Halogen, lumeny a napięcie zasilania

Witam

Kupiłem LED'owe z gniazdem GU10 żarówki 3W 230lm mające zastąpić halogeny 35W na 12V po wywaleniu transformatora.

Następnie się zdziwiłem w domu, bo halogen GU10 230V 35W ma te 230lm, ale halogen MR16 12V 35W o w sumie tych samych gabarytach ma 460lm

Co jest grane?

Reply to
Irokez

Dnia Mon, 3 Sep 2018 21:00:45 +0200, Irokez napisał(a):

Ten drugi ma znacznie grubszy drut żarnika. Stąd zniesie wyższą temperaturę przy tej samej trwałości. A ilość widzialnego pronieniowania jest ze sporą potęgą temperatury.

Reply to
Jacek Maciejewski

Pan Jacek Maciejewski napisał:

Ale żeby LED-owe "halogeny" wciąż miały jakieś żarniki z drutu?! Te Chińczyki to one wstydu nie majom!

Wiem że późno, ale pytam o halogeny GU10 vs. MR16 a nie LED'y. Więc te mają żarniki. Chyba że jutro weekend i procenty się udzielają ;)

Reply to
Irokez

Irokez pisze:

A toście się razem dogadali, żeby szyfram o zabronionych od przedwczoraj halogenach gadać! Z tych żarnikowych faktycznie tylko niskonapięciowe (a właściwie grubodrutowe) mają sens, bo inaczej w nich ani trwałości, ani sprawności. Ale i w ledowych sprawność przy przetwarzaniu z 230 V może być mniejsza.

Jak zerkniesz na zakresy halogoenów z odpowiednią moca, to widełki w lumenach są spore i dużo zalezy od modelu (producenta). 35W odnosi się do poboru a nie do światła, więc wystarczy, że jakiś żarnik bardziej niż inny grzeje, a za to mniej świeci i jest już różnica. 460lm/35W wydaje się sporo. Mogę sobie wyobrazić, że te żarniki mają np. różną czystość wolframu i niektóre moga pracować w wyższych temperaturach (emitując więcej widzialnego światła), a inne nie.

Swoją drogę, sprawdź rezystancje obu i zobacz jak wypadają biorąc poprawkę na różne napięcia.

Reply to
Marcin Debowski

Dnia Mon, 3 Sep 2018 23:32:40 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

No! Trudno było ale dalim radę :)

Reply to
Jacek Maciejewski

Normalne - halogeny działają z pełną sprawnością na grubym włóknie.

To chyba nawet na zwyklych zarowkach widac - amerykanskie maja wieksza sprawnosc. No ale one na 110V.

Ciekawe czy to ma cos wspolnego z projektowa trwaloscia 1000h ...

Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...

A swoja droga - znikly ze sklepow ? Pod koniec sierpnia mialy sie w najlepsze ... czy to tylko zakaz wprowadzania do obrotu, a stare mozna wyprzedac ?

Albo nie ma przetwornicy, jest tylko kondensator, a lampa wsciekle miga :-)

Pan J.F. napisał:

Można wyprzedawać stare zapasy, tak jak było ze zwykłymi żarówkami. Zakazem objęte są chyba tylko halogeny dookólne, w bańkach tradycyjnej żarówki. Nie dotyczy on lamp "do celów specjalnych", na przykład z reflektorem.

Kiedyś bardzo powszechne, dziś są rzadkością.

No to się nabyły długo :)

Nie dotyczy on lamp "do celów specjalnych", na przykład

Reply to
Roman Rogóż

to się w zakup kurde wrąbałem :| No nic, przemieszam z 5 watowymi, gdzieś się upchnie

Reply to
Irokez