hallotron - prośba o pomoc

Witam,

Mam w samochodzie przerywacz bezstykowy oparty na hallotronie. Wygląda to tak, że w aparacie zapłonowym jest sobie magnesik stały, jest sobie hallotron a pomiędzy nimi wiruje metalowa przesłona z wycięciem.

No i mam dwa pytania... pierwsze: czy ważna jest polaryzacja zasilania hallotronu? Czy jak zamienię polaryzację, to czujnik przeżyje, czy raczej zrobię mu krzywdę? Jak bardzo taki hallotron jest wrażliwy na uszkodzenia?

Sprawa druga: książce do mojego autka (tavria) są dwa schemaciki. Pierwszy to taka kontrolka do ustawienia kąta wyprzedzenia zapłonu, drugi to schemacik do sprawdzenia samego czujnika.

ag307b pisane było cyrylicą ;)
Miałbym wielką prośbę: czy znalazłaby się jakaś dobra duszyczka i spojrzała na ww schemaciki i powiedziałaby, czy mają one szanse być prawidłowe? Czy coś ew. trzebaby/należałoby zmienić, poprawić? Bo cosik mi ta diodka nie chciała świecić jak skleciłem ten schemacik [1] do kupy, no to zacząłem kombinować z polaryzacją diody, potem z polaryzacją zasilania i... chyba hallotron nie przeżył... ;/ [99%] No i niekoniecznie chciałbym powtarzać uwalenie nowego czujnika ;> dlatego pytam...

Tak to jest, jak się budowlaniec za ustawianie auta bierze :>

Z góry dziękuję za pomoc...

pzdr, szadok

Reply to
szadok

Zazwyczaj w takim "hallotronie" jest uklad elektroniczny wzmacniajacy i formujacy - dym z niego poleci.

Bardzo mi sie nie podoba polaczenie miedzy dolnym koncem opornika a - akumulatora. A przy 5k ohm to to ustawienie kata wyprzedzenia bedzie chyba symboliczne.

Sadzacz po drugim schemacie, to ten hallotron ma wyjscie OC [open collector - zwiera do masy] i tylko ten bledny drucik nie powinien mu zaszkodzic.

Nie wiem - to czujnik halotronowy gdzie oprocz halotronu jest wzmacniacz i ukald formujacy sygnal - mogl sie sfajczyc albo nie - zalezy od budowy wewnetrznej Poza tym niem usi to byc halltoron tylko moze byc czujnik wykorzystujacy czujnik magnetorezystancyjny

Hm cos nie wydaje mi sie zeby to moglo zadzialc - zakladam ze wyjscie z czujnika to otwarty kolektor - sprobuj "rozciac" mase w tym schemacie z dioda tak by rezystor byl podpiety przez diode do wyjscia czujnika - w tej chwili masz uklad w ktorym rezystor i anoda diody podpiete sa do masy... obrazowo - jak jest napis ag307b to dokladnie w tej samej wysokosci "przetnij" mase schemat a dioda to pewnie AŁ307 (ruskie L - jak nasza lambda...)

Reply to
PAndy

szadok napisał(a):

------------------

Witam,

Na pierwszym schemacie jest ewidentny blad, zlikwiduj polaczenie miedzy Masa a Anoda diody. Na drugim rysunku jest wyraznie wskazane (tam gdzie jest wlaczony woltomierz), na ktorej nodze (srodkowej!) jest WY i moze to byc OC, ale wcale nie musi(moze Hallotron zawierac wewnetrzny rezystor o wiekszej wartosci podlaczony do kolektora tranzystora wyjsciowego stanowiacy obciazenie 'fabryczne'. A wiec wykonaj to, co napisalem w pierwszym zdaniu.

