gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu

Po wielu bojach z buczącym gramofonem w końcu jedynym skutecznym
rozwiązaniem okazało się wywalenie transformatora zasilania na zewnątrz.
Akurat pasował on idealnie do obudowy po innym zasilaczu więc go tam
wsadziłem , wykorzystałem też biegnący dotychczas kabel zasilania i zamiast
wtyczki umieściłem tak wykonany zasilacz.
Swoją drogą to pierwszy gramofon jaki mam który nie buczy i aż dziw, że
kiedyś konstruktorzy na to nie wpadli.
Jak narazie dzięki temu dźwięk jest doskonale czysty bez przydźwięku ale
teraz powstał problem z zastąpieniem lampki oświetlającej stroboskop na
talerzu. Transformator daje około AC 20V na wyjściu. Kabel który zasilał do
tej pory transformator podłączyłem do płyty głównej gramofonu. Czym zastąpić
lampkę stroboskopu. Myślałem o jakiejś diodzie led. Latarka led niestety jej
nie zastępuje bo nie widać kresek podczas obracania talerza.

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu

Z latarki nie bedziesz mial prążków bo latarka świeci światłem stałym.
Podłącz diodę LED przez rezystor pod te 20 V AC to powinna mrugać w rytm tej
neonówki, chociaż zdaje mi się że neonówka daje 100 mrugnięć na s. Także
trzba by podłączyć 2 diody antyrównolegle.

Pozdr
Gejzero.

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu

inna możliwość, to zrobienie swojego stroboskopu na czerwonym LEDzie i
generatorze 100Hz zrobionym choćby na 555, albo, jeszcze lepiej, na
kwarcu i CD4060. Jak się chce (lub może) pozostawić te 20VAC, to można
dać LEDa przez mostek graetza i odpowiednim opornikiem do AC. Tylko po
co zastępować lampę neonową?

Waldek

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu

Koniecznie czerwonym?

Na kwarcu, to jeszcze, ale to 555 to by trzeba jakoś skalibrować na
100 Hz. I wierzyć, że z czasem potencjometr nie popłynie. Równie dobrze
można skalibrowac obroty silnika i nie ruszać ustawień.

Jeszcze lepiej dodać jakiś układ kształtujący, żeby błyski były krótkie.
Jeśli nie elektroniczny, to choćby jakiś obwód różniczkujący przebieg
prostokątny zrobiony z obciętego sinusa.

Się stłukła?

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu

Osobiście mi się bardziej podoba. Zielona też może być. Niebieska za
bardzo bije po oczach, a biała to taka, no biała ;-).

Nie trzeba. A jak się koniecznie chce, to można wstawić do tego graetza
szeregowo diodę zenera, opornik i LEDa.

Kupić nową? Uważam, że neonówki ładnie świecą no i są ekonomiczniejsze,
bo prawie nie pobierają prądu.

Waldek

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu

zapomniałeś o pomarańczowych :)

LED-y o wysokiej sprawności też coś tam dają przy 1mA, w każdym razie nie
ma takiej przepaści jak 10 czy 20 lat temu :)

e.

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu

o fioletowych też. Ale pomarańczowe świecą brudno, a niebieskie i
fioletowe wkurzają niesamowicie. Wszędzie teraz wstawiają niebieskie
kontrolki, błeeeeee.

Ale i tak dużo więcej niż neonówka (jakieś 50x ;-))

Waldek

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu

Wiem - zelazko w dlon i naniesc na pola jakas ladna animacje.
Robia toner UV ? To by moglo byc dopiero fajne :-)

J.

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu

Mam farbę UV. Nadaje się do nanoszenia sitem.

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu

Można pokombinować i wpiąć się szeregowo-pasożytniczo z tym LED-em
w jakiś obwód w zasilaczu.

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu

o przepraszam :) zdarzają się piękne bursztynowe i podobne odcienie,
niestety trzeba na żywo zobaczyć gdzieś w sklepie, bo faktycznie czasem
trafiają się dziwne kolory...

nie

nie za bardzo bym się zgodził z tym 50x - chyba, że jakieś szczególne
przypadki. Raczej 5x. Pamiętaj, że mówimy o podobnej ilości światła.
Przykładowa neonówka w wyłączniku podświetlanym ma rezystor rzędu 220k
(widziałem różne w zakresie od 100k do 1M) na którym odkłada się chyba
nawet więcej niż połowa napięcia. Diody świecące wyraźnym światłem przy
1mA też już są (BTW zdaje się, że luxeon 1W mnie kiedyś mocno zadziwił).

e.

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu

Jeszcze może być pomarańczowa. Najbardziej przypomina neonówkę.

Nie że koniecznie trzeba, ale może warto. W świetle neonówki paski są
dość rozmyte, a tam jest wbudowana "dioda zenera" w postaci napięcia
zapłonu. Jak jest ze światłem diody, tego nie sprawdzałem (ona też ma
napięcie "zapłonu"). Im krótsze będa błyski, tym lepiej będzie widać
paski.

Kiedyś neonówki sprzedawali w każdym sklepie elektrycznym. Teraz to nawet
nie wiem.

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu

bo świeci tylko na 230V a teraz w adapterze nie ma już tego napięcia i nie
ma przydźwięku.

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu
UBF%ytkownik Waldemar Krzok napisaB3%:

Bo z gramofonu ewakuowano czEA%B6E6% wysokonapiEA%ciowB1%?

--20%
Darek

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu
UBF%ytkownik Gejzero SQ3OGX napisaB3%:
 dziw,
wiEA%ku
em staB3%ym.
 w rytm

Albo jedna przez mostek Graetza. ProB6%ciej dwie antyrF3%wnolegle jeB6%li=
 siEA%20
zmieszczB1%. Natomiast B3%B1czenia pojedynczej diody poprzez opornik do =

wyBF%szych napiEA%E6 przemiennych nie polecam - napiEA%cie przebicia wst=
ecznego20%
jest znaczB1%co wiEA%ksze niBF% przewodzenia, opornik ograniczy prB1%d do=
20%
niewiele mniejszego niBF% w kierunku przewodzenia - w efekcie na diodzie =

wydzieli siEA% znacznie wiEA%ksza moc - nie wiadomo czy wytrzyma.

--20%
Darek

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu

Jak najbardziej LED, ale sterowana oczywiscie z generatora 100Hz
stabilizowanego kwarcem, a moze i GPS lub DCF77 :-)

J.

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu
Hello J.F.,

Po co kwarc, skoro mamy do dyspozycji 20V AC?

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu

Bo chcemy miec dokladnie, a nie byle jak :-)
Dlugookresowa stabilnosc sieci jest co prawda swietna, ale plyta
gra krotko :-)

J.

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu
Hello J.F.,

Stroboskop nie stabilizuje obrotów - to tylko wskaźnik. A stabilność
sieci mamy zdecydowanie lepszą niż wymaganie dotyczące stabilności
obrotów płyty.

Re: gramofon Fonica GS 464 - lampka stroboskopu

Jak wskaznik jest do ... to caly pomiar jest do ... :-)

tego symbolu nie kojarze - ale mozna sie pobawic i w stabilizacje
obrotow talerza :-)