HDMI i teletekst - czy to możliwe?

Powiedzcie mi czy ja czegoś nie wiem, czy może coś się zmieniło. Do dzisiaj byłem przekonany, że teletekstu na telewizorze do którego sygnał doprowadzany jest przez HDMI oglądać się nie da. Jestem (a może byłem) przekonany, że specyfikacja HDMI nie przewiduje transmisji sygnału teletekstu. Oczywiście mowa o teletekście włączanym w telewizorze, a nie w odbiorniku/dekoderze satelitarnym. Aż tu dzisiaj czytam, że ktoś twierdzi, że jego telewizor (nie wiem jaki) do którego przez HDMI ma podłączony odbiornik Ariva daje możliwość odbioru teletekstu i to włączonego w telewizorze! Cała moja skromna wiedza posypała się jak choinka po Trzech Królach. Ale zwracam się do Was, jakie jest Wasze zdanie, gość konfabuluje, czy też może to być prawdą?

Reply to
Big Jack

u mnie w sygnale wysylanym przez hdmi z tunera enki na niektorych kanalach teletekst jest.

Reply to
ptoki

Big Jack:

| ktoś twierdzi, że jego telewizor (nie wiem jaki) do którego przez HDMI ma | podłączony odbiornik Ariva daje możliwość odbioru teletekstu i to włączonego | w telewizorze!

Mial widzenie.

Teletext jest przesylany przez sygnal video w czasie VBI (Vertical Blanking Interval) dla odbiornika (STB), tylko SCART'em.

HDMI nie przewiduje - Vertical Blanking Interval - linii niewidocznych.

Oczywiscie mozna zawsze czytac OSD.

-=-=- W odbiornikach HD zaklada sie tylko taki odbior (SCART) i jest on: "Mandatory: V1.5/Recommended V2.5"

[EBU, HDTV Receiver, Requirements] Geneva, March 2009; EBU - TECH 3333

str.16, 8.VBI

8.1 Teletext Services

"Teletext should be re-inserted into the baseband video signals on the SCART interface of the STB.

-=-=-

Pzdr.J.P.

Reply to
Jerzy Pastusiak

U mnie w przypadku dekodera UPC i TV podlaczonego przez HDMI nie dziala po przelaczeniu zrodla obrazu na AV dziala bez problemu. Wnioski wyciagnij sam ;)

Michal W.

Reply to
Michal W.

W wiadomości news://news-archive.icm.edu.pl/ snipped-for-privacy@nou-spam.gazeta.pl

*Michal W.* napisał(-a):

Że tak będzie to mnie nie trzeba przkonywać. Kwestia jak udowodnić gościowi, że zmyśla albo że ma inne połączenie niż HDMI i daltego teletekst mu działa

Reply to
Big Jack

W wiadomości news://news-archive.icm.edu.pl/ snipped-for-privacy@sci.pam.szczecin.pl

*Jerzy Pastusiak* napisał(-a):

Ale co to po ludzku znaczy? Może mieć ten teletekst przez HDMI, czy nie?

Reply to
Big Jack

W wiadomości news://news-archive.icm.edu.pl/ snipped-for-privacy@j23g2000yqc.googlegroups.com

*ptoki* napisał(-a):

A możesz uściślić na jakich działa, a na jakich nie działa pomimo emisji teletekstu? No i oczywiście warunek: teletekst włączony na telewizorze a nie na dekoderze.

Reply to
Big Jack

Big Jack: | Może mieć ten teletekst przez HDMI, czy nie?

Absolutnie nie!

Nie przewiduje tego ani standard HDMI, ani standard odbiornikow TV HD, to poprzednio opisalem. To co ludzie widza, to OSD - napisy, teletext generowane przez STB, DVD, ...

W formacie HDMI nie mozna przekazywac lini 21 VBI. Wiec nie mozna tez przekazywac "Closed Captioning", wbudowanych (w system) napisow (tlumaczone blednie

- kodowanych napisow), np. z DVD, STB.

Wiec role wyswietlania CC przejmuje na siebe odtwarzacz DVD, odbiornik SAT, czyli mamy do czynienia z OSD

- On-Screen-Display - generowaniem napisow przez DVD, STB.

Jednoznacznie wyjasnia to FAQ, u zrodla: [Q. Does HDMI support Closed Captioning?] [How CC works in HDMI and other digital connections]

"The source will then combine the video content with the CC information and output that (video + CC) via HDMI to the TV. ............. CC must be enabled from each of the individual HDMI sources."

Tez tutaj: [HDMI - Specifications - Audio/video]

masz: "no method to pass Closed Captioning data so that the HDTV can decode as there is no line 21 VBI in that format."

Pzdr.J.P.

-=-=-=-=-

gdzie:

VBI - Vertical Blanking Interval - okres wygaszania pionowego

OSD - On-Screen-Display - to co generuje DVD lub STB do wyswietlania na ekranie

STB - Set-top box - dekoder satelitarny

Jerzy Pastusiak

ptoki:

| u mnie w sygnale wysylanym przez hdmi z tunera enki na niektorych | kanalach teletekst jest.

taa , chyba na Rubinie , bo u mnie na Wiśle też .

[Teletext a sprawa n'ki]
Jerzy Pastusiak

W dniu 2011-06-25 22:58, Big Jack pisze:

To akurat dziwne nie jest. Większość ludzi nawet dokładnie nie rozumie jak sprzęt działa i nic dziwnego, że nie wiedzą dokładnie, czy oglądają obraz po HDMI czy po komponencie, SCART-cie czy może kompozytem.

