halogeny, LED

Witam,

Ostatnio myślę o nowoczesnym oświetleniu do kawalerki. W związku z tym mam kilka pytań: Czy halogen 35W na 12V jest bardziej energooszczędny od halogena 35W na

230V? Czy ten halogen na 230V daje większe światło w związku z większym napięciem przy tej samej mocy? Jak należy porównywać diody LED do zwykłych żarówek? (dla świetlówek wiem, że dają 5x więcej światła z WATa klasycznej żarówki)? Ile WAT klasycznej żarówki daje LED: Moc: 1,2 W, Zasilanie: ~ 230 V, 50 Hz, trzonek E27?

Zbyszek

Reply to
Zbyszek

Zbyszek napisał(a):

Nie

Nie

Mniejwiecej 1:1, zaleznie od wykonania (producenta ledow, wykonania zasilania ledow itp) moze byc 2:1 albo 1:2. Tylko ze typowe "swiatelka na ledach" sa mocno kierunkowe, przewaznie kat swiecenia to 15" albo mniej, przez co wydaja sie jasniejsze, bo tyle sam swiatla pada na mniejsza powierzchnie. Ogolnie - do oswietnienia schodow albo kibelka (by w nocy sie nie zabic nim sie znajdzie wlacznik swiatla) to sie nadaje, ale do niczego wiecej.

Reply to
BartekK

nie da się porównać sprawności źródeł światła nie uwzględniając ich specyfiki.jak dotąd to najlepsze jest swiatło z żarówek, bo ma tzw ciepłą barwę... ale ani halogen ani zwyczajna żarówka nie ma dobrej sprawności i dlatego należy sie zastanowić czego oczekujesz- czy zależy Tobie na barwie, czy tylko na sprawności.ledów do oświetlenia sie na razie nie stosuje , głównie ze wzgledu na koszty.jednakże możesz ich uzyć np na lampkę nocną lub do podswietlenia niektórych miejsc.zaletą ledów jest wykorzystanie energii wyłącznie na światło czyli porównując sprawność to jest to około 60 % na obecnym poziomie techniki.no i inne napiecie o czym musisz pamiętać.świetlówki przetwarzają wewnątrz promieniowanie ultrafioletowe na światło widzialne i ich jasność nic wspólnego nie ma z mocą pobieraną a tylko zależy od jakości luminoforu.te tanie małej mocy świetlówki z gwintem prawie nic więcej światła nie dają niżś żarówka tej samej mocy.za to wyraźny zysk jest na produktach markowych, dają rzeczywiście około 5x więcej światła.zaś gdybyś porównał dla 5 Watów ledy to musialbyś ich mieć 50 sztuk i wówczas naprawdę odczułbyś zysk tego zastosowania.żywotność ledów to około 30 lat świecenia bez przerwy

Reply to
dziad_ek

dziad snipped-for-privacy@o2.pl napisał(a):

nawet nie chce Cie pytac skad masz takie informacje, bo jeszcze sie powolasz na ulotke do latarki ledowej za 4,99zl od ruskich...

pierwsze ledy mialy deklarowana zywotnosc 100tys godzin, co dawalo jakies 11 lat swiecenia non-stop. jednak nowsze, te "super jasne", maja znacznie krotsza zywotnosc. mimo to sprzedawacy zachwalaja i podaja niebotyczne wartosci. lipa...

Reply to
Psychik

Psychik snipped-for-privacy@ZAPYTAJ.pl napisał(a):

Mam diodę, w rozdzielaczu elektrycznym,typ nieznany, prad ca 7 ma pracuje non stop 22 lata !

Reply to
beny_hill

22 lata temu nie produkowano białych diod LED nadających się do oświetlania. A czerwone są znane z długowieczności.

RoMan Mandziejewicz snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał(a):

Sorry Winnetou, odnosiłem się do zdania o 11 latach, tylko niestety niezdarnie to sformułowalem :> , jednoznacznie chodzi o LED czerwony !

Reply to
beny_hill

żywotność ledów zależy od stopnia odprowadzania ciepła na zewnątrz ze złącza a pozatym określana jest spadkiem do 50 % jasności.stąd trwałość może być różna.ja przyjąłem ten czas jako nie przekraczający parametrów diody czyli ok 25 mA.jak koniecznie komuś zależy to niech szuka w katalogu właściwych parametrów.a z diodami postęp poszedł w kilku kierunkach, jeden z nich to właśnie zastosowanie wewnetrznej soczewki i przez to wrażenie większej jasności

Reply to
dziad_ek