Głowica UKF

Witam

Padła głowica UKF w radiu samochodowym. Z wyglądu rozmieszczenia elementów podobna jest do:

Tranzystory T3 i T4 to heterodyna? Jakie napięcia powinny być na ich elektrodach? Na kolektorach mam po 9 V, a na bazach zero.

Prawdzałem je miernikiem cyfrowym na zakresie dioda.

B-C 0,6 V C-E 1.7 V B-E 0 V

Oba identycznie. Na innym z szuflady te same wyniki. Tak ma być? To są SMD, typ z natury nie do odczytania. Jakie ewentualnie zamienniki nie SMD można zastosować?

Pozdrawiam

Reply to
Kamil

Jak można mierzyć napięcie na zakresie dioda? Nie pojmuję tego. Rozwiń.

Reply to
Jingiel

"Jingiel">> B-C 0,6 V

Miernik na tym zakresie pokazuje napięcie przewodzenia złącza p-n. No i to jest w V :-)

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Użytkownik Jingiel napisał:

Musisz kupić multimetr cyfrowy i zacząć go używać.

Reply to
AlexY

W dniu 22.06.2014 o 02:03 Kamil snipped-for-privacy@tlen.pl pisze:

Albo źle mierzyłeś albo uszkodzone, prawidłowo ma być B+ E- 0,6-0,7V podobnie baza-kolektor, a kolektor emiter ma pokazać max.

Tak ma być? To są

A ten piewszy tranzystor ma 3 nogi czy cztery? Jak 3 to będzie jakiś BF np197-199 lub 214 lub podobne. jak 4 to mos dwubramkowy bf944 lub podobny.

Reply to
janusz_k

W dniu 22-06-2014 02:03, Kamil pisze:

Skąd wiesz że to głowica padła? Może nie ma napięcia strojenia na diodach pojemnościowych?

Mało prawdopodobne, że oba uszkodziły się tak samo.

Reply to
Adam

Użytkownik "janusz_k" napisał:

W przypadku tranzystorów w.cz. bywa czasami inaczej. Mierzę już n-tego BF

197 i mam:

B-C 0,7 V B-E 0,7 V C-E 0,7 V

Odwrotna polaryzacja daje we wszystkich pomiarach 1, czyli brak przewodzenia.

Rzuć okiem na schemat. Oba są 3 nożne :) I ponawiam pytanie. Tranzystory T3 i T4 to VCO (heterodyna)?

I jeszcze jedno. Z datasheet znalezionego w sieci wynika, że kolejność wyprowadzeń jest (od ściętego rogu):

C B E

natomiast z pomiarów wynika, że jest:

E C B

czyli tak jak w BF 194. Ktoś się kropnął, czy była odmiana?

Pozdrawiam

Reply to
Kamil

Użytkownik "Adam" napisał:

Miernik częstotliwości milczy. Wcześniej pokazywał właściwą dla danej stacji częstotliwość mimo czasami braku odbioru. Występowała niestabilna przerwa gdzieś między wzmacniaczem wejściowym a mieszaczem. Po dotknięciu śrubokrętem gdziekolwiek w środku zaskakiwało i tak dookoła Wojtek. Zacząłem ingerować lutownicą i prawdopodobnie w którymś momencie pod zasilaniem i padło. Czy na bazach wymienionych tranzystorów powinno być jakieś napięcie? Nie potrafię zidentyfikować pinu

Miałem podobne wątpliwości. Nie potrafię zinentyfikować pinu VAR. Pogłówkuję jeszcze,

Pozdrawiam

Reply to
Kamil

W dniu 22.06.2014 o 18:16 Kamil snipped-for-privacy@tlen.pl pisze:

To coś ci źle mierzy, c-e normalnie jest rozwarciem, nawet w tranzystorach wcz, a moze ty mierzysz mos-a?

No i ok.