Faktem jest, że sygnał teletekstu w postaci strumienia bajtów jest przesyłany w strumieniach MPEG i regenerowany w postaci impulsów w sygnale analogowym. Tyle, że strumienia MPEG przez HDMI do telewizora nie wyślemy, a linii 21 w HDMI nie ma.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Sluchaj moze gos jednak nie jest bajkopisarzem, byc moze korzysta z dekodera Telegazety wbudowanej w odbiornik TVSAT, cyfrowej kablowki czy z czegos tam. I moze po prostu zle to interpretuje ;)

Wtedy rzeczywiscie poprzez HDMI mozna ogladac tetetext, tyle ze korzystajac z pilota tunera do obslugi tegoz.

Michal W.

Reply to
Michal W.

W dniu 2011-06-26 11:42, Michal W. pisze:

Jak działa HDMI CEC, to może nawet z pilota telewizora da się przełączać teletext w zewnętrznym tunerze. Może właśnie to myli ludzi? Wciskają przycisk TXT w telewizorze i myślą, że to teletext w telewizorze.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

W wiadomości news://news-archive.icm.edu.pl/iu6vvg$olm$ snipped-for-privacy@news.onet.pl

*Tomasz Wójtowicz* napisał(-a):

Nie, twierdzi że włącza w telewizorze i jest. Ciekawe, ja swojego Panasonica nawet nie ma szans żebym zmusił do jakiejś reakcji kiedy jest aktywne HDMI i naciskam na pilocie TXT. A jemu działa! BTW, ciekawe jaki ma telewizor.

Nawet jeśli tak jest, to nie mam możliwości weryfikacji tego. Faktem jest, że twierdzi że ma w _telewizorze_ teletext z sygnału HDMI. Cud!

Reply to
Big Jack

Ja tam nie wiem, ale w strumieniu MPEG kanal na TXT jest. Nie jest to moze telegazeta, ale podejrzewam ze ktos pomyslal aby bylo normalnie dostepne. "sprawni inaczej" mogli w tym mysleniu pomoc.

Proponuje zaczac od ustalenia typu i przeczytania instrukcji.

Tak, strumień teletekstu jest w sygnale MPEG i ten strumień teletekstu może być:

1). odczytany przez przeglądarkę TXT w tunerze cyfrowym 2). zregenerowany przez tuner do postaci analogowej i przesłany przez composite, s-video, component lub rgb

Ale przez HDMI przesłany być nie może, bo

1). HDMI przesyła zdekodowane piksele a nie strumień MPEG 2). timing sygnału HDMI wyklucza "wepchnięcie" tam sygnału TXT, co jest śmieszne biorąc pod uwagę, że pasmo TXT to jest < 8kbps, a pasmo sygnału HDMI to są Gbps

Być może wprowadzenie złącza DisplayPort rozwiąże problem, bo DP to jest magistrala transmisji dowolnych danych, a nie tylko zdekodowanych pikseli, więc w szczególności przez DP można by wysłać do OTVC sygnał MPEG i w OTVC nastąpiło by zdekodowanie strumieni wideo, audio i TXT.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Big Jack:

| twierdzi że ma w _telewizorze_ teletext z sygnału HDMI

Twierdzic to on sobie moze - jest to oczywiscie bzdura.

Tylko z HDMI CEC, mozna robic takie cuda. Ale to jest dalej teletext OSD - czyli obraz generowany "na ekran" przez odbiornik satelitarny.

Moze tez ogladac przez SCART i o tym nie wiedziec. SCART (nie HDMI) sie zawsze uaktywnia pierwszy, po wlaczeniu TV.

| Nawet jeśli tak jest, to nie mam możliwości weryfikacji tego.

Wylaczyc CEC lub zaobserwowac roznice miedzy teletekstem z sat i tv.

-=-=-=-

W strumieniu transmisyjnym TS, teletekst jest nadawany niezaleznie i ma swoje PID - TPID.

Czasem tez dodatkowy kanal cyfrowy nadawany jest w pierwszych liniach obrazowych, np. France 24.

Z teletekstu rezygnuje wielu nadawcow uwazajac, ze zastepuje go dzisiaj EPG i Internet, zostawiajac tylko linie 21, czyli "napisy" - subtiles - CC.

Pzdr.J.P.

Linie wygaszajace uzywane tradycyjnie do przesylania danych [pierwszy ; (drugi) polobraz]

telegazeta: [16, 17, 18, 21 ; (329, 330, 331, 334)]

CEPT1: [6-22 ; (318-335)]

Reply to
Jerzy Pastusiak

W wiadomości news://news-archive.icm.edu.pl/iu7f4k$jtu$ snipped-for-privacy@news.onet.pl

*Tomasz Wójtowicz* napisał(-a):

I dlatego uważam, że to jest nieporozumienie, że TXT tam się nie znalazł

DisplayPort już istnieje (na tą chwilę widziałem go jedynie w kartach graficznych komputerów), a czy ktoś próbował upchać tam TXT, to tego już nie wiem

Reply to
Big Jack

Oj. bedzie to mozliwe gdzies kolo piatku. I oczywiscie mialem na mysli teletekst w telewizorze. Sprawdze i dam znac. Moze jakies fotki porobie jesli bedzie co pokazac.

Reply to
ptoki

Sprawdzilem i odwoluje to co napisalem. Zamieszanie pewnie zostalo spowodowane wspomnieniami kiedy uzywalem dekodera polsatu podpietego przez euro złącze. Na hdmi telewizor wogole nie reaguje na guzik teletekstu...

Reply to
ptoki