głośniki 5 ohm i "wzmacniacz 8 ohm" - problem

Witam,

może ktoś miał podobny problem i znalazł skuteczne rozwiązanie a mianowicie, moje głośniki mają pomiarowo 5,3 OHM-a. Wzmacniacz do kina domowego AIWA ma wyjście na głośniki o impoedancji 8 OHM Problem polega na tym, że przekręcenie gałki wzmacniacza na większą moc powoduje to że wzmacniacz się wyłącza, słychać przekaźnik i wzmacniacz się restartuje. Problem znika po podłączeniu głośników 8 OHM. Wtedy dowolnie można przekręcać gałką wzmocnienia. Pytanie jak rozwiązać problem - może dodatkowy rezystor 2-3 OHM większej mocy podłączony szeregowo by pomógł ? Może ktoś spotkał się z podobnym problemem ?

dzięki za poradę.

/rw/waw/

Reply to
rw

rw napisał(a):

Zastosować głośniki o impedancji 8 omów. Rezystor szeregowy nie jest dobrym rozwiązaniem, bo część mocy elektrycznej ze wzmacniacza, zostanie przeznaczone na jego grzanie.

GM

Reply to
sp9rjt

Podłączyć dwa głośniki pod wejście jednego i problem z głowy.

Reply to
Bodzio SE

jezeli mozna wiedziec, jak zmierzyles te 5,3Ohm'a?

Reply to
karlos

Bodzio SE snipped-for-privacy@vp.pl napisał(a):

A słyszałes kiedyś o wynalazku, co się nazywa "stereo" ? Wmak

Reply to
Wmak

Użytkownik "rw" snipped-for-privacy@mail.flashnet.pl> napisał w wiadomości news:e1h0b8$rd9$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Zastosowanie rezystora nic nie da - będziesz mógł bardziej przekręcić gałkę, ale maksymalna moc w głośniku będzie taka jak bez.. We wzmacniaczu działa ograniczenie prądowe. Dając oporniki zmniejszysz wartość prądu do wartości poniżej progu zadziałania, czyli do takiego poziomu jak ciszej ustawiony wzmacniacz. W obu przypadkach przez głośniki płynie taki sam prąd, czyli jast taka sama moc akustyczna. Nadmiar mocy ze wzmacniacza tracony jest na oporniku. Jedyne rozsądne wyjście to się pogodzić z sytuacją i słuchać z mocą mniejszą, albo kupić kolumny 8 om. Inne rozwiązania np. transformator nie dadzą dobrych efektów w rozsądnej cenie.

Reply to
Bogdan Gutknecht

a - nie odkrecac wzmacnizacza powyzej punktu wylaczenia, b - zmienic glosniki w zestawach na 8 omowe c - wstawic rezystor - dobrac kiedy sie bedzie wylaczac i wstawic najnizszy mozliwy - tak jak napisano czesc mocy wzmacniacza bedzie zuzywana na podgrzewania rezystora - glosnosc pozostanie na tym samym poziomie co w przypadku rozwiazania z punktu a

Reply to
PAndy

Ja tak zrobiłem kiedyś: miałem 4omowe podłączone do 8omowego wzmacniacza. Trzeba obliczyć moc by wiedzieć ile watowy opornik kupić. W każdym razie jakiś ceramiczny. Inna kwestia to spadek jakości dźwięku, ale możliwe że go nie zauważysz.

Użytkownik " Wmak" snipped-for-privacy@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:e1ig4a$fm2$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

A co ma jedno z drugim wspólnego. A widziałeś kiedyś zespoły głośników ??

Reply to
Bodzio SE

Bodzio SE snipped-for-privacy@vp.pl napisał(a):

Z listu inicjatora wątku nie trudno wywnioskować, że ma tylko jedną parę głośników (prawdopodobnie nominalnie 6 omów), więc twoją poradę zrozumiałem, jako zalecenie włączenia obydwu kolumn (zapomniałeś dodać, że połączonych szeregowo) pod wyjście (nie: wejście) jednej końcówki). Takie pomysły wcale mnie nie dziwią - wiele osób jeden głośnik od sprzętu stereo stawia w pokoju a drugi przeciąga do kuchni.....

Reply to
Wmak