Hamowanie elektrowni wiatrowej 3kW

Mam wiatrak jak w temacie i jak wieje zbyt silny wiatr lub nie ma obciążenia
to cała moc idzie w grzałki zrzutowe. Problem mam, gdy jest za silny wiatr
bo grzałki załączają się na 100% i prawie zatrzymują wiatrak. A ja bym
chciał żeby się nadal kręcił dając użyteczną moc. Dlatego chciałbym zasilać
te grzałki pwm-em w sprzężeniu z napięciem prądnicy. Sterownik sobie
zrobię, zostawię opcję permanentnego hamownia w razie awarii ale jak
posterować mosfety i jakie, żeby dały radę z 3kW? Pradnica zasila bojler i
zestaw akumulatorów. Na wyjściu układu jest napięcie stałe, prądnica
jednofazowa.

PC

Re: Hamowanie elektrowni wiatrowej 3kW
[...]
te grzałki pwm-em w sprzężeniu z napięciem z prądnicy. Sterownik sobie
[...]

Mam takie pytania pomocnicze:
1. Co znaczy "za silny wiatr" ?
2. Sam projektowałeś i budowałeś całość czy jest to z różnych
"klockĂłw"
niekoniecznie dobrze do siebie dopasowanych?
3. W jaki sposób (fizycznie) są załączane grzałki i co je załącza na
podstawie jakich sygnałów.

[..]

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html

Gotowy zestaw w sensie kompletowany przez dostawcę. Jak jest za silny wiatr
to napięcie wzrasta ponad 120V. Wtedy się załączają grzałki i tak trzymają
10 minut. Potem układ odpuszcza, sprawdza napiecie i tak w kółko. Dla mnie
bez sensu ale tak to ktoś wymyślił. Załączenie realizowane jest przez zestaw
tranzystorów.

PC

Re: Hamowanie elektrowni wiatrowej 3kW
"klockĂłw"
trzymajÂą
zestaw

Czyli nie ma wiatromierza jak rozumiem. IMHO durna logika ale zapewne
tania. Musiałbyś znać dopuszczalną prędkość wiatru, zamontować
wiatromierz i gruntownie przerobić sterownik czy raczej zrobić go od
zera, pomóc powinien równoległy stabilizator napięcia bazujący na
schemacie: http://www.zajic.cz/omezovac/omezovac.htm na samym dole,
grzałki zamiast diod szeregowych, tranzystor dobrany do prądu oraz
sterowanie dobrane do tranzystora i zaadaptowane do wyższego napięcia.
Tylko bezwzględnie potrzebujesz wiatromierza bo w ten sposób wiatrak
będzie starał się pracować w każdym wietrze.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: Hamowanie elektrowni wiatrowej 3kW

Kolego ja bym uważał, bo możesz mieć sytuację taką, że rozkręcony
wiatrak już nie zahamujesz nawet zwierając obwód i wtedy albo się
rozleci albo prądnicę spalisz.

BTW: news.onet chyba znowu ma czkawkę

Mirek.

Re: Hamowanie elektrowni wiatrowej 3kW
BF%enia
Moja sugestie sa dwie:
1. zmienic uklad grzalek aby wlaczaly sie stopniowo. Slabe bo nie
chcesz aby podczas duzej wichury wiatrak wogole sie krecil i byl
ustawiony na wiatr. Zakladam ze masz jakis system bezpieczenstwa
(jesli masz ogon to taki mechanizm go zgina o 90stopni co powoduje
ustawienie wiatraka w poprzek wiatru).
2. Wywalic ogon i ustawiac sie na wiatr elektronicznie. Koszt niezbyt
duzy a pozytek dosyc spory:
-ustawianie na wiatr inteligentne (na mikrokontrolerze)
-statystyki z kierunkiem wiatrow
-Awaryjne ustawianie wiatraka w poprzek wiatru w przypadku wichury
-obejscie problemu skrecania kabla w przypadku pradnicy w gondoli
-stabilniejsza praca wirnika (mniej narazony na zginanie)

Re: Hamowanie elektrowni wiatrowej 3kW

Wiatrak ma funkcję obracania przy zbyt silnym wietrze,  nad kontrolą
kierunku też już pracuję ;)

PC

Site Timeline