generator losowy

Jak najprościej zrobic generator losowy. Nie musi byc zbytnio dokładny ale
niech bedzie czyms lepszym niz termometr.

--
Na wszystko nie można odpowiadać "tak"

Re: generator losowy

Zależy jak chcesz. Ja zrobiłem to kiedyś na generatorach na 556. Jeden
szybki, kilka MHz, drugi wolny (potrzebowałem jeden wektor na 10
sekund). Oba generatory miały szybkie termistory (perełki) w obwodzie
RC. Niezbyt losowy, ale dla mnie wystarczało. Oczywiście szybki
generator na licznik (w moim przypadku 8 bit), a wolny na latch.
Teraz bym wziął procesorka i wgrał generator liczb pseudolosowych.

Waldek

Re: generator losowy

JeB6%li ma byE6% naprawdEA% losowy (nie pseudo - np. do generowania kluczy
szyfrowania) - generator szumF3%w (np, dioda Zenera lub w tej roli
zB3%B1cze E-B tranzystora w kierunku zaporowym), wzmacniacz, ADC (moBF%e
byE6% wbudowany w procesorku) i z prF3%bek braE6% najmniej znaczB1%ce bity.
MoBF%e siEA% okazaE6%, BF%e sam wbudowany ADC wystarczajB1%co szumi (np. w =
AVR-
ach moBF%na wB3%B1czyE6% przedwzmacniacz na wejB6%ciu).

Re: generator losowy

Kolega pisał, że mu aż tak random nie potrzeba. Ale jak się nie chce
mieć cały czas tej samej sekwencji po włączeniu, to można tak, jak
napisałeś. Inna możliwość to, w procesorach które nie zerują rejestrów
po włączeniu, wziąć któryś z rejestrów jako wektor początkowy, albo
czytać ADC z otwartym wejściem, albo....

Waldek

Re: generator losowy

...albo licznik Geigera. Znajomy dawno, dawno temu tak robił i podłączał
do jakichś swoich muzycznych wynalazków. Mówił, że ma muzykę z kosmosu.

Re: generator losowy

Odkad mi sie raz 555 zsynchronizowaly, to im niezbyt wierze, ale
moze przy takiej roznicy mozna :-)

Mozna go tez na rejestrach i bramkach zrobic.
Pytanie do czego i czy wystarczy pseudo, czy trzeba jednak
kombinowac z efektami kwantowymi - czyli czyms szumiacym.

J.

Re: generator losowy

co to znaczy dla Ciebie "dokladny generator losowy"?   :)

c.

Re: generator losowy

To taki, co przy jednoczesnym rzucie pięciu kostek zawsze losuje pokera :-)

Pozdrawiam
G.K.

Re: generator losowy

Dla mniej najprościej (wszystko mam gotowe) byłoby ustawić oscyloskop na
maksymalną czułość i wziąć najmłodsze bity próbek.
P.G.

Re: generator losowy

generator szumu np: dioda ociążona i to na wejście przetfornika A/C,
proste?:O)

Re: generator losowy

http://www.siliconchip.com.au/cms/A_103659/article.html
Simple white noise generator