Generator przebiegu prostokatnego, 1-5MHz

Witam, musze zaprojektowac generator przebiegu prostokatnego (0/5V) o regulowanej czestotliwosci w zakresie 1-5MHz i nie bardzo wiem, jak sie do tego zabrac... Moze by tak zrobic oscylator colpittsa albo hartleya z waraktorem >do przestrajania czestotliwosci< a za nim jakis komparator do ustalenia napiecia wyjsciowego i doregulowania wypelnienia do 50%? Cyk w tym, ze uklad *musi* byc z elementow dyskretnych.

Jakies podpowiedzi, sugestie? Z gory dzieki, Cheggi.

Reply to
CheGitarra

"Ja sie tu ucze na elektronika a nie na kustosza" :-) "panie, pan wiesz ile to tranzystorow najprostszy DDS wymaga ?"

5x zakres przestrajania to sporo jak na warakator. Musialbys znalezc jakis o 25 krotnej zmianie pojemnosci. To sie czasem robi zdudnieniowo - jeden generator np 50MHz, drugi 51-55M, po zmieszaniu wychodzi 1-5MHz

Multiwibrator ? Albo doczytac sie schematu w jakim scalaku i zduplikowac. Tak czy inaczej one sie na ladowaniu kondensatora opieraja.

Ewentualnie Wiena z podwojnym potencjometrem mozna sprobowac.

Zasadniczo jakis generator relaksacyjny generujacy prostokat najbardziej by mi odpowiadal, ale czy znajdzie sie jakis na taka czestotliwosc i taki zakres przestrajania? Akademicki uklad 2 tranzystory i 2 kondensatory polaczone kolektor1-kondensator-baza2 i na odwrot z tego co pamietam czasem dziala, ale czesciej nie (zwlaszcza po podlaczeniu obciazenia), no i jak regulowac czestotliwosc takiego wynalazku?

Reply to
CheGitarra

W dniu 2010-09-12 12:27, CheGitarra pisze:

Poprawnie zmontowany zawsze działa, pod warunkiem że wartości elementów są sensowne (np nie usiłujesz zrobić 10GHz z bc237), elementy sprawne, a układ zasilany. Obciążać tego wprost nie wypada, bo chyba nie myślałeś że od razu na samym "oscylatorze" już ładny prostokąt 0/5v dostaniesz?

A regulacja rezystancji to nie łaska? Nic nie piszesz jaki ma być ten przebieg - czy ma mieć wypełnienie 50%? Jeśli tak to wyjściu i tak musisz dać przerzutnik, czyli podzieli ci częstotliwość przez dwa. A oscylowanie 10MHz "pająkiem na drutach" zaczyna być średnio wygodne i stabilne...

Reply to
BartekK

Moj blad, zapomnialem, ze ten uklad mozna regulowac tez przez oporniki a nie tylko kondensatory. Tak, wypelnienie tego sygnalu ma byc 50%, co wydaje sie rownie nieprzyjemne przy regulacji 2 potencjometrami na raz, co przy uzyciu przerzutnika (i koniecznosci zwiekszenia F generowanej 2 razy), zreszta przerzutnika i tak nie moge uzyc >tylko najprostsze elementy = tranzystory itp., najlepiej jak najmniej<

Reply to
CheGitarra

Dnia Sun, 12 Sep 2010 02:47:22 -0700 (PDT) CheGitarra <enoch snipped-for-privacy@tlen.pl napisał(a):

Czemu nie kwarc np. 10Mhz z najtańszym attiny? (attiny4 choćby za 3zł).

Wiem, że pewnie wady tego rozwiązania analizowaleś (konieczność zaprogramowania) i nie o to Ci pewnie chodzi, ale, że nikt tego rozwiązania nie wspomniał i z rozmowy wydaje mi się rozwiązaniem o wiele prostszym to podrzucam. Nie wiem czy płynność regulacji 1-5MHz była by wystarczająca.

Reply to
Tomasz bla Fortuna

Zaliczenie? Bo jak nie to nie potrafie znaleźć sensownej odpowiedzi dlaczego.

Reply to
Sebastian Biały

Si :]

Reply to
CheGitarra

Mozna regulowac zrodlami pradowymi.

Przerzutnik to dwa tranzystory.

Hm... to moze by zrobic lustro pradowe, zeby regulacja pradu byla mozliwie symetryczna (tak, wiem, zwykle robi sie to na scalakach, ale gdyby tranzystory skleic obudowami czyms, co dobrze przewodzi prad

gotowe lustro scalone... takiego chyba moge uzyc (o ile sa jakies tanie i *dostepne*), wazne, zebym nie bral czegos, co od razu generuje gotowy prostokat...

Reply to
CheGitarra

Czy te uklady nadaja sie do realizacji praktycznej, czy sa to teoretyczne cuda, ktore moga zadzialac, ale wcale nie musza?

Reply to
CheGitarra

Rzeczy takie, jak design plytki na szczescie moge sobie odpuscic, chodzilo mi tylko, czy sam uklad w praktyce zlozony >poprawnie wg. schematu< zadziala. Z komparatorem powinienem sobie jakos poradzic :]

Dzieki, za wszelka pomoc, teraz poczytam sobie ten skrypt, jak cos najwyzej jeszcze napisze :]

Reply to
CheGitarra

cos takiego, wyglada sensownie... teraz tylko musze zrozumiec, jak toto dziala :D Myslicie, ze mozna bezposrednio podlaczyc to do load'u czy trzeba dac jeszcze jakis wtornik na wyjscie, albo cos w tym stylu...?

Reply to
CheGitarra

W dniu 2010-09-12 20:00, CheGitarra pisze:

Wtórnik choćby na jednym tranzystorze dać zawsze możesz, w końcu chcesz prostokąt, więc ani linearyzacja ani punkt pracy nie jest krytyczny, niczego nie popsuje a jedynie poprawi.

Reply to
BartekK

Chyba jednak bede musial dac na wyjsciu wtornik a za nim jeszcze komparator, bo potrzebuje 0/5V a na wyjsciu bedzie Vcc/Vcc-0.6V...

0.6V roznicy, troche malo. Trzeba bedzie dobrac elementy o dobrej tolerancji zeby sie nie wahnac o ±0.3V...
Reply to
CheGitarra

Dnia 12-09-2010 o 17:05:32 CheGitarra <enoch snipped-for-privacy@tlen.pl napisał(a):

Kombinujesz jak koń pod górę :) Tak jak ci radzili zrób monowibrator 2-10Mhz na dwóch tranzystorach przestrajany pot w bazie tylko pamiętaj o oporniku szeregowo z potencjometrem aby ograniczyć prąd prze min oporze pot, ztego dajesz na dzielnik na dwóch tranzystorach układ podobny jak monowibrator tylko kondesatory w bazach połączone razem i tam podłączony sygnał w sieci znajdziesz schemat, na wyjście wtórnik i masz ładny generatorek z 50% wypełnieniem.

Reply to
janusz_kk1