulatora CO

Nie. Ale to mi raczej nie załatwi temperatury w pomieszczeniach, które
się szybciej wychładzają.

Od tego są zawory termostatyczne.

Problem w tym, że daje się to wyregulować w określonych warunkach
zewnętrznych. Miałem CO wyregulowane do zeszłej zimy, tymczasem sąsiad
się wyprowadził. Do tego  budynek jest naraĹźony na silne wiatry z
określonego kierunku i wtedy cała regulacja jest OKDR, chyba że znowu
zaakceptujemy że w tych pomieszczeniach jest 1 stopień niżej.

Termostat miałby być montowany w pomieszczeniu mieszkalnym. Sąsiedzi
ZTCMW mają termostaty w korytarzach i jakoś tak często narzekają na
rachunki za gaz.

--
P. Jankisz
Re: Histereza regulatora CO
re
dB1% miaB3%y
 na

KaBF%dy narzeka na za duBF%e rachunki. W mieszkaniu masz okoB3%o 22 stopn=
i. Na20%
dworze w zimie masz B6%rednio miedzy -2 a -5.  RF3%BFnica temperatur to =
okoB3%o20%
25 stopni. MaB3%e szanse BF%eby poza B3%azienkB1% mieE6% pomieszczenia pr=
zegrzane20%
stale np do 25 stopni. Czyli raczej rF3%BFnica temperatur nie zwiEA%kszy=
 siEA%20
wiEA%cej niBF% niecaB3%e 10% (z 25 do 28C). Utrata ciepB3%a jest przez20%
przewodnictwo o liniowym charakterze wiEA%c moc zuBF%yta teBF% wzroB6%nie=
 o20%
najwyBF%ej 10% (na skutek kiepskiej stabilizacji temperatury i20%
przegrzewania). Tak samo wzrosnB1% opB3%aty. Przy 200zB3%/mc to bEA%dzie =
20 zB3%.
Nie wiem jak to moBF%na wychwyciE6% i powiB1%zaE6% przyczynowo z przegrza=
niem20%
spowodowanym zB3%B1 regulacjB1%.

--20%

Re: Histereza regulatora CO
/.../

Sprawa jest prosta. Termostat w korytarzu, a we wszystkich
pomieszczeniach głowice termostatyczne. To nie ma prawa działać. W
krańcowym przypadku głowice dawno poodcinały grzejniki w nagrzanych
pomieszczeniach. Tymczasem termostat w korytarzu nadal trzyma kocioł
załączony.

--
P. Jankisz
Re: Histereza regulatora CO

I ten kocioł nie eksploduje?

Re: Histereza regulatora CO

Jest takie ryzyko, oczywiscie nie musi kociol, na pewno jest zawor
bezpieczenstwa itp.

Jesli jednak sterownik ma dodatkowo pomiar temperatury wody na
piecu, to moze nawet nie bedzie problemu.

J.

Re: Histereza regulatora CO

Nie, od tego jest bypass, który puszcza wodę poza wymiennikiem aby
pompa mogła ją mielić. Raz na jakiś czas, na moment gaz idzie na palnik.

No i serwis do kotła częściej musi zaglądać :)

--
P. Jankisz
Re: Histereza regulatora CO
2E% W

No ale od tego nie wzrasta znaczB1%co zuBF%ycie gazu. To BF%e woda sobie =

cyrkuluje samo w sobie nie ma znaczenia poza BF%ywotnoB6%ciB1% pompki. W =

innych ukB3%adach - jak w pompie cieplnej podstawB1% jest pomiar temperat=
ury20%
na powrocie wiEA%c musi byE6% tam zawsze obieg.

--20%

Re: Histereza regulatora CO

Raz na jakiś czas gaz idzie na palnik. Rachunki za gaz sąsiedzi mają
wyższe o jakieś 20% w skali roku. Tyle że to może być kwestia np. CWU, a
nie CO.

--
P. Jankisz
Re: Histereza regulatora CO

Sterownik stwierdza BF%e pomieszczenie nie dogrzane to kocioB3% siEA% zaB3%
B1%cza.20%
Za chwilEA% pojawia siEA% wysoka temperatura na powrocie to wyB3%B1cza n=
a20%
kotle. Nie ma wpB3%ywu na zuBF%ycie gazu. JeB6%li wyB3%B1czenia nastEA%p=
ujB1% bardzo20%
szybko (przy niskiej ustawionej temperaturze na kotle) to moBF%e zostaE6%
20%
szybko zeBF%arty wymiennik albo wylot z kotB3%a.

--20%

Re: Histereza regulatora CO

NiemoBF%liwe. Przy zdB3%awieniu w innych pomieszczeniach przepB3%ywu zwiEA%
ksza20%
siEA% przepB3%yw w tym termostatowanym i zostaje zaraz wyB3%B1czony. Alb=
o20%
wywali na kotle. GdzieB6% te kilkanaB6%cie kilowatF3%w musi podnieB6%E6 =

temperaturEA%. A jeB6%li nawet w innych pomieszczeniach (poza korytarzem)=
20%
temperatura zostaB3%aby mocno przekroczona ( bo zawory caB3%kiem nie20%
odciEA%B3y) to potem z kolei mocno by spadB3%a zanim by siEA% kocioB3% p=
onownie20%
wB3%B1czyB3%. MielibyB6%my niekomfortowB1% sytuacjEA%, BF%e we wszystkic=
h pokojach20%
temperatura by siEA% wahaB3%a miEA%dzy np 17 a 27 stopni a w korytarzu20%
lataB3%aby miEA%dzy 21,5 a 22,5. A i tak B6%rednia w mieszkaniu za caB3%y=
 cykl20%
oscylacji wyniosB3%aby 22C i z tego wyszB3%oby zuBF%ycie energii takie ja=
k20%
przy stabilnej temperaturze.  Tak czy inaczej caB3%a moc jest wydzielana =
w20%
tym mieszkaniu i musi spowodowaE6% podniesienie temperatury. Nie da siEA%
20%
mieszkaE6% ze B6%redniB1% temperaturB1% ponad 25C. No chyba, BF%e mieszka=
F1%cy20%
uchylajB1% okna bo im za ciepB3%o.
Tak wiEA%c to jest gB3%F3wnie kwestia stylu BF%ycia i skutecznych przegr=
F3%d20%
cieplnych a nie stabilizacji.

--20%

Re: Histereza regulatora CO

Zdarzają się domy, co to w nich kaloryfery zakładał fachowiec od
"panie, na każdy metr kwadratowy trzeba jedno żeberko". Nieważne,
czy to narożny pokój, czy wewnętrzny korytarz. Zwykle pomaga na
ustabilizowanie temperatury w takim domu wypieprzenie grzejników
z tych ostatnich pomieszczeń.

Znałem takiego jednego, co miał fioła na punkcie hodowli storczyków.
Nie dość, że w chałupie 28 stopni, to jeszcze wilgoć jak w pralni.

Ten to w ogóle miał osobliwy styl życia.