GSM prepaid

Chciałbym skonfigurować łączność z pewnym urządzeniem przez sieć GSM i
zastanawiam się nad wyborem
operatora. Najbardziej odpowiadałaby mi opcja prepaid. Z tego co się
orientuję to operatorzy blokują
komunikację inicjowaną z zewnątrz. W abonamencie można płatnie włączyć
dostęp
"z zewnatrz" (np. Orange ma coś takiego jak VPN). Czy jest jakiś sposób aby
uzyskać taką komunikację
w opcji prepaid?

Re: GSM prepaid

To inicjuj komunikację z wewnątrz. Postaw sobie serwer VPN ze stałym IP
(lub z dyndns) i wbijaj się na ten serwer klientem VPN siedzącym po
stronie modemu. Wymaga to niestety aby te urządzenie GSM miało na
pokładzie coś inteligentnego (np z linuksem), co potrafi być klientem
VPN. Może to być nawet jakiś router za niewiele ponad 100pln lub
oczekiwana od dawna Raspberry Pi :)

Re: GSM prepaid
dyndns) i wbijaj się
te urządzenie GSM
VPN. Może to być
Pi :)

Dziękuję za sugestię. To mój pierwszy projekt z transmisją GSM wiec proszę o
wyrozumiałość ;)
Od strony urządzenia wyobrażam to sobie tak: SBC z Linuxem (uruchomiony klient
VPN) + moduł
UART/GSM. Czy w takiej konfiguracji będę się mógł komunikować ze swoim układem
przez port szeregowy
SBC?

Re: GSM prepaid

Dobrych kilka lat temu zrobiłem system w oparciu o podobne założenia.
Działa do dzisiaj bez zmian (a ja wciąż "mam roota" na najwyżej położonym
komputerze w Polsce). Wnioski mam takie:

1. Prywatny APN od operatora miałem, nawet niedrogo, ale działał kaprawo.
Może coś się od tego czasu w komórkowym biznesie zmieniło, ale chyba nie
warto się na to nastawiać -- korzyści wielkich nie widzę, a prepaidy
przy takich założeniach a góry odpadają.

2. VPN nie używałem, ale tunel SSH działa. Lepiej lub gorzej, ale działa.
Do zdalnego zalogowania się, grzebania w systemie i robienia rzeczy
wcześniej nie przewidzianych się nadaje. Roboczą transmisję lepiej robić
inaczej.

3. Samo połączenie ppp via GPRS może trwać bardzo długo (tygodniami), ale
może również niespodziewanie przestać działać. Najwyraźniej z przyczyn
leżących po stronie sieci. Nie że zostaje zerwane, tylko po prostu
przestaje transmitować. Operatorzy się tym nie przejmują, bo wychodzą
z założenia (słusznego), że po to to wszystko jest, by ludzie mieli
internet w telefonie. Jak się coś zwiesi, to sami sobie poradzą. A tu
trzeba połączenie nadzorować, robić próbne transmisje, jak coś nie działa,
to resetować pppd.

W jakim sensie "się komunikować"? Że będzie przezroczyste połączenie
przez port szeregowy? Ja bym takich założeń nie robił. Zawsze trzeba
się liczyć z tym, że nie wiadomo kiedy wystąpi krótsza lub dłuższa
przerwa w transmisji. Poza tym po coś ten linux tam jest, między innymi
po to, by nie trzeba było liczyć na prymitywną szeregową transmisję.
Przekazywanie danych z zewnątrz do urządzenia najlepiej (najprościej
i najpewniej) zrobić w ten sposób, że urządzenie cyklicznie odpytuje
serwer w internecie, czy ma coś dla niego. Jak ma, to bierze. Czyli
*w praktyce* jest tak, że komunikację inicjuje się z zewnątrz -- przez
umieszczenie porcji danych na serwerze. To wszystko da się zrobić
niezbyt długimi skryptami w Perlu (czy co tam kto lubi).

Re: GSM prepaid

Zdradzisz co to za szczyt?
Kasprowy? SMOK?

Pozdrawiam,
Michał

Re: GSM prepaid

Kasprowy, ale nie SMOK. Smoki leżą ze dwa metry niżej.

Re: GSM prepaid

No to moje urządzenie leży dwa metry niej od twojego ;-)

Również sprzęt z IMGW?

Pozdrawiam,
Michał

Re: GSM prepaid

Nie "z", tylko dla.

Re: GSM prepaid

Wcześniej "dla", po podpisaniu protokołu odbioru już "z"...

Przypuszczałem że IMGW, bo tam niewiele więcej jest.

Ja dla SMOKA projektowałem kontroler komunikacji a potem zjeździłem pół
Polski uruchamiając infrastrukturę komunikacyjną. W tym roku wszedłem
sobie z synem na Luboń od Tenczyna (tak jak kilka lat temu z plecakiem
narzędzi) - antena mojego systemu jeszcze wisi.
Masz kontakty z IMGW? Działa jeszcze ta sieć radiowa, czy pozostali
tylko przy GSM?

Pozdrawiam,
Michał

Re: GSM prepaid

To wszystko może być dużo bardziej skomplikowane (reszta poszła mailem).

Re: GSM prepaid

Zrozumiałem że na porcie szeregowym SBC masz podpięty modem GSM. W tym
sensie możesz się komunikować ze swoim urządzeniem (SBC) przez port
szeregowy. Ale ten port szeregowy służy w tym momencie do obsługi netu
poprzez ppp. Jak dobije się do sieci GSM to możesz się połączyć z
serwerem i od razu wysłać dane. Ale twoje urządzenie nie ma stałego IP.
  Jeśli potrzebujesz wbijać się do swojego urządzenia z zewnątrz po
stałym IP to najlepszy jest VPN bo klient na SBC autoryzuje się kluczem
na serwerze (mającym stały IP internetowy lub dyndns) i serwer nadaje mu
się w sieci "lokalnej" stały numer. W ten sposób łatwiej wykorzystać SBC
jako serwer z danymi pomiarowymi np przez HTTP. Ale może być tak, że SBC
jest klientem podsyłającym dane i wtedy nie potrzebujesz w nim stałego
IP. Wspomniane przez kogoś tunelowanie ssh też nie jest konieczne bo
możesz wysyłać jawnym  tekstem. Wszystko zależy od poziomu
bezpieczeństwa jaki potrzebujesz.  Przesyłanie danych przez SSH jest
strasznie powolne. Jeśli to pójdzie przez UART to przy większych plikach
będzie to odczuwalne. Lepiej dać modem USB jeśli SBC ma hosta USB. Aby
wszystko poprawnie działało musisz dołożyć skrypty sprawdzające
połączenie i resetujące modem jeśli się zawiesi.

Re: GSM prepaid

Tak, jak pisze Mario, to Twoje urządzenie może inicjować połączenie. I nie
musi być to koniecznie VPN (chyba, że masz takie założenie, że ma być
VPN).
Można sobie np. założyć konto na serwerze Jabbera i przesyłać dowolne dane
po XMPP między wieloma klientami.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /
UĹźytkownik "Elektrolot"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:4ecae804$0$2179$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Nie VPN tylko APN chyba. Inna umowa, inne pieniadze.

Z VPN tez mozna, tylko twoje urzadzenie bedzie musialo byc odpowiednio
oprogramowane i inicjowac kanal.

J.

Re: GSM prepaid

OIDP to w orangutanie APN dla łączy z publicznym IP zaczyna się od VPN
;) (vpn.centertel.pl - głowy nie dam, bo miałem to jakieś 4 lata temu)

Inna opcja do wyjścia zza NATa to tunel ssh.

Site Timeline