HELP!!! Układ sterowania sprzęgłem elektromagnetycznym.

Mam do naprawy gilotynę do cięcia blachy z elektromagnetycznym sprzęgłem załanczającym suwak do koła zamachowego. Niestety po odłaczeniu zasilania sprzegło trzyma jeszcze trochę. Nazywa się to chyba magnetyzmem szczątkowym. Zbudowałem taki układ ja na schemacie poniżej

Działa on na takiej zasadzie że w czasie załanczania sprzęgła pracują tranzystory T3 - T2 a w czasie rozmagnesowania tranzystory T1 - T4. Całą gilotyną steruje sterownik PLC. Opóźnienie miedzy wyłączeniem tranzystorów T3 - T2 a załączeniem tranzystorów T1 - T4 wynosi 100ms. Czas rozmagnesowania 600ms. Problem polega na tym że tranzystory rozmagnesowujące pracują maksimum 2 godziny. Później któryś z nich ulega uszkodzeniu. Tranzystory które zastosowałem to IRG4PH50KD (
czyli 1200V 45A. Sprzęgło przy zasilaniu z 220V pobiera prąd 2,6A. Czyli tranzystory powinny wytrzymać, ale nie wytrzymują. Przypuszczam że powodem ich uszkadzania się są przepięcia które wytwarza sprzęgło. Jak te tranzystory zabezpieczyć przed przepięciami? Proszę o pomoc. Na wyższe napięcie tranzystorów nie znalazłem

Reply to
Gienek

Użytkownik Gienek napisał:

Tranzystory VMOS rzeczywiście znacznie częściej ulegają uszkodzeniu z powodu wadliwego układu sterowania niż z powodu przeciążenia. Kiedy zwalniasz prąd sprzęgła napiecie na nim (jego cewce) ulega gwałtownemu odwróceniu, w zależnosci od stałej czasowej LC tej cewki. Prawdopodobnie tranzystory nie padają wskutek uszkodzenia diod zabezpieczających, bo to są pancerne diody, ale z powodu przepięcia na bramce. Pojemność bramka-dren jest stosunkowo mała, ale skoki napiecia wynoszą tu 220V, więc na dzielniku pojemnosciowym Cgd-Cgs powstaje napięcie na tyle duże, że niszczy strukturę kanału. Innymi słowy Napięcie bramka źródło spada poniżej "absolute maximum ratings":) Jeśli to jest przyczyną, równolegle do opornika na każdej bramce daj szybką diodę przełaczającą (1N4148, BAVxx...) w kierunku zaporowym ORAZ diodę Zenra 15V i koszty pracy mostka spadną:) Daj znać czy pomogło.

Reply to
A.Grodecki

Czyli każdy z tranzystorów powinienem zabezpieczyć tak jak na tym rysunku?

Gienek

Użytkownik Gienek napisał:

Raczej tak:

dobrą sprawę powinna wystarczyć sama zenerka, ale może w pewnych przypadkach okazać się zbyt wolna w kierunku przewodzenia. Dioda nie kosztuje. Trzebaby zobaczyć na oscyloskopie, jak to wygląda.

Reply to
A.Grodecki

Użytkownik "Gienek" <gienek snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:bpb5ti$n9n$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

A może wystarczyło by zapewnienie (niewielkiej) szczeliny powietrznej w elektromagnesie między rdzeniem a ruchomą kotwicą. Czyli aby w aktywnym el.magnesie kotwica nie dochodziła do rdzenia tylko, aby pozostawała niewielka szczelina, taka na grubość niecałego mm (zależnie od wielkości el.magn.). Grubszy papier lub tekturka powinny rozwiązać sprawę bez większej elektroniki.

:) /PP

Reply to
PP