HaMMeR

W wiadomości <ed1360$usb$ snipped-for-privacy@news.onet.pl> PAndy pisze, co następuje...

ja tam nie wiem, w książce pisało o hallotronie ;) jak już wspomniałem budowlaniec jestem :)

rozumiem, że o taki efekt Ci chodzi:

?

podtrzymuję swoje ag307b (oryginalna pisownia jest już naniesiona ;) BTW: a czy orientujesz się, czy to jest zwykły LED, czy to jakieś ufo niedodostania w PL?

pzdr, szadok

Reply to
szadok

W wiadomości snipped-for-privacy@4ax.com J.F pisze, co następuje...

no to chyba poleciał. sprawdzałem napięcia (na razie jeszcze w aparacie zapł.) brak impulsów.

Czyli rozpinam anodę od masy

Znaczy sądzisz, że opornik ma jakiś wpływ na ustawienie kąta wyprz.zapłonu? IMO on ma tylko dawać odpowiednie napięcie (tak? czy diodę się prądem steruje? nieważne, ma świecić :), żeby dioda swieciła. Odpowiedni kąt wyprzedzenia ustawiam obracając aparatem zapłonowym, zakładając, że układ rozrządu jest ustawiony prawidłowo na znaki

pzdr, szadok

Reply to
szadok

W wiadomości <44f42544$0$22585$ snipped-for-privacy@mamut2.aster.pl> HaMMeR pisze, co następuje...

OK

[cenne uwagi - ciach]

Tak zrobię. Zaraz lecę do garażu ;)

pzdr, szadok

Reply to
szadok

Moze troche przesadzilem - to sie ustawia statycznie tak jak zwykly przerywacz zaroweczka, czy koniecznie stroboskopem na wlaczonym silniku ?

Bo stroboskop mozna LED zastapic, ale kiepski wychodzi i raczej duzym pradem trzeba ja karmic.

W wiadomości snipped-for-privacy@4ax.com J.F pisze, co następuje...

W tym układzie

to statycznie. Bo normalnie (w czasie pracy silnika) w gniazdo gdzie teraz podłączone jest +, -, WY, są podłączone wyjścia do modułu elektronicznego.

A jak moduł jest odłączony, to iskry brak. Schemat z żaróweczką też jest, ale ciut bardziej skomplikowany, to go nie przerysowywałem, ale jakby miał cuś wyjaśnić...

No myślałem, żeby zrobić sobie... ale to jeszcze musiałbym sobie poszukać/poczytać ;) Przy okazji: ustawianie na stroboskop to też nie tak hop siup w tym autku... bo są dwie wersje: bez katalizatora (kąt wyprz. 5') i z katalizatorem (10-12'). No i nie wiadomo jak są znaki na pokrywie zaworów naniesione (która wersja), więc lepiej tę pokrywę zdjąć i ustawić na znaki na kołach rozrządu ;) ew. dopiero sprawdzić z pokrywą ;p. Ot taki to już śmieszny samochodzik co wsteczny ma tam, gdzie normalne auta mają piąty bieg (a żeby było śmieszniej piąty bieg tam - gdzie w min. polonezie jest wsteczny ;o)

pzdr, szadok

Reply to
szadok

W wiadomości snipped-for-privacy@szadoki.atakuja szadok pisze, co następuje...

a tak przy okazji:

żarówkowa wersja tego układu z LED, jeśli cokolwiek to wnosi ;>

pzdr, szadok

Reply to
szadok

tak

To zwykla ,czerwona dioda swiecaca - AŁ307BM (pisownia lacinska z polskim Ł :D )

btw wykorzystuja ja jako detektor femtosekundowych impulsow... <lol>

a gdyby to bylo AG to bylaby dioda detekcyjna z arsenku galu czy czego temu podobnego (materialy grupy III)

Reply to
PAndy

W wiadomości snipped-for-privacy@szadoki.atakuja szadok pisze, co następuje...

Chciałem serdecznie podziękować za pomoc. Po przecięciu masy dioda pięknie świeci :) Kąt zapłonu ustawiony, a stary hallotron żeczywiście padł. Dzięki jeszcze raz wielkie za podpowiedzi.

pzdr, szadok

Reply to
szadok

Dalbym diode w szeregu albo bezpiecznik i diode rownolegle by ochronic hallotron w przyszlosci przed odwrotna polaryzacja...

Reply to
PAndy