Mylisz się, 1 tranzystor jest 4 nożny, i jego jest dość ciężko zmierzyć. On ma dwie bramki, na G1 powinno być około 4 V a na G2 od 0 do kilku w zalezności od siły sygnału, bo to jest ARW. Na drenie powinno być pełne napięcie a na źródle jakieś >0, 100 może 200mV.

Tranzystory

T4 to heterodyna a T3 to wtórnik, na kolektorze T4 powinno być <zasilania a >0 na T3 na emiterze podobnie >0.

Raczej nie jesteś w stanie prawdłowo zidentyfikować C i E, dlatego sugeruj się pdf-em, i dokładnie odczytaj typ, bo widać że to jakiś gruby błąd jest.

Nie wiem, wątpię bo i po co? Niektóre elementy mocy i SMD są robione w wersji R, ale nie BF...

Reply to
janusz_k

W dniu 22.06.2014 o 19:16 Kamil snipped-for-privacy@tlen.pl pisze:

To już wiesz że włączonego układu sie nie lutuje :) a jeśli juz to ostrożnie.

Tak, 0,6-0,7 wzgledem emitera, na mosach jest inaczej.

Napisałem powyżej. Sprawdź luty szczególnie cewki i kondesatorów, może któryś ci pękł? to go wymień, wtedy heterodyna musi ruszyć.

Reply to
janusz_k

Użytkownik "janusz_k" napisał:

Źle cię zrozumiałem. Sądziłem, że ograniczamy się do układu VCO. T1 to faktycznie 4 nożny MOSFet.

Dzięki. A na bazach?

PZDR

Reply to
Kamil

Dnia Sun, 22 Jun 2014 02:03:56 +0200, Kamil napisał(a):

Nie mozesz miec na bazach 0, chyba ze a) urwaly sie rezystory R7, R8 lub b) zwarly kondensatory C21, C4

Tam w stanie ustalonym powinno byc 0.7V na T4 i duzo V na T3. Ale a) stan jest nieustalony, bo to generator, wtedy moga byc napiecia dziwne b) jak podlaczysz woltomierz, to pewnie wygasisz drgania.

W dniu 22.06.2014 o 23:24 Kamil snipped-for-privacy@tlen.pl pisze:

Jak będzie na kolektorze czy emiterze to bazę zostaw w spokoju, spadek nap na odpowiednim oporniku świadczy o przewodzeniu tranzystora, czyli odpowiednim nap bazy, zresztą już ci pisałem ile to ma być.

Reply to
janusz_k

Użytkownik "Adam" napisał:

Rzeczywista głowica jest nieco inna niż ta na schemacie. Do bazy jednego z omawianych tranzystorów jest podłączona bezpośrednio cewka drugim koncem na masie. Po jej wylutowaniu wyniki pomiarów:

B - E 0,975 V B - C 0,7 V

Jak to interpretować?

Pzdr

Reply to
Kamil

W dniu 23.06.2014 o 17:16 Kamil snipped-for-privacy@tlen.pl pisze:

Dobry, złącza sie trochę różnią to i różne wyniki.

Reply to
janusz_k

Użytkownik "Kamil" napisał w wiadomości Użytkownik "janusz_k" napisał:

Wszystkie spalone, albo cos zle mierzysz. Przeciez to krzemowy tranzystor bipolarny - nie ma prawa przewodzic C-E. Tzn owszem, prad uplywu tam jakis jest, ale bardzo maly.

Konfiguracja ECB jest bardzo popularna w tranzystorach, wiec moze odmiana. Kolektor to jest spód krysztalu krzemu, najprosciej jak na srodkowej nozce.

Philips na tym pisze czy CEMI ?

Użytkownik "janusz_k" napisał:

Dla prądu stałeg cewka zwiera bazę do masy, więc jak jest uzyskiwana polaryzacja? Nie jest to przypadkiem jakis wynalazek typu darlington, czy podobny?

Pzdr

Reply to
Kamil

Użytkownik "Kamil" napisał w wiadomości grup Użytkownik "janusz_k" napisał:

Dlatego jak zobaczysz - cewki sa za kondensatorami.

Te 0.975 to faktycznie za wysoko ...